Bronnenboek onderzoekstrategieën

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Advertisements

Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Workshopronde Woensdag 18 april
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Nieuwsbrief 18 oktober 2012 Agenda: Vr. 19 okt: Leerlingen vrij i.v.m. studiedag 22 t/m 26 okt.: Herfstvakantie Di. 30 okt: Luizencontrole Vr. 2 nov: Techniekmiddag.
Workshop creatief brainstormen
Vijf-gelijke-dagen model
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Aanwezigheid meester Hans: Meester Hans is komende week aanwezig op: Maandag: – u – u Dinsdag: – u Woensdag:
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Onderwijsconferentie
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Leraar, school en opleiding
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
BSN nederland De Action Learning MBA
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Informatieavond klas 2 19 september Keuzes in klas 2 Leerwegkeuze Sector keuze of Intersectoraal + vakkenpakketkeuze + keuze beroepsgerichtprogramma.
Decaan ??????? Begeleidt keuzeprocessen op school:
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Een leesbare toelichting bij een beleidsartikel? volgens RBV 2006 (Het had zo mooi kunnen zijn.)
Conferentie Opbrengstgericht werken
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Onderzoek & het project
Mijn antwoord op jouw vragen is dat Ik de schepper ben.
Wat je zelf vindt, weet je beter
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Soorten en typen onderzoek
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
R&D 17:10 – 18:00 GEZAMENLIJKE OPSTART 18:00 – 18:30 ETEN 18:30 – 19:20 SPLITSEN 1 E EN 2 E JAARS 19:20 GEZAMENLIJKE AFSLUITING Trainingsbijeenkomst.
1 Workshop: bewustwording loyalty Workshop loyalty, bewustwording en eerste stappen.
Tienerdienst 29 mei 2005 GOAL !!! Thema:.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Mijn opleidingsbeeld.
Professional Development Schools - Rijnmond
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Pedagogische theorieën
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Dairy Training Centre Leeuwarden & Oenkerk. Voortzetting PTC+ Trainingscentrum (commercieel) Geven certificaten uit Praktijkgericht Training aanbod gericht.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Demonstrative pronouns Aanwijzende voornaamwoorden
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Laaggeletterdheid en de BPV
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Participatory Action Research
Ontwerponderzoek.
Transcript van de presentatie:

Bronnenboek onderzoekstrategieën Studiedag 17 februari 2012 Bronnenboek onderzoekstrategieën

Programma van vandaag 9.30 – 10.00 inloop 10.00 – 10.30 inleiding LEOZ-II, project 3a en doel van de dag 10.30 – 12.00 1e ronde workshops 12.00 – 13.00 lunch 13.00 – 14.30 2e ronde workshops 14.30 – 15.00 integratie en afronding.

Doel van deze dag Bronnenboek presenteren Meer zicht op enkele gespecialiseerde benaderingen in praktijkonderzoek; Uitgangspunten Gebruiksmogelijkheden Valkuilen Voorbeelden Consequenties voor begeleiden We kijken vaak naar het generieke (wat bindt). Nu kijken we naar het specifieke (wat onderscheidt)

De geboorte van praktijkonderzoek Ik word er ziek van; 1932, gevalsstudie; 1933, reflective practice;1940, action research; 1966, programma-evaluatie; 1973, dienstbaar onderzoek; 1975, narratief onderzoek; 1977, fenomenologisch onderzoek; 1979, ontwikkelingsonderzoek; 1981, handelingsonderzoek; 1983, bruikbaar onderzoek; 1990 ontwerpgericht onderzoek. Mijn hoofd ontploft………….. Zou het een idee zijn om het allemaal maar praktijkonderzoek te noemen? Of practitioner research? Dan ben je van de hele rotzooi af

Bronnenboek: vijf voor de praktijk belangrijke benaderingen compact en volgens een vast format omschreven; Actieonderzoek, evaluatieonderzoek, narratief onderzoek, casestudy, ontwerpgericht onderzoek Altijd geldt: natuurlijke context Multi-method bijdrage aan beroepspraktijk

‘What is water?’ asked the king The sages wrote their answer down: to remove thirst the essence of life sometimes rain, sometimes ice, sometimes steam, it depends a clear liquid substance a compound of hydrogen and oxygen a marvelous mystery that defies definition the poor man’s wine Definiëren is lastig!

Toch heeft definiëren zin Werken met een algemeen model van praktijkgericht onderzoek, waarin inzichten uit allerlei specifiekere onderzoekstrategieën verwerkt zijn? Iemand karakteriseert voor een gezelschap een auto als een gemotoriseerd voertuig op vier wielen, maar niet is ingegaan op het onderscheid tussen personenauto, bestelbus en racewagen.

Maar welke onderzoekskonijnen toveren wij tevoorschijn??

EMPIRISCH-ANALYTISCH VERSTEHEN, FENOMENOLOGISCH, INTERPRETATIEF 2. Evaluatieonderzoek 3. Narratief onderzoek 5. Ontwerpgericht onderzoek 1. Actieonderzoek 4. Gevalsstudie HANDELINGS-GERICHT

Welke onderzoeksstrategie of combinatie past bij jou, bij jouw onderzoek? Je persoonlijke voorkeur (ik ga voor ‘verstehen’, ik wil harde gegevens). Op welk niveau onderzoek je (leerling, klas, school, keten, onderwijssysteem)? Hoe onbekend is je onderzoeksgebied (exploreren, beproeven)? Wat is de aard van je vraag (beschrijvend, verbeterend, ontwikkelend, effectgericht, verklarend, op inzicht/ begrip/kennis gericht)? Interne validiteit, externe validiteit? Samenwerking met betrokkenen?

Tenslotte We zijn nog niet klaar met ons bronnenboek: “This is only the beginning”. We hopen op input van jullie, om het bronnenboek te verbeteren; En speciaal vragen we jullie: hoe kan het bronnenboek ondersteunen bij het begeleiden van PGO’s?