De sportarts als adviseur van sporters en trainers, componenten van een topsportprogramma. Door Wessel Zimmermann Geregistreerd sportarts en bedrijfsarts,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Analyse van incidenten
Invloed vanuit professionele waarden Programma voor psychiaters.
een didactiek voor opleiden op school
Overgang van PO naar VO Let op!
Reflectie-portfolio beoordelen
OUDERINFORMATIEAVOND
Presentatie Procedure naar het VO
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Workshop Train de Trainer
Van goed naar beter, van beter naar best. voorlichtingsavond U11.
Structuur per juni 2008.
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
1 11/07/ Waterpolo Utrecht Van Kernsport tot Focussport!
Sport en Talentontwikkeling: Lessons Learned!
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Hockey Technisch Beleid MHCBE
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Rotterdam Basketbal Academie
Selectiebeleid en elftalindeling seizoen 2014/15 Jeugdcommissie SV Eemnes Bijeenkomst SV Eemnes 27 september.
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Welkom bij de introductieclinic voor hockey-ouders Dag 3
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
“ALS DE BASIS GOED IS…” Hockey Technisch Beleid MHCBE Technisch Kader
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
1 23 maart 2010 De NVAB, het beleid nu en straks Kring ZW.
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Ouder als begeleider.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Begeleiding Davis Cup Team NL en Scapino Ballet Rotterdam Edwin Visser Sportfysiotherapeut/MMT.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Je Studie Je Sport. Topsportbegeleiding 3.0 Summa & Topsport een gouden combinatie Topsport is leidend voor topsporters met : 1.Topsportstatus NOC/NSF.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatieavond groep 8
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Presentatie Scouting Academy. Waarom Scouting Academy? Om verantwoordelijk het spel te kunnen spelen. Om meetbare kwaliteit binnen de groepen te bevorderen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Begeleiding bij Werkplekleren
Informatie voor ouders groep 8 over:
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Communicatie 7e les.
Merkbare vaardigheden
Transcript van de presentatie:

De sportarts als adviseur van sporters en trainers, componenten van een topsportprogramma. Door Wessel Zimmermann Geregistreerd sportarts en bedrijfsarts, leraar schoonspringen SOS, 17 november 2009, Zeist

Inhoud van deze presentatie: 1. kies positie 2. componenten van een topsportprogramma 3. adviseren 4. schoonspringen als voorbeeld 5. talentidentificatie 6. samenvatting

1. Kies positie (1)  sportgeneeskundebedrijfsgeneeskunde  bondwerkgever  coachleidinggevende  sporterwerknemer  teamartsbedrijfsarts

1. Kies positie (2)  SportgeneeskundeBedrijfsgeneeskunde  Welke taken doe je wel / doe je niet?  Maak je deel uit van de leiding?  Professioneel gedrag op reis

1. Kies positie (3) sportertrainer arts

2. Componenten (1)  organisatie graad van een sport  beleidsplannen: 4 jaren  sportaanbod: recreatie, breedtesport, topsport  talentidentificatie, talentselectie  opleidingssysteem: lesprogramma met voortgangstoetsen  selectie criteria voor selecties: vaardigheid vs. prestatie  ondersteunende professionals (consulten)  topsport begeleiding teams (TBT)

2. Componenten (2)  School (opleiding)Sport (opleiding)  vmbo, Havo, Vworecreatie, breedtesport, topsport  cito toets, adviestalentidentificatie, talentselectie  lesprogramma (jaren - 1 les)opleidingssysteem (jaren – 1 les)  overhoringen, toetsentesten, wedstrijden  eindtermendoelstellingen  ouderavondentopsport begeleiding teams  professionals op consultprofessionals op consult  student gaat verdersporter gaat verder  entree toets hoger owselectie eisen senioren selectie

2. Componenten (3)

3. Adviseren (1)  Aan de sporter:  Medisch consult: diagnose, behandeling, prognose etc.  Sportspecifiek: belasting: is het lesprogramma goed opgebouwd? belastbaarheid: past de sporter bij het lesprogramma?

3. Adviseren (2)  Aan de trainer:  Waar zijn trainers niet goed in?  Overzicht houden (fysieke belasting in tijd)  Registreren op papier  Wetenschappelijke benadering  Omgaan met professionals

3. Adviseren (3)  Aan de trainer:  Waar liggen de kansen?  Wijzen op missende componenten in het “les”programma  Overzicht houden (fysieke belasting)  Vertalen wetenschap naar praktijk (literatuur)  Hulpvraag aan professionals formuleren

3. Adviseren (4)  Aan de trainer:  Waar zijn trainers wel goed in? Het coachen van het spelletje (techniek en tactiek) Adviseer nooit op deze gebieden.

4. schoonspringen  e vierjaren plan  1996 differentiatie sportaanbod: breedtesport / topsport  1996 opleidingssysteem niveau-springen  1997 almanak (selectie criteria openbaar)  2000 topsport begeleiding teams  2001 talentidentificatie  revisie talentidentificatie

5. Talentidentificatie (1)  Argumenten: Onvoldoende middelen voor iedereen Hoger startniveau →hoger eindniveau Meer talent → sneller leren

5. Talentidentificatie (2)  Aspecten van talent testen:  analyse gewenste fysieke eigenschappen  referentie waarden  trainbaarheid van fysieke eigenschappen  meetbaarheid psychische eigenschappen?  test eigenschappen: simpel, betrouwbaar, herhaalbaar etc.

5. Talentidentificatie (3)  Resultaten Amersfoort :  Schooljeugd, leeftijd 8-11  referentie waarden voor 10 simpele tests  Relevant voor andere (acrobatische) sporten.

6. Samenvatting  De sportarts als adviseur:  Kies je positie als arts, vergelijk met bedrijfsarts  Analyseer de organisatie graad van de sport, vergelijk met onderwijs  Bestudeer de medische en psychologische aspecten van de sport (praktijk én literatuur)

Take home message Je kunt alléén adviseren als je weet waar je het over hebt.

Dank voor uw aandacht Wessel Zimmermann