INBRAAKPREVENTIE en BEVEILIGING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren over politiek
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
‘Mag ik even binnenkomen…?’
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
Extra Uitleg: Voorstellen van Billy Brandkraan.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Start.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Naar het Jaareinde toe
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Enquête.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
‘Mag ik even binnenkomen…?’ Preventie van woningovervallen, babbeltrucs en inbraak.
DIEFSTALPREVENTIE Sofie Peene – Preventiedienst
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Collega’s voor Collega’s
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Groep Colruyt en ‘participatie’
Toets 1 Examen Reinder Reen.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Inbraakpreventie in een notendop. Inbraak en vooroordelen  Bij mij valt er niets te halen  emotionele waarde  privacy geschonden  rompslomp.
INFORMATIEAVOND VOORKOM WONINGINBRAAK/BABBELTRUC Maandag 7 april 2014.
Veilige woon- & leefomgeving Veilige woon- & leefomgeving Politie Oost-Brabant2 Veilig gedrag (1)  Doe nooit zomaar de deur open  Laat alleen.
1 Politie Gemert-Bakel Wijkagent Ad Rijnen Welkom Informatiebijeenkomst Dorpsoverleg Handel.
1 Een patiënt op de SEH van het MCH, verhalen uit de ziekenhuispraktijk Ivette Janssen, gezondheidsjurist Frans de Voeght, zorgmanager SEH.
richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Supermarkt Winkelcriminaliteit.
Transcript van de presentatie:

INBRAAKPREVENTIE en BEVEILIGING

AGENDA Voorwoord Statistieken Waarvoor kan men zich beveiligen? Hoe kan ik mij beveiligen? Diverse aspecten m.b.t. verzekeringen Fiscale voordelen Wat zijn mijn rechten en plichten ? Vragen? Slotwoord Receptie 23/11/2010

Begrippen – daderprofielen – Modus operandi – rechten en plichten - 10 tips ALENS MARLEEN Erkend beveiligingsadviseur Ministerie Binn. Zaken

VOORWOORD Ondernemen = risico’s nemen Commerciële risico’s Criminele risico’s - diefstal - inbraak - overval Planmatige aanpak van de beveiliging Organisatorisch, Bouwkundige en elektronische maatregelen 23/11/2010

STATISTIEKEN Bron: Preventiedienst PZ Dendermonde    Dendermonde jan – october 2010 Bron: Preventiedienst PZ Dendermonde 23/11/2010

Evolutie diefstallen in gebouwen In Sint-Gillis werden 89 feiten vastgesteld en in Dendermonde centrum 40. 198 inbraken waarvan 143 voltooide en 55 pogingen geregistreerd. Ten opzichte van 2008 betreft het een daling met 23%. 23/11/2010

WAARVOOR KAN MEN ZICH BEVEILIGEN? 1. Diefstal Winkeldiefstal Interne diefstal 2. Inbraak 3. Overval 23/11/2010

1. DIEFSTAL - begripsomschrijving Diefstal: wanneer een klant voorwerpen, die te koop Worden aangeboden, met bedrieglijk opzet en zonder geweld of bedreiging niet ter betaling aan de kassa voorlegt en de kassa voorbij is. Poging tot diefstal: wanneer het bedrog aan de kassa ontdekt wordt. Dit is eveneens strafbaar gesteld door de wet. 23/11/2010

1. DIEFSTAL - begripsomschrijving Interne diefstal: het door personeel of derden ontvreemden van artikelen, verduistering van geld of goederen nemen uit de winkel, oplichting Personeel: verkopers, jobstudenten, stagiairs, schoonmaakpersoneel, interimkrachten Derden: leveranciers, vertegenwoordigers 23/11/2010

1. DIEFSTAL Onderscheid tussen winkeldiefstal en interne diefstal: - de daders doen zich bij interne diefstal niet voor als commerciële klant maar hebben een functionele relatie met de onderneming. Klanten en personeel zijn ELK 50 % verantwoordelijk voor het financiële verlies Winkeldiefstal vs interne diefstal 23/11/2010

1. DIEFSTAL Daderprofielen Winkeldiefstal = 5 grote groepen van daders - gelegenheidsdieven - gewoontedieven - minderjarigen - semiprofessionele - professionelen - (kleptomanen) Interne diefstal = 2 groepen Medewerkers Derden 23/11/2010

1. DIEFSTAL – daderprofiel Gelegenheidsdieven vormen de meerderheid opereren meestal alleen geen oorspronkelijke intentie om te stelen plegen de feiten omdat de mogelijkheid zich plots aanbiedt amateuristisch zijn niet uiterlijk herkenbaar, wel aan hun gedrag gaan de daad niet ontkennen 23/11/2010

1. DIEFSTAL - daderprofiel Gewoontedieven hebben de intentie om een diefstal te plegen gaan gericht te werk hebben een gewoontegedrag 23/11/2010

1. DIEFSTAL - daderprofiel Minderjarigen “Kick” Zijn niet begaan met de mogelijke consequenties Kunnen een aanzet zijn tot latere zwaardere feiten 23/11/2010

1. DIEFSTAL - daderprofiel Semi-professionelen Tussen amateur en professionele dief Minder doorzichtige trucs Ook in groep en volgens een vooraf doordacht actieplan Zijn potentieel gewelddadig 23/11/2010

1. DIEFSTAL - daderprofiel Professionelen Halen hun inkomen uit diefstal en andere feiten Nagenoeg niet herkenbaar Zijn geroutineerd en gebruiken weldoordachte trucs Moeilijk te vatten: zijn goed georganiseerd Zijn uit op dure voorwerpen Blijven uiterst kalm en beheerst bij betrapping 23/11/2010

1. DIEFSTAL Interne diefstal door medewerkers en derden Stelen goederen met een hogere waarde, inclusief geld Samenwerking met verschillende personeelsleden en buitenstaanders is mogelijk 23/11/2010

1. DIEFSTAL Modus operandi Beschadigen van koopwaar om zo geld terug te vragen of korting te krijgen Twee daders: de ene leidt het personeel af terwijl de andere de diefstal pleegt Gebruik van tassen met een dubbele bodem Aluminiumfolie om detectiepoorten te passeren Het gebruik van kinderen Het bijvullen van reeds afgewogen goederen Het verwijderen van beveiligingsetiketten 23/11/2010

1. DIEFSTAL Modus operandi Artikelen verstoppen in een verpakking met andere goederen Het betalen van een artikel waarbij een ander artikel verborgen wordt (een tijdschrift in een krant) Het over elkaar aantrekken van verschillende kledingstukken Het veinzen van zwangerschap Het gebruik van kinderwagens, paraplu’s, hoed… 23/11/2010

1. DIEFSTAL Modus operandi personeel of derden Het minder aanrekenen aan familie, vrienden Het gebruik maken van lege verpakkingen, vuilniscontainers enz. Geld uit de kassa nemen Artikelen mee naar huis nemen Het vervalsen van tickets Het niet aanrekenen of intikken aan de kassa 23/11/2010

1. DIEFSTAL Mogelijke signalen interne fraude: Plotseling vertrek medewerker zonder specifieke reden. Gevoel, intuïtie: hier klopt iets niet Non-verbaal: rood hoofd, stilvallen, zenuwachtig Iemand is er altijd als eerste en gaat als laatste weg Opvallend vaste patronen in pauzes Smoezen verzinnen (eerder naar huis) Hoog ziekteverzuim 23/11/2010

1. DIEFSTAL Mogelijke signalen interne fraude: Niet houden aan regels en procedures Een levensstijl van de medewerker die niet overeenkomt met zijn inkomen Bewust werken zonder collega’s die mee kunnen kijken, of altijd met dezelfde collega Heimelijke telefoongesprekken Veelvuldig foutbonnen, retouren, kastekort bij dezelfde mensen 23/11/2010

1. DIEFSTAL Mogelijke signalen interne fraude: Tips van klanten: geen bon, datum klopt niet, bonbedrag klopt niet Ongebruikelijke leveringen Opengemaakte verpakkingen in het magazijn Vaak schade aan bepaalde artikelen Verstopte goederen in personeelsruimte of kluisjes 23/11/2010

2. INBRAAK Begripsomschrijving Inbraak = alle diefstallen met inbraak in winkels of handelszaken al dan niet gepleegd met geweld of bedreiging met braak en of inklimming en/of valse sleutels 23/11/2010

2. INBRAAK Dieven hanteren de 5 minuten regel 30 seconden om in te breken 4 minuten om de buit samen te stellen 30 seconden aftocht Maar: na 3 minuten vruchteloos proberen staken de meeste dieven hun inbraakpoging 23/11/2010

2. INBRAAK Daderprofielen Gaan planmatige tewerk Professionele aanpak Vaak gewelddadig Winstbejag en niet zozeer voor “eigen gebruik” Kennen het milieu en werken soms op bestelling Sommigen hebben ook andere delicten op hun naam staan 23/11/2010

2. INBRAAK Modus operandi of hoe gaan inbrekers te werk? Goed voorbereid, de omgeving wordt vooraf goed in de gaten gehouden Snelle werkwijze Toegangen, alarmsystemen worden bestudeerd Verbreken, forceren, intrappen, losrukken, inslaan van ramen en/of deuren In mindere verhouding: inrijden van vitrines Gebruik van koevoet, schroevendraaier, straatsteen, stoeptegel 23/11/2010

2. INBRAAK Hoe reageren bij een confrontatie met een inbreker? Tracht kalm te blijven Geef of doe wat gevraagd wordt Vermijd een gevecht aan te gaan Observeer de dader zo goed mogelijk 23/11/2010

2. INBRAAK Hoe reageren bij een confrontatie met een inbreker? Ga het vluchtmiddel en de vluchtrichting na Verwittig zo snel mogelijk de politie Maak een lijst op van wat gestolen is Verwittig de verzekeringsmaatschappij en je financiële instelling 23/11/2010

3. OVERVAL Begripsomschrijving Het met geweld of met bedreiging van geweld wegnemen of afpersen van enig goed, gepleegd tegen personen in een afgeschermde ruimte of op een gepland en georganiseerd transport, of de poging daartoe. Er is steeds een confrontatie tussen dader en slachtoffer 23/11/2010

3. OVERVAL Verschijningsvormen Openings- en sluitingsovervallen Klantgedrag-overvallen Hit & Run Transportovervallen 23/11/2010

3. OVERVAL – verschijningsvormen Openings- en sluitingsovervallen Dader laat zich insluiten Gebruikt een list Wacht het personeel op voor openingstijd of na sluitingstijd Verplicht de uitbater mee binnen te gaan Er zijn (nog) geen klanten (meer) in de zaak 23/11/2010

3. OVERVAL - verschijningsvormen klantgedrag-overvallen Daders komen als klant(en) binnen en wachten het goede moment af om het personeel te bedreigen en buit te maken. 23/11/2010

3. OVERVAL – verschijningsvormen Hit & Run Daders gaan onmiddellijk, met veel machtsvertoon op de buit af onder bedreiging (meestal met gebruik van wapens) van het personeel/klanten tot afgifte van geld en dure goederen. 23/11/2010

3. OVERVAL - – verschijningsvormen Transportovervallen Het onder dwang afgegeven van bv. de dagopbrengst, of de goederen welke ze transporteren. Het slachtoffer wordt opgewacht of via aanrijding, valse patrouille tegengehouden. 23/11/2010

3 OVERVAL Daderprofielen Beginners Gevorderden Professionelen 23/11/2010

3. OVERVAL Daderprofiel – beginner Kent geen rationeel beslissingsproces Minder goed voorbereid Beslissing tot overval wordt op de “drempel” genomen Zenuwachtiger en vaak ook gewelddadig 23/11/2010

3. OVERVAL Daderprofiel – gevorderden Heeft overvalervaring Kan situaties naar zijn hand zetten Heeft een koele, beheerste indruk Beperkt geweld tot een minimum 23/11/2010

3. OVERVAL Daderprofiel – professionelen Is heel goed voorbereid en gedisciplineerd Heeft een weloverwogen doel Meet de kans op hoge buit af tegen de kans op aanhouding 23/11/2010

3. OVERVAL Modus operandi Zeer snel (max. 90 sec) Willen zo veel mogelijk geld Zelfcontrole (uitsluiten van onzekere factoren) Kans op onmiddellijke ontdekking door derden minimaliseren 23/11/2010

3. OVERVAL Risicomomenten en knelpunten De opening van de zaak Het afrekenpunt (kassa) Waardeberging (kluis) Intern waardetransport (wisselgeld) Telling – kassaopmaak De sluiting van de zaak Extern waardetransport 23/11/2010

Beveiliging gebouwen ir-arch Jan Van Vooren 23 november 2010

BEVEILIGING GEBOUWEN Aandachtspunten Beveiliging Registratie Organisatorische maatregelen Conceptuele keuzes Bouwkundige maatregelen Elektronische maatregelen Nuttige links 43 23/11/2010

AANDACHTSPUNTEN BEVEILIGING Beveiliging > alarminstallatie Absolute veiligheid bestaat niet (geestelijke gemoedsrust wel) Preventie = gericht op voorkomen van inbraak en diefstal Beveiliging dient aangepast te zijn aan risico (waardevolle verzameling schilderijen vs laptop, hifi, gsm…)  risico-analyse (TPA) First things first: R O C B E Ontmoedig potentiële inbrekers (weg van minste weerstand – 3 min), blokkeer eventuele vluchtroutes Ketting is zo sterk als zwakste schakel PS : brandbeveiliging wordt niet behandeld in deze voordracht 44 23/11/2010

REGISTRATIE Maak inventaris van waardevol bezit (foto, aankoopbewijs, waarde) ten behoeve van verzekeringen (ook voor brand en waterschade) Bewaar deze inventaris analoog / digitaal op een veilige plaats (kluis, beschermde webruimte,…) Taggen van waardevolle voorwerpen (RFID, gravure, synthetisch DNA) 45 23/11/2010

ORGANISATORISCHE MAATREGELEN GEZOND VERSTAND – VAAK GRATIS Stel waardevolle goederen niet van buitenuit zichtbaar Sluit woning steeds af bij afwezigheid (ramen, koepels, poorten en deuren, vergeet platte daken niet) Leg geen sleutels op evidente plaatsen Laat geen ladders rondslingeren Sluit garage en tuinhuis goed af zet uw aanwezigheid niet in de verf: gazon, rolluiken neer, uitpuilende brievenbus, nota op voordeur of vitrine, bericht op antwoordapparaat Geen adreskaartje aan sleutel Laat geen sleutel aan binnenzijde Rolluiken (ook nadeel omwille van onzichtbaarheid), gordijnen, jaloeziëen 46 23/11/2010

ORGANISATORISCHE MAATREGELEN 2 Winkel: plaats waardevolle goederen op een goed controleerbare plaats, liefst achterin winkel Houd bedrijfsomgeving overzichtelijk Bewustmaking personeel Bij langdurige geplande afwezigheid - patrouille lokale politie (www.policeonweb.belgium.be) - BIN buurt informatie netwerk (www.buurtinformatienetwerken.be) 47 23/11/2010

CONCEPTUELE KEUZES VOORAL GELDIG BIJ NIEUWBOUW Ligging van woning / zaak: - bereikbaarheid gevelelementen - nabijheid vluchtwegen - sociale controle overdag / ‘s nachts Zichtbaarheid van toegangen (ook zij- en achterdeuren) Verlichting Vermijd teveel toegangen Platte daken: koepels, bereikbare ramen op verdieping Toegankelijkheid terrein: afsluiting of niet Kluis Voorafgaandelijk overleg met verzekeraar tijdens studie- en ontwerpfase (juweliers, electronicazaak, …) compartimentering 48 23/11/2010

BOUWKUNDIGE MAATREGELEN PASSIEVE BEVEILIGING Ramkraakpalen Ramen en deuren - gewicht en samenstelling - poorten en rolluiken / hekken met optilbeveiliging - koepels en dakvlakvensters - geen speling tussen bewegend en vast kader - deurspion - opletten voor ventilatievoorzieningen - kelderopeningen Beglazing (ook voordeel veiligheid, akoestiek,…) - gelaagd - gehard - glaslatten aan binnenzijde 49 23/11/2010

BOUWKUNDIGE MAATREGELEN 2 Hang- en sluitwerk - dievenklauw (vooral naar buiten draaiende ramen/deuren) - cilinderslot: veiligheidscilinder met uittrekbeveiliging en geharde stiften tegen uitboren - meerpuntssluiting al dan niet met paddestoelnokken - sleutelplan, gecertificeerde sleutel - veiligheidsrosas - slot max. 2mm buiten kader - afsluitbare raamkrukken - bijzetsloten - balk schuiframen - kettingen 50 23/11/2010

ELECTRONISCHE MAATREGELEN ACTIEVE BEVEILIGING Raamcontacten (trillingssensoren, breuksensoren, magneetcontacten) Alarmglas IR-bewegingsdetectie Volumebescherming Perimeterbeveiliging Algemeen principe : - ongeoorloofde toegang geeft alarm Tip: - best alarm vóór begeven van mechanische beveiliging (afschrikking, interventie,…) 51 23/11/2010

ELECTRONISCHE MAATREGELEN 2 Gereglementeerde veiligheidssector: - gebruik van alarmsystemen en hun componenten - conceptie, plaatsing en de herstelling van alarmsystemen en – centrales  KB 19.06.02 (Wet Tobback)  KB 13.06.02 (erkenning beveiligingsonderneming) Alarmsysteem volgens KB 19.06.02: buitensirene, buitenlicht of meldsysteem - boetes voor valse alarmen - interventie binnen kwartier, - koppeling met domotica / brandbeveiliging ? - onderhoudsplicht Verkoop van alarmsystemen en componenten is vrij (kwaliteitslabel INCERT) 52 23/11/2010

ELECTRONISCHE MAATREGELEN 3 Aandachtspunten: - keuze in activatiemethode (gebruiksgemak) : sleutel, codeklavier, badge, stem- irisherkenning, … - quid gebruik door derden - bediening / monitoring op afstand - stil alarm of sirene - kwetsbaarheid elektrische voeding (autonomie) - bekabeling of draadloos - stabiliteit van systeem - geaccrediteerde installateurs Camerabewaking Videofonie / parlefonie Aanwezigheidssimulatie (domotica) 53 23/11/2010

NUTTIGE LINKS FOD BiZa Afdeling Preventie en veiligheid: www.vigilis.be www.vsp.fgov.be www.tis-inbraak.be (Thematische Innovatie Stimulering Inbraakbeveiliging, 2006-2007) www.unizo.be/beveiligen www.svu.be (slotenmakers) Lokale politie (preventiedienst) E-TPA: http://1268.europe.fgov.be/survey3/ www.besafe.be http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/dwelling/protection/index.htm 54 23/11/2010

DIVERSE ASPECTEN VERZEKERINGEN Inge Moens ASSURMOENS

PH. DIEUSSAERT Deskundige bank en verzekeringen FISCALE VOORDELEN PH. DIEUSSAERT Deskundige bank en verzekeringen KBC

7. Rechten en plichten Aanhouden: hoe pakt u het aan? Betrapping op heterdaad Aanhouden – onmiddellijk niet de dag later Aanhouden bij voorkeur met twee personen Apart lokaal Blijf kalm en beleefd Vertel de verdachte wat u gezien hebt Gebruik geen geweld Geen discussies over schuld en omstandigheden de politie bellen Aangifte doen 23/11/2010

SAMENVATTEND: VERBODEN: de tassen zelf te onderzoeken TOEGELATEN: vragen de inhoud van de tassen te laten zien VERBODEN: te fouilleren VERBODEN: een verdachte naar de politie te begeleiden TOEGELATEN: samen te wachten op de politie VERBODEN: huiszoekingen en inbeslagnames TOEGELATEN: de vrijwillige teruggave van artikels te doen voor te stellen 23/11/2010

SAMENVATTEND: VERBODEN: administratieve boetes te eisen/ arbeid op te leggen TOEGELATEN: Onderling (schriftelijk) akkoord te treffen VERBODEN: geweld te gebruiken TOEGELATEN: zichzelf (met evenredige middelen) te verdedigen bij een aanval met persoonlijk geweld 23/11/2010

TOT SLOT: 10 tips 1.Besteed aandacht aan verdachte handelingen in en rond uw zaak. Nummerplaten en andere informatie noteren kan soms geen kwaad. 2. Leg of installeer ‘diefstalgevoelige’ artikelen of toestellen bij voorkeur op duidelijk zichtbare plaatsen. 3. Laat u niet afleiden door een klant die misschien wel deel zou kunnen uitmaken van een bende. Doorgaans gaat het dan om iemand die de omgeving verkent om camera’s en andere beveiligingsmiddelen te ontdekken. 23/11/2010

4. Klanten zien beter niet hoeveel geld er in de kassa ligt 4. Klanten zien beter niet hoeveel geld er in de kassa ligt. Tel het beschikbare geld niet tijdens de openingsuren. 5.Wees dubbel op uw hoede als het erg druk is in uw zaak. Vooral dàn proberen sommige mensen met minder goede bedoelingen wel eens vals geld uit te geven of iets mee te graaien. 6.Bewaar zo mogelijk videobeelden van verdachte handelingen. Zorg ervoor dat de lens van de camera probleemloos kan observeren. Vernieuw de videoband regelmatig. 23/11/2010

7. Controleer vóór sluitingstijd de goede werking van uw alarmsysteem 7.Controleer vóór sluitingstijd de goede werking van uw alarmsysteem. Potentiële daders durven de detectoren wel eens overplakken. 8.Voorkom vals alarm door voorwerpen her en der zomaar te laten rondslingeren. 9.Laat buiten het bedrijf geen ladders, containers of paletten achter die het de daders heel makkelijk maken om op het dak te klimmen en zo uw zaak binnen te dringen. 10.Bent u het slachtoffer van diefstal of inbraak, laat alles dan onaangeroerd en verwijder geen mogelijke sporen. Wacht de komst van de politie af vooraleer op te ruimen. 23/11/2010

VRAGEN ???? Of…. RECEPTIE !!! 23/11/2010