ICT tussen hoop en vrees

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Wiskunde in de Tweede fase
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Leren in een online wereld (part 1)
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.
Drieslag functioneel rekenen
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Wiskunde A of wiskunde B?.
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
ICT & algebra – oefenen en toetsen
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Maak je eigen problemen
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Rekenen en Rekenproblemen
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Werkgroep Dynamische modellen
“Wisweb in alle klassen” november 2003
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Freudenthal Instituut
Veldraadpleging Wiskunde D
Ellips en het Digitalenklasconsortium Alessandra Corda (Universiteit Leiden) 2 december 2003.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
De veranderende rol van de uitgever Leo van der Wees Recht.nl / RechtenOnline.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Vernieuwde wiskunde programma’s
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Evaluatie Leerlijnen.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
ICT in het onderwijs Inspiratie dag ICT in het
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Algebra in context Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht Leuven, 23 augustus 2007.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Welke “wiskundes” zijn er?
ICT zonder beperkingen
Open online aansluitingsmodules statistiek
Transcript van de presentatie:

ICT tussen hoop en vrees Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht www.fi.uu.nl

ICT tussen hoop en vrees

Mogelijkheden van ICT-gebruik in de wiskundeles Visualisatie Exploratie Dynamiek Interactie Begripsontwikkeling Kennisconstructie Conceptueel inzicht ‘higher order thinking’ skills Aldus de optimisten…

Moeilijkheden van ICT-gebruik in de wiskundeles Er zijn geen faciliteiten Er is geen materiaal / inhoud / content Er wordt niet meer geoefend Pen-en-papier vaardigheden worden verwaarloosd ‘Ze’ proberen maar wat met trial-and-error Aldus de pessimisten…

Redenen tot hoop Betere ICT-infrastructuur: Internet toegang Handheld technologie Digitale schoolborden Communicatie ELO’s Scala aan wiskundige faciliteiten Tabellen/Grafieken/Formules Meetkunde (synthetisch/analytisch) Algebra Kansrekenen/Statistiek Dynamische modellen

Redenen tot hoop Voortschrijdende didactiek Drijvers, P. & Zwaneveld, B. (2008). Van knoppen naar kennis; Naar een functionele inzet van ICT in het wiskundeonderwijs. Handboek Vakdidactiek Wiskunde. www.elwier.nl.

Redenen tot hoop Beschikbare content Een groot aanbod van websites Zowel oefenactiviteiten als Activiteiten gericht op inzicht of exploratie Digitale feedback in opkomst Mogelijkheden voor digitaal toetsen

Voorbeeld: Waar ligt de schat? Goddijn, A. (2009). Meetkunde met coördinaten, Bok II: punten met gewicht. Experimentele versie april 2009. Utrecht: cTWO. http://www.fi.uu.nl/ctwo/lesmateriaaldir/ExperimenteelLesmateriaal/VWO%20Wiskunde%20B/.

Voorbeeld: differentiëren http://www.fi.uu.nl/dwo/sk/

Voorbeeld: oefenen http://www.fi.uu.nl/dwo

Redenen tot hoop ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens Verschillende strategieën bij landelijke examens: ICT (gedeeltelijk) niet toegestaan ICT toegestaan, maar levert geen voordeel op ICT aanbevolen en nuttig, maar levert niet direct punten op ICT verplicht en het gebruik levert punten op

Redenen tot hoop ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens

Kortom, redenen tot hoop: Infrastructuur Didactiek Content Examens Maar vanwaar dan die vrees?

Redenen tot vrees Betere ICT-infrastructuur: die heeft nog nauwelijks tot enige verandering in het onderwijs geleid Lagrange et al., 2003 Artigue et al., in druk TIMSS 2003 (volgende dia) Of is dit beeld inmiddels achterhaald?

Redenen tot vrees Voortschrijdende didactiek: Er is nog veel koudwatervrees cTWO (2007). Rijk aan betekenis, visie op vernieuwd wiskundeonderwijs. Utrecht: cTWO. www.ctwo.nl.

Redenen tot vrees Beschikbare content: Welke meerwaarde heeft die voor wiskundig inzicht en vaardigheid? Voorbeeld regressie:

Redenen tot vrees ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens: Zijn die ICT-examensopgaven wel zo goed?

Synthese De argumenten van zowel optimisten als pessimisten dienen serieus genomen te worden ICT is belangrijke factor in samenleving, beroepspraktijk én onderwijs; ontkennen is geen optie ICT heeft mogelijkheden en beperkingen voor leren en onderwijzen Uitdaging voor ons: kansen benutten en beperkingen onderkennen Of zijn dit allemaal slechts open deuren?

Trends voor de toekomst Accentverschuivingen: Van optimisme naar nuance Van leerling naar leraar Van concurrerende naar aanvullende media ‘Connectivity’

Dank u! P.Drijvers@fi.uu.nl www.fi.uu.nl