OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel
OASA College 3 2 Hoofdstuk 2 n Informatiemanagement: u Planning u Organisatie u Beheer
OASA College 3 3 Groeifasen volgens Nolan n Beginfase n Verspreidingsfase n Beheersingsfase n Rijpheidsfase n Per fase ander leiderschap n Meestal spelen meerdere fasen tegelijk een rol
OASA College 3 4 Het IT-strategisch raster “Ondersteuning” n Slechts reageren op verzoeken gebruikers n technologie kiezen die “het beste lijkt”
OASA College 3 5 Het IT-strategisch raster “Productie” Rol management: n Strikte beheersing n Duidelijke afdeling n Risico’s vermijden
OASA College 3 6 Het IT-strategisch raster “Turnaround” n IT doorslaggevend voor toekomstige ontwikkeling n Gerichte planning vanuit de directie n Drastische wijziging in aanpak
OASA College 3 7 Het IT-strategisch raster “Strategisch” n Sleutelrol voor informatie- management n IT-beleid geintegreerd onderdeel van organisatiebeleid n Iedere manager is informatie- manager n Koppelingen, integratie compatibiliteit, hanteerbaarheid
OASA College 3 8 Sectoren o.b.v. IT-kenmerken “Aflevering” n Leveren van producten/diensten zonder IT ondenkbaar n Centraal geleide IT-organisatie n Architectuur is “heilig”
OASA College 3 9 Sectoren o.b.v. IT-kenmerken “Afhankelijke” n Verantwoordelijkheid voor IT op niveau business-unit n Soepel beheer gericht op effectiviteit n Inspelen op huidige behoeften
OASA College 3 10 Sectoren o.b.v. IT-kenmerken “Aansporing” n IT wordt “naar de gebruikers toegebracht” n Technologie-bevorderend n Lijnmanagers trekken de kar en verkennen mogelijkheden IT
OASA College 3 11 Sectoren o.b.v. IT-kenmerken “Achtergesteld” n Dagelijkse verantwoordelijkheid voor IT bij specialisten n Duidelijke financiële beperkingen n Ad hoc inspelen op behoeften i.p.v. planning
OASA College 3 12 IT en strategisch voordeel “IT has become a strategic neccesity. Believe it, act on it, or become a footnote in history”
OASA College 3 13 IT en strategisch voordeel Wie twee jaar geleden niet de juiste conclusies trok uit de 'snelle’ ontwikkeling van e-business via internet plaatste zich buiten de werkelijkheid. Alles zou veranderen. De CD-shop op de hoek kon zijn deuren wel sluiten (muziek komt uit het stopcontact), de boekhandel zou verdwijnen (boeken bestel je via internet) en auteurs publiceren via internet. Albert Heijn zou zich haasten 'virtueel' te worden; de overige kruideniers waren aan hun laatste dagen begonnen
OASA College 3 14 IT en strategisch voordeel We zijn twee jaar verder. E-business is zijn glans kwijt. De zware internetters gaan weer naar het echte café. De CD-shops doen gewoon zaken (muziek kan uit het internetstopcontact komen, maar de rechters vinden dat niet goed). De kruideniers zijn alle nog in hun klassieke business. De beleggers op de beurs kunnen de weg niet meer vinden, behalve dan de weg naar beneden. De schijn bedroog, de hype misleidde. Thans bedriegt de schijn. De e-volutie gaat door. De digitalisering is nog maar net begonnen en de mens moet leren ermee om te gaan.
OASA College 3 15 Kaders, brillen, schema’s n Kaders ter bewustwording Hoe kan IT leiden tot strategisch voordeel? n Kaders om mogelijkheden te zien Welke strategische toepassingen van IT zijn mogelijk in dit specifieke bedrijf? n Kaders voor plaatsbepaling Waar staan we nu? Hoe pakken we het aan? (prioriteiten?)