Business Plan Deel 4: Business Model.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Deel 3: Verkopen van je verkoopvoorstel
Business mapping Business model canvas.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
10 tips voor een gouden start Groeitips
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Deel 5: Financiële luik Business Plan
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Welkom. Verwachtingen Hoe groeien WELKOM ! VANDAAG >De beste distributeurs uit 50 landen zijn samen om een nieuw hoofdstuk in de Welding Industrial Distribution.
Visionplanner Gert Kwetters Directeur Visionplanner 12 april…
Customer service en planvorming
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Deel 2: Markt en verkooppotentieel
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Business Marketing Management
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
PRESENTATIE: IRIS KUSTER EN MARTE TRA DATUM: 22 OKTOBER 2009 Wat Zou Google Doen?
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Business model puzzle Leer de mechaniek, ken je flexibiliteit.
Kansen voor Samenwerken
Business Marketing Management
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
[Productnaam] Marketingplan
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Nike Supply Chain Management
Kennismanagement & Sociale media
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
[Productnaam] Marketingplan
Een product of dienst verkopen
Internationale marketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Business Plan Deel 4: Business Model

Business Model: definitie De methode waarmee het bedrijf zijn middelen inzet om haar klanten een betere klantenwaarde te geven dan haar concurrenten … en daar ook nog een winst aan over te houden. Noteer: Marketing Strategie is hier een onderdeel van MAAR in deze fase een beslissing die apart genomen wordt

Business Model: de ingrediënten Een team met relevante ervaring Een markt van goede omvang De technologie en de organisatie om op de markt mee te spelen Redelijke projecties Een concurrentieel voordeel Een exit strategie

De output van het business model Opbrengsten Kosten winst

Keuze van een Business Model Hangt onder ander af van: Het ontwikkelingsstadium van uw bedrijf/afdeling Uw gekozen Value Proposition

3 groeifasen vanuit bedrijfstandpunt Fase 1: “jonge” groei een fase die vooraf verkoopgestuurd wordt Flexibel, creatief, snelle reactie op markt en klanten Eerder “losse” controle en procedures Fase 2: “volwassen” groei De fase van delegatie en specialisatie in het bedrijf Gestuurd vanuit operationele systemen Focus ligt vooral intern: efficiëntie, optimatisatie, .. Fase 3: midlife tot verval Wat vroeger werkte, doet dat nu niet meer Gebruikte systemen geven niet langer gebruikelijke resultaten Verlies van voeling met klanten

5 “drijvers” die bedrijf door fasen jagen Market intelligence Strategisch bekwaamheid bedrijfsleiding Duidelijkheid van doel en werkrichting Strategische planning Werkinfrastructuur

Bedrijfswaarden & Business Models Discussievoorbeelden: Ryan Air vs Emirates Piaget vs Swatch Amazon.com vs Mall of America Dell computers vs Vobis computers Delvaux vs Vuiton

Bedrijfsmodellen ter overweging Directe verkoop Massa media / massakanalen Retailing Telemarketing/ telefoonverkoop Kanalen, distributeurs, partners, agenten, .. Beurzen en conferenties OEM kanalen Internet – Web

Bedrijfsmodel: directe verkoop Voordelen Nadelen Sterk marktcontact Persoonlijke klantenrelaties Sterke controle “multi purpose” Experten in werkveld Gratis adviseur Klant kan niet “klikken” met rep .. Of rep kan bedrijf verlaten met klanten Hoge kosten Klant krijgt zeer veel inzage in kennis/werking bedrijf retentie

Distributeurs, agenten, kanalen, partners Voordelen Nadelen Lage verkoopkost “hands-off” verkoop Je komt in nieuwe markten, nieuwe werelden Geloofwaardigheid Concurrentieel voordeel Vooraf bepaalde verloningen Geen controle Grote afstand met eigen eindklant Performantie = issue Technische druk Vraagt veel begeleiding, management en training

OEM Kanalen Prestige en publiciteit List sharing Voordelen Nadelen Prestige en publiciteit List sharing Royalties/ stabiele inkomstenstroom Hogere aanwezigheid in de markt Technische controle Naijver concurrenten “komt van 2 kanten” … of niet Technische druk kanaalconflicten

Telemarketing - telefoonverkoop

Beurzen & conferenties

Internet - web

Retailing

Massamedia - massakanalen

Hoe weet je of je goed zit? Wat moet je meten?

Wat je moet meten = value drivers Verkoopomzet / inkomsten Winsten: bruto of netto? // ROI Opbrengst per medewerker Opbrengst per m² oppervlakte Factureerbare werkuren bezettingsgraad Closing rate (= verkopen per X prospects) verkoopcyclus Gemiddelde verkopen marktaandeel Aantal klanten (hebben / houden/ afhaken) Prijs van aandeel

Samenvattend: Business Model Heb je het juiste TEAM? In welke FASE zit je bedrijf? Welk Business MODEL is de standaard in jouw sector? Wat maakt klantenWAARDE in jouw markt? Wat ga je METEN?

Bedrijfsstrategie Hoe maak je die nu?

Een bedrijfsstrategie Gaat over de manier waarop je Binnen een kostenbudget Een omzet (revenu) realiseert Teneinde een afgesproken winst op te leveren MAAR om dat te doen, behandelt een bedrijfsstrategie veel meer dan dat alleen

Een bedrijfsstrategie is FASE 4 Wat wil zeggen dat dit vooraf ging Market intelligence De kennis en het inzicht is er EN wordt vanaf nu gebruikt Strategische bedrijfsleiding Er is een overkoepelende stijl en persoonlijkheid gekozen inclusief waarden en normen Duidelijk doel en werkrichting Dit bestaat, is uitgeschreven en moet vanaf dan door iedereen gedragen worden En dat dit gaat volgen Infrastructuur = het uitbouwen van de organisatie op maat van de gekozen bedrijfsstrategie

Bedrijfsstrategie creëert marktpositie Handboeken zijn redelijk eenduidig: bedrijven die met succes hun concurrentie voorblijven hebben een “leverage point”

Leverage points kunnen zijn: Scalability De competentie van een systeem om zonder verstoring volumeverschillen te kunnen absorberen Hoge “switching cost” De kost die klanten oplopen als ze dit product inwisselen voor een concurrerend product Snelheid Pricing Dienstverlening

Leverage Point in praktijk Amazon Leverage: partnercontracten met distributeurs Pizza.be vs Just Eat Overeenkomsten met lokale eettenten “pizza.be”: de naam sluit naadloos aan bij product AOL / Telenet / Google / Belgacom Hoge switching cost Bol.com Prijs Cosmox.be Service (levering in 24 uur)

Tot besluit Het juiste team Handboeken, Alumni, navorming Mentors Adviseurs Netwerken Geen schrik hebben: gewoon proberen, leren en terug proberen, leren, …….

Aanbevolen studiemateriaal BBC – Dragon’s den – ALLE afleveringen Te verkrijgen bij BBC, op iPlayer en Youtube http://www.youtube.com/watch?v=hXO4Ki8qsvk http://www.youtube.com/watch?v=_QvguJJNilA&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=-WzKghHe9zk&NR=1 http://www.youtube.com/watch?v=oIPFrZY--30&feature=related