Kennisnet en de Kennisnet Federatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Variëren en arrangeren met leermateriaal
Advertisements

Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Digitale leermiddelen
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Kijk op praktijk zó moet het!.
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Onderwijs zonder leermiddelen?
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Toegang en identiteitsmanagement
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
Privacy & Social media – Job Vos 13 februari 2013
Wat komt er zoal bij kijken?
Uitwisseling leerresultaten in de praktijk
Jacob Molenaar en Alex van Essen (Toetsplaza)
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Digitale leermiddelen in het mbo
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.
Kwalificatiestructuur mbo
De lerarenopleiding als kritische succesfactor bij betekenisvolle inzet van ict in het onderwijs Mirjam Brand.
Oplossingsrichtingen bij teruglopende leerlingaantallen met ICT
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Pitch ECK-klantdag [12 april 2012]
[passende afbeelding]
Portaal Taal en Rekenen & Wikiwijs Ontwikkelen, bewaren en delen met je collega’s John Hanswijk en William Buys.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Privacy en beveiliging
Digitaal aanmelden, in- en uitschrijven. Zorg ervoor dat de titel uit 1 regel bestaat. Zorg ervoor dat het tekstvak niet over de witruimte en het logo.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Het leermiddel centraal Aanbod en vraag. Het leermiddel centraal 2 Even voorstellen Roos Scharten Projectmanager Ontwikkelcentrum.
Albert de Vos,ROC Zeeland, Projectmanager TSS Frans Kamp,ROC Westerschelde, Manager E-Learning Eduexchange 4 december 2007 Sessie 1 (11: :30)
Wensen en aanbevelingen iECK IAA
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Edukoppeling certificering
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Big data en leren groots en meeslepend? 12 november 2014
Project “Ontwerpfase Centrale Nummervoorziening”
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Een digitaal leerplatform
Alfons ten Brummelhuis
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
Registratie ECK standaard Distributie & toegang 2.0 Architectuurraad 14 april 2016.
Op weg naar een IAA-stelsel Onderwijs Vanuit welke visie vertrekken we? Architectuurraad Edustandaard 14 april 2016.
Bevindingen Proefopstelling OSO op EK Overstap Service Onderwijs op Edukoppeling One small step for (a) man…
Forum Standaardisatie Het belang van open standaarden Presentatie voor FOBID RDA bijeenkomst 29 september 2016 Marijke Abrahamse.
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
Transcript van de presentatie:

Kennisnet en de Kennisnet Federatie Conferentie Digitaal Leerplatform Jean-Paul Jo

Wie zijn we en wat doen we? http://www.kennisnet.nl/over-ons/

Behoeften in het onderwijs Kwaliteit: Taal & rekenonderwijs: niveau moet omhoog Talentontwikkeling: ruimte voor toptalent Internationale positie economie Speciaal onderwijs: aandacht voor iedereen Doelmatigheid: Crisis: onderwijs krijgt minder middelen Lerarentekort: met name de vergrijzing in het VO Krimpregio’s: krimpcijfers van verschillende regio’s. In die regio’s hebben scholen steeds meer moeite met het vullen van de klassen Ontwikkeling van arbeidsproductiviteit: al jarenlang blijft deze min of meer gelijk. Hierdoor neemt de prijs van onderwijs toe (salarissen stijgen). De vraag is of we ons dat kunnen blijven verantwoorden. Transparantie: Verantwoording: scholen moeten zich naar OCW toe verantwoorden, dat kost nu veel effort van instellingen/managers/docenten Keuze van ouders/leerlingen Vergelijking: scholen willen weten hoe zij er voor staan en van wie ze meer kunnen leren Bedrijfsleven: vooral in MBO (maar ook anderen) willen weten wat zij aangeleverd krijgen Uitwisseling gegevens over leerlingen: om leerlingen goed te kunnen begeleiden van belang dat meer bekend is over de voorgeschiedenis. Negatieve beeldvorming van onderwijs/sector in het algemeen en specifieke instellingen in het bijzonder. Kennisnet

Bijdrage ict Kennisnet Voorbeelden per onderwerp uitwerken (Jetse?). Zie ook aanzet in de presentatie Kennisnet

Het onderwijs heeft meer regie over de leermiddelen keten Kennisnet laat (de keten van) leermiddelen werken voor onderwijs op maat. Het onderwijs heeft meer regie over de leermiddelen keten Vraag en aanbod zijn nog beter verbonden met behulp van standaarden en voorzieningen. De keten is innovatiever en flexibeler en maakt gepersonaliseerd onderwijs mogelijk KETEN Doelen De onderwijs sectoren hebben hun wensen en eisen tav de keten geformuleerd en gecommuniceerd met de markt De onderwijs sectoren zijn goed vertegen- woordigt in de governance van beheer en ontwikkeling van standaarden en voorzieningen De afspraken en voorzieningen maken het mogelijk dat open en gesloten leermiddelen centraal vindbaar en arrangeerbaar zijn incl (boekenlijst De afspraken en voorzieningen maken het mogelijk dat leermiddelen in een transparante markt besteld, betaald en gebruikt kunnen worden De afspraken en voorzieningen maken het mogelijk dat leerling gegevens en leerresultaten binnen de wetgeving uitgewisseld kunnen worden De keten faciliteert het kunnen meten van de voortgang van een individuele leerling De keten wordt door ontwikkeld om nieuwe technologien zoals Big data, linked data en learning analytics mogelijk te maken SMART Doelen ECK coordinatie Inspanningen Edurep Wikiwijs BME- Metaplus EduStandaard KN Federatie implementatie ECK

Beter vindbaar en beter bereikbaar: Edurep en de Kennisnet Federatie

Wat is Edurep? Edurep is een gratis voorziening van Kennisnet die (digitaal) leermateriaal op internet vindbaar maakt. Hiervoor verzamelt Edurep gegevens over leermateriaal uit een groot aantal collecties. Deze collecties zijn afkomstig van uitgeverijen, onderwijsinstellingen en cultureel-maatschappelijke organisaties. filmpje

Edurep heeft meer dan: 1,5 miljoen leerobjecten 60 onderwijscollecties 45 afnemende portalen In 2013 gemiddeld 3 miljoen zoekqueries per maand

Wat is de Kennisnet federatie? In de Kennisnet Federatie zijn onderwijsinstellingen en leveranciers van educatieve content verenigd. Via onze dienst kunnen de scholen met één login de leermiddelen van de aangesloten leveranciers bereiken. Terwijl de dienstleveranciers de controle over de toegang tot hun product behouden. Een uitkomst voor beide kanten van het onderwijsveld! filmpje

< 2.500 scholen aangesloten op Kennisnet Federatie Feiten & Cijfers < 2.500 scholen aangesloten op Kennisnet Federatie 5 miljoen authenticaties 80 diensten

Vragen?