5 vwo Stedelijke gebieden § 5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Planning: Terugblik paragraaf 3.1, 3.2 en 3.3
Terugblik paragraaf 3.1 Van stad naar stedelijke zone.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
…. bestonden vroeger niet …. bestaan nu vooral in Azië, Zuid-Amerika en Afrika …. ontstaan door verhuizing van platteland naar stad …. van 9 (50 jaar geleden)
Dwalen door het dwaalgebied, de moeite waard……
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
1.
Hoofdstuk 3 Stedelijke gebieden
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Waar vestigen bedrijven zich
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Grote en middelgrote steden
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
De toekomst van Nederland
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
EER Economische Effect Rapportage
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Over steden en verstedelijking
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
PAR. 3.6 Stad en regio een eenheid Bestuurlijke netwerken Samenwerking Publiek-private samenwerking.
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 4
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
GROEP 4 Lies Allard Inge Pauwels Emmanuelle Van Loon.
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
De aantrekkelijke stad
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Grenzen en identiteit Deel 2.
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Hard zijn voor de binnenstad BB symposium leegstand 23-9 Cees-Jan Pen Lector Brainport Fontys FHMER.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Wonen in ruimte en tijd Een zoektocht naar sociaal-culturele trends in het wonen.
Stageproject Gemeente Sittard-Geleen 2025 Door: Laura Engels & Sander Bertrand.
Hoofdprogramma’s wonen Dure woonmilieus centrumstedelijk Dure woonmilieus aan de rand Meer aandacht voor bestaande wijken.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Eerste bestuurlijke conferentie over de toekomst van het Landelijk Gebied 7 oktober 2011 Freek Ossel, wethouder Openbare ruimte en Groen Gemeente Amsterdam.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Thema 5 “De Stad”.
Hoofdstuk 3 - Stedelijke gebieden §2
Over steden en verstedelijking
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 1-3
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Hoofdstuk 1 Bevolking en ruimte in Nederland
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Globale ontwikkeling steden
Hoofdvraag: Hoe leven mensen in een stad?
Leegstand en regionale samenwerking
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Transcript van de presentatie:

5 vwo Stedelijke gebieden § 5 Deze paragrafen gaan over de functies van de stad (wonen, werken, recreatie en verkeer). De begrippen die aan de orde komen zijn: stedelijke distributie bereikbaarheid en congestie verkeersknooppunt reikwijdte – drempelwaarde – verzorgingsgebied kenniseconomie zakelijke dienstverlening (tertiaire sector) creatieve stad duale arbeidsmarkt 5 vwo Stedelijke gebieden § 5

H3 §2 Urbanisatie Functies van de stad Drempelwaarde Reikwijdte Verzorgingsgebied Samenwerking-vormen

De vier functies van steden wonen werken recreëren verkeer Hoe zijn de vier functies van een stad hier zichtbaar? Waarom is het belangrijk dat je de functies van een stad kent? alle functies noodzakelijk voor ontwikkeling van de stad alle functies concurreren om de ruimte

Stedelijke distributie Wat gebeurt hier? laden en lossen in de binnenstad: ruimtegebrek! De bevoorrading van winkels in het stadscentrum is een mooi voorbeeld van conflicterende belangen. Boven de winkels wonen (soms) mensen, zij hebben last van de grote vrachtwagens (stank, geluid). Het transport is lastig, er zijn veel obstakels zoals de kledingrekken, soms zijn de venstertijden (de tijden dat er bevoorraad mag worden) te kort of te vroeg. De winkeliers willen vaak bevoorraad worden, maar dat is niet altijd mogelijk door de venstertijden en de (vaak door de gemeente voorgeschreven) routes die de vrachtwagens mogen afleggen. De recreant, het winkelpubliek wil geen last hebben van de bevoorrading. De gemeente moet in overleg met de winkeliers, de transportondernemingen en de bewoners zorgen dat de binnenstad aantrekkelijk blijft om te winkelen. Alle belangen moeten worden afgewogen. Welke functies concurreren hier met elkaar? wonen, werken, verkeer en recreatie

Groningen, verkeersknooppunt binnenstad Reden voor vestiging van elke functie? kanaal spoor Wonen dicht bij voorzieningen, ‘wonen op stand’ Dit is de verbindingskanaalzone ten zuiden van Groningen, aangelegd eind 19e eeuw, naast het station vlakbij de binnenstad. In de jaren 80 van de vorige eeuw was dit een sterk verouderd gebied. Een masterplan van Rem Koolhaas en Joseph Paul Kleihues leidde tot onder andere het Cascade-complex op de voorgrond. Na meer dan 15 jaar bouwen aan deze zone ontstond een levendig gebied, met verschillende functies dicht bij de binnenstad. De hoge toren is een woontoren, 65 appartementen van verschillende grootte (en prijs), de groene (koper) gebouwen zijn kantoren, van o.a. de SVB (Sociale Verzekeringsbank) met 300 medewerkers. U kunt hier zelf evt. close-up foto’s toevoegen. Werken goede bereikbaarheid spoor, vermijden congestie Recreatie goede bereikbaarheid via wegen, water en spoor Verkeer aanwezige infrastructuur, verkeersknooppunt

Amsterdam, twee soorten winkelcentra Verklaar het verschil in soort winkels. de hoogste huren: ketens lagere huren: zelfstandig Hier kunt u evt. foto’s van beide winkelgebieden en het verschil tussen keten en zelfstandige laten zien. Effect van soort winkels op distributie? ketens: minder leveranciers, minder leveranties: minder overlast!

Een winkelcentrum in een buitenwijk Vergelijk de situatie met de binnenstad. minder ruimtegebrek Zijn hier alle functies gemakkelijk te combineren? Wonen weinig overlast van vrachtverkeer Werken werken in dienstensector: weinig overlast Recreatie recreatie (winkelen) goed, maar weinig ruimte voor jongeren Verkeer verkeer: ruimte genoeg, parkeren goed mogelijk

Waarom zijn hoogwaardige voorzieningen belangrijk? Reikwijdte en verzorgingsgebied worden groter. Wat betekent het voor de bestaande voorzieningen? drempelwaarde moeilijker te behalen

Binnensteden hebben ruimtegebrek, ze zijn mooi, maar niet praktisch

De bereikbaarheid is soms slecht, zoals hier in Nijmegen

3 soorten samenwerking Steden kunnen op verschillende manieren samenwerken: Stadsregio’s (krijgen subsidie van het Rijk) Vrijwillige samenwerkingsverbanden (tussen gemeenten, provincies en zelfs over de grens) Publiek private samenwerking (overheid en bedrijfsleven werken samen)

Bestuurlijke samenwerking Waarom bepaalt de stadsregio het aantal nieuwbouwwoningen en niet de gemeentes? afstemming tussen gemeenten nodig, voorkomen leegstand of tekort

Regionale samenwerking Stadsregio Amsterdam Ook met gemeenten buiten de stadsregio zijn afspraken over nieuwbouw. Welke relaties hebben al deze gemeenten met Amsterdam? werk (forensisme) voorzieningen (winkels, uitgaan, ziekenhuis, opleidingen etc.)

Randstad urgent De Randstad: 4 provincies, vele gemeentes. Er is veel overleg nodig. Beter: één bestuur voor de hele Randstad! Of niet? Het bestuur zal efficiënter (en goedkoper) zijn, maar staat dan wel verder van de burger af.

Bevolkingsontwikkeling in gemeenten Wat zijn de krimpgebieden van Nederland? De grote en middelgrote steden en de uiteinden van het land: Zeeland, Limburg en Groningen. Waarom is dit belangrijk? Bij krimp kans op: leegstand economische achteruitgang verloedering voorzieningen

Amsterdam Zuidas 2009 Problemen: infrastructuur is een barrière, veel hinder verspilling van (dure) ruimte Wat voor wijk is dit? een wijk met veel zakelijke dienstverlening op een verkeersknooppunt Oplossing: de wijk wordt geherstructureerd, zie volgende dia.

Zuidas in de toekomst? Speciale architectuur en meervoudig ruimtegebruik: infrastructuur en parkeren ondergronds. Prijskaartje: 750 miljoen euro. Wie betaalt dat? de overheid en het bedrijfsleven in publiek-private samenwerking