Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Advertisements

Concept-context ook voor vmbo-t
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Hogere denkvaardigheden
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Planet Internet Kidsweek De kennis van jongeren over de Tweede wereldoorlog januari 2005 Suzan Polet - Hester van den Akker.
Profielwerkstuk maken
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Media en creativiteit Herfst les 2.
Medmec04 – Engagement Les 5
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Leesvoorkeurenonderzoek
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
NLT modules en excellentiebevordering
De Eigen Wijze eEn andere manier van werken
Wat is belangrijk om te leren?
Een werkstuk maken.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Aardrijkskunde h6 Help! Natte voeten
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Omgaan met bronnen over het Midden-Oosten
Algemene Sociologie PA – B1
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Kritisch denken ‘vertaald’
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Wat is een goede onderzoeksvraag?
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Een tijdlijn maken met ICT
Psychomotorische taxonomie
Denken als een computer
Praktische opdracht: het bouwen van een website
LOB Presenteer je stagebedrijf
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
LOB Presenteer je stagebedrijf
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Sleutels, codes en aanwijzingen
Handelsvormen Werkvorm: woordwiel.
Jouw naam De leerkracht Je klas
Het maken van een PWS.
Product van TU Delft, SEC
BOM-model PV 25/03/2014.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Uw naam | Uw docent | Uw cijfer
Uw naam | Uw onderwijzer | Uw klas
De treinrails in je lichaam
Jouw naam De leerkracht Je klas
Product van TU Delft, SEC
WANNEER IS IETS VAN JOU? LES 5: DAT IS MIJN STOEL.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur Infovaardig, Instituut voor Media en Informatievaardigheden Directeur 2fifty4 Webprojects Directeur Magyar Kiállítás galerie Directeur Artist2See Bewustzijnsfilosoof

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Informatievaardigheden(leerproces) Informatiezoekproces Bewustwordingsproces Probleemstelling: Leerlingen lopen te hoop tegen de veelheid aan informatie op het Internet.

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Informatievaardigheden(leerproces) Suc6 stappen 1.Starten 2.Vragen 3.Zoeken 4.Vinden 5.Kiezen 6.Terugkijken

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Soorten vragen Open en gesloten vragen Feiten- en denkvragen ( combineren van feiten i.c. begrip tonen ) Cognitieve -( het begrip toe kunnen passen ), affectieve -( waardeoordelen, attitude, emoties ) en doe - vragen ( aan zetten toe handelen ) Model van Guilford: kennis- ( reproduceren van feiten ), convergente - ( leiden tot één voorspelbaar antwoord, vragen naar de bekende weg ) -, divergente (meerdere antwoorden mogelijk ), en evaluerende ( oordeel geven over het proces ) vragen Taxonomie van Bloom: feiten-, begrips-, toepassings-, analyse-, synthese ( voorspellende vragen )- en evaluatievragen

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Hoofd (geeft de hoofdgedachte als antwoord)- en deelvragen (om de hoofdvraag te beantwoorden) Beschrijvende vraag Vergelijkende vraag Verklarende vraag Probleemoplossende vraag Beoordelende vraag Verhelderingsvraag

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Materiaal Noem eigenschappen (buigzaam, scherp, doorzichtig e.d.) Noem de basismaterialen waar het uit bestaat Noem voorwerpen die ervan gemaakt zijn Vertel over het procédé waardoor het ontstaat Gebruiksvoorwerp Van welk materiaal/en is het gemaakt Vertel over het procédé hoe het gemaakt wordt Noem voorwerpen die er vergelijkbare eigenschappen hebben Vertel over hoe het gebruikt wordt Vertel over bijzondere voorbeelden van het voorwerp Geografische gebeurtenissen Hoe ontstaat het Noem positieve effecten ervan Noem negatieve effecten ervan Waar wordt het door beïnvloed Noem de verschillen per regio Geschiedenis van ding of gebeurtenis Noem de voornaamste gebeurtenis Waar werd het door veroorzaakt Wanneer speelde het zich af Wie of wat zijn de hoofdrolspelers Wat was het resultaat van de gebeurtenis Sport/entertainment Wat zijn de belangrijkste regels Hoe ziet een speelveld eruit Met welk materiaal spel je het Met hoeveel spelers speel je het Hoe werkt de puntentelling Organisme Noem de voornaamste kenmerken Waar komen ze het meest voor Noem de voornaamste overlevingsstrategie, denk aan eten rusten e.d. Hoe planten ze zich voort

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Informatievaardige (les)opdracht Digin, digitale informatievaardigheden

Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Dank voor uw aandacht en deelnemen.