OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Ondernemen in de praktijk
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Taal en rekenen in het mbo
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Motivatie van de professional Willy Limpens
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Logistiek management: begrippen en principes
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Hoe krijg ik de business mee? 11 februari 2009 Paul Ruijgrok Partner ECM en het Nieuwe Werken KBenP.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Organisatiestructuur en
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
Samen sterk in verandering
Visie & Strategie.
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Boekhouding H2 Financiële feiten Logistiek supervisor.
6 stappen in Risico management
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel

OASA College 3 2 Hoofdstuk 2 n Informatiemanagement: u Planning u Organisatie u Beheer

OASA College 3 3 Groeifasen volgens Nolan n Beginfase n Verspreidingsfase n Beheersingsfase n Rijpheidsfase n Per fase ander leiderschap n Meestal spelen meerdere fasen tegelijk een rol

OASA College 3 4 Het IT-strategisch raster “Ondersteuning” n Slechts reageren op verzoeken gebruikers n technologie kiezen die “het beste lijkt”

OASA College 3 5 Het IT-strategisch raster “Productie” Rol management: n Strikte beheersing n Duidelijke afdeling n Risico’s vermijden

OASA College 3 6 Het IT-strategisch raster “Turnaround” n IT doorslaggevend voor toekomstige ontwikkeling n Gerichte planning vanuit de directie n Drastische wijziging in aanpak

OASA College 3 7 Het IT-strategisch raster “Strategisch” n Sleutelrol voor informatie- management n IT-beleid geintegreerd onderdeel van organisatiebeleid n Iedere manager is informatie- manager n Koppelingen, integratie compatibiliteit, hanteerbaarheid

OASA College 3 8 Sectoren o.b.v. IT-kenmerken “Aflevering” n Leveren van producten/diensten zonder IT ondenkbaar n Centraal geleide IT-organisatie n Architectuur is “heilig”

OASA College 3 9 Sectoren o.b.v. IT-kenmerken “Afhankelijke” n Verantwoordelijkheid voor IT op niveau business-unit n Soepel beheer gericht op effectiviteit n Inspelen op huidige behoeften

OASA College 3 10 Sectoren o.b.v. IT-kenmerken “Aansporing” n IT wordt “naar de gebruikers toegebracht” n Technologie-bevorderend n Lijnmanagers trekken de kar en verkennen mogelijkheden IT

OASA College 3 11 Sectoren o.b.v. IT-kenmerken “Achtergesteld” n Dagelijkse verantwoordelijkheid voor IT bij specialisten n Duidelijke financiële beperkingen n Ad hoc inspelen op behoeften i.p.v. planning

OASA College 3 12 IT en strategisch voordeel “IT has become a strategic neccesity. Believe it, act on it, or become a footnote in history”

OASA College 3 13 IT en strategisch voordeel Wie twee jaar geleden niet de juiste conclusies trok uit de 'snelle’ ontwikkeling van e-business via internet plaatste zich buiten de werkelijkheid. Alles zou veranderen. De CD-shop op de hoek kon zijn deuren wel sluiten (muziek komt uit het stopcontact), de boekhandel zou verdwijnen (boeken bestel je via internet) en auteurs publiceren via internet. Albert Heijn zou zich haasten 'virtueel' te worden; de overige kruideniers waren aan hun laatste dagen begonnen

OASA College 3 14 IT en strategisch voordeel We zijn twee jaar verder. E-business is zijn glans kwijt. De zware internetters gaan weer naar het echte café. De CD-shops doen gewoon zaken (muziek kan uit het internetstopcontact komen, maar de rechters vinden dat niet goed). De kruideniers zijn alle nog in hun klassieke business. De beleggers op de beurs kunnen de weg niet meer vinden, behalve dan de weg naar beneden. De schijn bedroog, de hype misleidde. Thans bedriegt de schijn. De e-volutie gaat door. De digitalisering is nog maar net begonnen en de mens moet leren ermee om te gaan.

OASA College 3 15 Kaders, brillen, schema’s n Kaders ter bewustwording Hoe kan IT leiden tot strategisch voordeel? n Kaders om mogelijkheden te zien Welke strategische toepassingen van IT zijn mogelijk in dit specifieke bedrijf? n Kaders voor plaatsbepaling Waar staan we nu? Hoe pakken we het aan? (prioriteiten?)