ICT tussen hoop en vrees Paul Drijvers Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Universiteit Utrecht www.fi.uu.nl
ICT tussen hoop en vrees
Mogelijkheden van ICT-gebruik in de wiskundeles Visualisatie Exploratie Dynamiek Interactie Begripsontwikkeling Kennisconstructie Conceptueel inzicht ‘higher order thinking’ skills Aldus de optimisten…
Moeilijkheden van ICT-gebruik in de wiskundeles Er zijn geen faciliteiten Er is geen materiaal / inhoud / content Er wordt niet meer geoefend Pen-en-papier vaardigheden worden verwaarloosd ‘Ze’ proberen maar wat met trial-and-error Aldus de pessimisten…
Redenen tot hoop Betere ICT-infrastructuur: Internet toegang Handheld technologie Digitale schoolborden Communicatie ELO’s Scala aan wiskundige faciliteiten Tabellen/Grafieken/Formules Meetkunde (synthetisch/analytisch) Algebra Kansrekenen/Statistiek Dynamische modellen
Redenen tot hoop Voortschrijdende didactiek Drijvers, P. & Zwaneveld, B. (2008). Van knoppen naar kennis; Naar een functionele inzet van ICT in het wiskundeonderwijs. Handboek Vakdidactiek Wiskunde. www.elwier.nl.
Redenen tot hoop Beschikbare content Een groot aanbod van websites Zowel oefenactiviteiten als Activiteiten gericht op inzicht of exploratie Digitale feedback in opkomst Mogelijkheden voor digitaal toetsen
Voorbeeld: Waar ligt de schat? Goddijn, A. (2009). Meetkunde met coördinaten, Bok II: punten met gewicht. Experimentele versie april 2009. Utrecht: cTWO. http://www.fi.uu.nl/ctwo/lesmateriaaldir/ExperimenteelLesmateriaal/VWO%20Wiskunde%20B/.
Voorbeeld: differentiëren http://www.fi.uu.nl/dwo/sk/
Voorbeeld: oefenen http://www.fi.uu.nl/dwo
Redenen tot hoop ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens Verschillende strategieën bij landelijke examens: ICT (gedeeltelijk) niet toegestaan ICT toegestaan, maar levert geen voordeel op ICT aanbevolen en nuttig, maar levert niet direct punten op ICT verplicht en het gebruik levert punten op
Redenen tot hoop ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens
Kortom, redenen tot hoop: Infrastructuur Didactiek Content Examens Maar vanwaar dan die vrees?
Redenen tot vrees Betere ICT-infrastructuur: die heeft nog nauwelijks tot enige verandering in het onderwijs geleid Lagrange et al., 2003 Artigue et al., in druk TIMSS 2003 (volgende dia) Of is dit beeld inmiddels achterhaald?
Redenen tot vrees Voortschrijdende didactiek: Er is nog veel koudwatervrees cTWO (2007). Rijk aan betekenis, visie op vernieuwd wiskundeonderwijs. Utrecht: cTWO. www.ctwo.nl.
Redenen tot vrees Beschikbare content: Welke meerwaarde heeft die voor wiskundig inzicht en vaardigheid? Voorbeeld regressie:
Redenen tot vrees ‘Institutionalisering’ ICT door rol op examens: Zijn die ICT-examensopgaven wel zo goed?
Synthese De argumenten van zowel optimisten als pessimisten dienen serieus genomen te worden ICT is belangrijke factor in samenleving, beroepspraktijk én onderwijs; ontkennen is geen optie ICT heeft mogelijkheden en beperkingen voor leren en onderwijzen Uitdaging voor ons: kansen benutten en beperkingen onderkennen Of zijn dit allemaal slechts open deuren?
Trends voor de toekomst Accentverschuivingen: Van optimisme naar nuance Van leerling naar leraar Van concurrerende naar aanvullende media ‘Connectivity’
Dank u! P.Drijvers@fi.uu.nl www.fi.uu.nl