Interdisciplinair onderwijs Leren van elkaar, leren met elkaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
Waarom ben ik hier op aarde?
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Academie voor Management
Workshop creatief brainstormen
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Een startersgids voor innovatie
Where business meets technology
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Workshop contentstrategie
Ideeontwikkeling Werkcollege 1: -Context -Probleem.
Docent medmec = Wil Adolfs
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Medmec04 – Engagement Les 5
Presentatie productvoorstellen
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Brainstorm sociale media in het onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Duurzame ontwikkeling en hoger onderwijs De aanpak van Hogeschool Zeeland 10 oktober 2003 Anja de Groene Lector duurzaamheid.
Samen werken aan een gezonde regio!
de Ontdekking Oosterhout
verhoogt het Creatief Quotiënt
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Goede Mavo Uitstekende examenresultaten Hoge score voor rekenen Goede basisopleiding met persoonlijke begeleiding Prima sfeer en veel aandacht.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Les 5 – Goed doen 2.0.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
LOCO CONGRES 2014 CREATIVITEIT.  JORIS VAN DOOREN COEN LUIJTEN 
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Leerstijlen KOLB SJM.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Naam presentator, functie, afdeling, academie of opleiding
Transcript van de presentatie:

Interdisciplinair onderwijs Leren van elkaar, leren met elkaar Ben Veld, hoofd Fontys FutureMediaLab

Fontys FutureMediaLab Lectoraat Media Opleidingsminor Media, Minds & Matters Fontysbrede minor Future Media Afstuderen binnen het FutureMediaLab

Fontys kijk op media Geen: “Media aan de Dommel” Wel: samenwerking tussen instituten die “iets met media” doen: Kunsten (ArtCoDe), Journalistiek, Communicatie, Speco & ICT (Media Design) Bindmiddel: Het virtuele Fontys FutureMediaLab waarbinnen mediaformats en –concepten voor morgen worden ontwikkeld

Interdisciplinaire producten https://www.youtube.com/watch?v=cklsG6biJoE https://www.youtube.com/watch?v=OWJkkFdfSks#t=16

Interdisciplinaire teams

De convergentiemaatschappij Alles convergeert: technologie (gsm) media (ED) retail zorg En het onderwijs?

Benadering media in de ruimste zin van het woord: Wat is / zijn media? Benadering media in de ruimste zin van het woord: Onder ‘media’ verstaat McLuhan: alles waarmee we onze oorspronkelijke vermogens uitbreiden. Media zijn een extensie van onszelf

Visie FFML Het gaat niet om techniek of mediatechnologie maar om gedrag, om de manier waarop je met techniek omgaat: cultural studies staan centraal Beheersing van techniek is geen garantie voor succes - Photoshop # beter vormgeven - Word # beter schrijven - iPad # beter leren

Wat is dan wel de rol van technologie? Technologie is de enabler van alle toekomstige mogelijkheden. Technologie is niet het antwoord maar de tool; gedragsverandering is het antwoord. Technologie niet omzeilen maar omarmen. Technology is the answer, but what was the question again? (Cedric Price) Het Internet of Things gaat niet over hoe het kan, maar wat je er mee kunt: praktisch, ethisch, economisch.

Ict-geletterdheid “Vaardigheden voor het effectief en efficiënt gebruik van technologie. Daarbij komen ‘technologische geletterdheid’ en ‘informatievaardigheden’ samen.” Bron: Kennisnet

Interdisciplinair ‘technologische geletterdheid’ komt niet uitsluitend van FHICT en ‘informatievaardigheden’ zijn niet voorbehouden aan alleen FHJ en FHC. Binnen het FutureMediaLab zien we cross-overs tussen disciplines en (dus) studenten.

Discipline fotografie Journalistiek: nieuwswaarde? Communicatie: campagnebeeld? Kunsten: perspectief en betekenis? ICT: resolutie? Econoom: financiële waarde?

Een beeld, veel betekenissen

Multidisciplinair & interdisciplinair FHICT (mediadesign) = techniek FHC (communicatie) = planning & concept FHJ (journalistiek) = informatieve content FHK (design) = vormgeving & visuele content EHT (economie) = new business models Interdisciplinair integratie van disciplines waarbij het vasthouden aan de eigen conventies naar de achtergrond verdwijnt. (“kan niet” en “mag niet” bestaan niet)

Onderwijsvisie Als we niet anders opleiden blijven we van crisis naar crisis hobbelen. Paradigma’s zijn blijvend verschoven en zijn dus geen echte paradigma’s meer. Je werkt niet meer bij Philips, maar vóór Philips als contractant of zzp-er in snel wisselende projectteams en dat vraagt specifieke vaardigheden. Diversity is het sleutelwoord in de formatie van teams. Een autoverkoper leert nu vaak auto’s verkopen, terwijl er vraag is naar mobiliteit en daarbij heb je ook andere kennisgebieden nodig. .

Thema’s in het verleden 2009: Open Strijp 2010: Ghetto Media 2011: Media Mass 2012/13: Twisted Realties 2013/14: Het Nieuwe Verdwalen Vaste lijn: onderzoek  concept/ontwerp  realiseren  presenteren Presentaties in: Van Abbe museum, Designhuis, MU, Nieuwe Natlab, De Pont

De interdisciplinaire gedachte Media raakt ons allemaal. Maar Zorg raakt ons ook allemaal en Economie ook en wat te denken van Technologie of Cultuur? Er zijn veel meer domeinen waar actuele, spannende dingen gebeuren, waarop verschillende Fontys Hogescholen elkaar raken en elkaar dus moeten kunnen vinden. Wij geloven dat Media(technologie) op al die domeinen de linkin pin kan zijn tussen de verschillende instituten. Want Mediaformats zijn vaak cruciaal voor de progressie die binnen deze domeinen geboekt wordt.

De workshop / De Uitdaging Is het mogelijk om een project te bedenken waarbij je “at random” interdisciplinaire verbanden aanbrengt tussen verschillende Fontys hogescholen hier vertegenwoordigd. Geef ook aan welke disciplines je nog meer nodig hebt om je project succesvol te laten verlopen.

Succesfactoren Laat studenten starten vanuit hun (major)kracht Laat ook het begeleidingsteam interdisciplinair werken Benoem een (actueel) thema als leidend principe en bindmiddel Benader het eindproduct met aandacht en respect (publieke presentatie, zorgvuldige beoordeling) Zorg voor zingeving en relevantie Denk toekomstgericht en innovatief Gebruik media ook voor je eigen podium Have fun!

Meer informatie www.futuremedialab.nl