Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur Infovaardig, Instituut voor Media en Informatievaardigheden Directeur 2fifty4 Webprojects Directeur Magyar Kiállítás galerie Directeur Artist2See Bewustzijnsfilosoof
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Informatievaardigheden(leerproces) Informatiezoekproces Bewustwordingsproces Probleemstelling: Leerlingen lopen te hoop tegen de veelheid aan informatie op het Internet.
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Informatievaardigheden(leerproces) Suc6 stappen 1.Starten 2.Vragen 3.Zoeken 4.Vinden 5.Kiezen 6.Terugkijken
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Soorten vragen Open en gesloten vragen Feiten- en denkvragen ( combineren van feiten i.c. begrip tonen ) Cognitieve -( het begrip toe kunnen passen ), affectieve -( waardeoordelen, attitude, emoties ) en doe - vragen ( aan zetten toe handelen ) Model van Guilford: kennis- ( reproduceren van feiten ), convergente - ( leiden tot één voorspelbaar antwoord, vragen naar de bekende weg ) -, divergente (meerdere antwoorden mogelijk ), en evaluerende ( oordeel geven over het proces ) vragen Taxonomie van Bloom: feiten-, begrips-, toepassings-, analyse-, synthese ( voorspellende vragen )- en evaluatievragen
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Hoofd (geeft de hoofdgedachte als antwoord)- en deelvragen (om de hoofdvraag te beantwoorden) Beschrijvende vraag Vergelijkende vraag Verklarende vraag Probleemoplossende vraag Beoordelende vraag Verhelderingsvraag
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Materiaal Noem eigenschappen (buigzaam, scherp, doorzichtig e.d.) Noem de basismaterialen waar het uit bestaat Noem voorwerpen die ervan gemaakt zijn Vertel over het procédé waardoor het ontstaat Gebruiksvoorwerp Van welk materiaal/en is het gemaakt Vertel over het procédé hoe het gemaakt wordt Noem voorwerpen die er vergelijkbare eigenschappen hebben Vertel over hoe het gebruikt wordt Vertel over bijzondere voorbeelden van het voorwerp Geografische gebeurtenissen Hoe ontstaat het Noem positieve effecten ervan Noem negatieve effecten ervan Waar wordt het door beïnvloed Noem de verschillen per regio Geschiedenis van ding of gebeurtenis Noem de voornaamste gebeurtenis Waar werd het door veroorzaakt Wanneer speelde het zich af Wie of wat zijn de hoofdrolspelers Wat was het resultaat van de gebeurtenis Sport/entertainment Wat zijn de belangrijkste regels Hoe ziet een speelveld eruit Met welk materiaal spel je het Met hoeveel spelers speel je het Hoe werkt de puntentelling Organisme Noem de voornaamste kenmerken Waar komen ze het meest voor Noem de voornaamste overlevingsstrategie, denk aan eten rusten e.d. Hoe planten ze zich voort
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Informatievaardige (les)opdracht Digin, digitale informatievaardigheden
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Dank voor uw aandacht en deelnemen.