Conflicts between staff and line managerial officers (Melville Dalton)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie: Hoofdstuk 13 “Conflicts between staff and line Managerial Officers” (Melville Dalton)
Advertisements

De noodzaak van vernieuwing in de zorg RVZ - advies Ruimte voor arbeidsbesparende innovaties in de zorg.
The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
Samenvatting Book of lenses
The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.
Psychologie en energiebesparing
Hoe moet je het vooral NIET doen?
De relatie tussen logistiek en veiligheid
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Jongeren willen een eigen leven
Hogescholen in Dialoog
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen
COMPETENTIEONTWIKKELING
Vechtscheidingen en partnergeweld
Theory of the firm: Michael C. Jensen William H. Meckling
De Hawthorne experimenten
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
The managment of innovation
Technology and organization Joan Woodward
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
CAF als een geïntegreerd instrument. 1. Uitgangspunten Voor Gent..is KWZ niet…maar is KWZ wel … Doel Voldoen aan vereisten, normen, decreten Uiting van.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Organisatiestructuur en
De fundamenten van groepsgedrag
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Communicatie in organisaties
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Exceptioneel leiderschap Author: Hans Business Consultancy.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Exceptioneel Business Consultancy Author: Hans Groen.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Bewegen voor je brein?  .
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
De vrijwilliger-loze maatschappij Presentatie Vrijwilligersmarkt 10 oktober 2015 Karel Loohuis, Burgemeester gemeente Hoogeveen.
Trends 3 Trends in Kinderopvang en Opvoeding jonge kinderen
Groepsdynamica.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Building Alliances Gezond In … Brian Tjemkes 23 juni 2016.
Conflicten en onderhandelingen
De fundamenten van groepsgedrag
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Procedurele rechtvaardigheid in multiculturele conflicten
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
JEUGDzorg - voor wie?.
Interculturele Competenties / communicatie
Transcript van de presentatie:

Conflicts between staff and line managerial officers (Melville Dalton) Stijn Van Hummelen

Staff: Onderzoek + advies Opmerking: relatief nieuw concept in 1950, nood aan gespecialiseerde kennis

Line: exclusieve autoriteit over productieproces

Management = algemeen conflictsysteem  Oorzaken en bestendiging: Machtsstrijd/competitie departementen Ambitie individuen, individuele mobiliteit Vakbonden versus management Staff-Line frictie Opmerkingen: vaak onderschat willen of niet niet op voorgrond

Ideaalbeeld: Staff-leden geen bezwaar tegen ontbreken autoriteit Leden van de line-organisatie ontvangen de adviezen van staff-leden in dank en voeren deze effectief door Realiteit echter anders => spanningen Data afkomstig van 3 Industriële bedrijven

Condities voor de conflictueuze relatie ts staff en line: Individualisme, gedrevenheid en « opvallende » ambitie bij staffleden De noodzaak zich te bewijzen als staff en erkenning te krijgen voor hun bijdrage Effect line-autoriteit op promotie staffleden

Individualisme, gedrevenheid en « opvallende » ambitie bij staff-leden Promotie, indruk maken, individuele erkenning Persoonlijke doeleinden boven groepsbewustzijn Maar: bereiken niet de status die ze verwachtten Frustratie => Hoge « omloop » bij staff Waarom heeft dit te maken met staff-line frictie? Leeftijdsverschil, hiërarchie en sociale verschillen

Leeftijdsverschil Jongere staff => Hoge verwachtingen, flexibiliteit, dynamischer, meer tijd voor zich,… Staff-Line antagonisme: instructies van staff aan line ridiculisatie van ideeën naïviteit bij jonge academicus => ontmoediging, “they treat us like kids” Vaststellingen jong staff-lid: - informele verplichtingen - irrelevantie academische kennis of specialisatie - Ideeën matigen, bestaan tolereerbaar maken, creativiteit aan de kant

Hiërarchie (structurele verschillen) Line meer gelaagd => meer mobiliteit Staff sowieso minder autoriteit Het ambitieuze stafflid kan niet makkelijk opklimmen Staff-leden: Laterale uitbreiding autoriteit: “zoveel man onder mij”, allerlei excuusjes. Disproportionele uitbreiding ten opzichte van line Personeelsmobiliteit van staff naar line: meer mobiliteit, meer autoriteit

Sociale verschillen (ts. Staff en Line) Scholing: staff langer dan line => gevoel van superioriteit Uiterlijk: staff hecht er meer belang aan Taal en social intercourse: staff mooier taalgebruik Recreatie: night clubs en hot parties Sociale barrière tussen staff en line. Antipathieën tussen staff en line zijn hiermee ten dele gerelateerd « Het privilege van de cafetaria »: voor staff belangrijk, voor line minder

2. De noodzaak zich te bewijzen als staff, streven naar erkenning Visie staff en line t.o.v. staff: onmisbare expertise, nuttige bijdrage vs. nutteloos Streven naar aanvaarding en de noodzaak zich te bewijzen (staff) Perceptie als bedreiging (line) Tegenwerking (line) « Power struggle  » =>spanningen

3. Effect line-autoriteit op promotie staff-leden Promotie = goedkeuring line Gunstig gedrag bij staff, goede begrijper van informele problemen Ideaalbeeld (coöperatie) vs. Realiteit (weerstand line, weinig coöperatie) => Plannen doorvoeren vereist medewerking/acceptatie vanwege line-leden « Goede relaties » Overstappen naar line

Methodes om medewerking en acceptatie te verkrijgen Staff-regels  afwijking tolereren of soms helpen ontwijken  compromis vb. Blunders Niet doorvoeren innovaties, vanwege “black eye” Waarom vrees voor innovaties? - « kon je daar zelf niet opkomen » - aantasting autoriteit - eerder gemaakte compromissen Geld line: « staff is verloren geld » staff: « boycotting » => geld in ruil voor samenwerking

Conclusie Staff vs. line Conflicten hingen samen met volgende factoren: functionele verschillen tussen beide groepen leeftijdsverschillen sociale verschillen De noodzaak bij de staff om te streven naar erkenning Angst bij de line dat staff hun autoriteit zou ondermijnen Goedkeuring vanwege hoger line management is noodzakelijk voor promotie van staff leden