Maatschappijleer 24 november 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Vrouw vs. man -.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Wat maakt het leven zinvol?
Johari venster & feedback
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
Zou dat GOD… kunnen zijn?
11.1: Uitsluiting of opsluiting HC Opdracht samenvatten Opdracht discriminatie Nakijken / huiswerk.
Wat moet je elke les bij je hebben? handboekwerkboek Potlood: hiermee maak je de opgaven. Pen: hiermee kijk je na, je verbetert fouten met pen en gumt.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Afkomst, zoeken en vinden
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Wat gaan we vandaag doen?
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
Les maatschappijleer Donderdag 20 oktober 2011.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Godsdienst. Jij ben dom. Zie je schoenen eens! Welk merk?
Spreuken: De nederige wijze.
CLAUDE MONET Werken van een bekende schilder vergezeld van
HS 3 Het verkoopgesprek.
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Discriminatie.
Hoe leer je geschiedenis?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bewijs verzamelen. Wat gaan we doen vandaag? Voorbeeldverhaal Afloop van het verhaal Uitleg over bewijs verzamelen.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Minor Oriëntatie Werkplekleren EA2X0 ESoE
Consumentengedrag Leren I
H2 Een leven lang leren.
Groepsdynamica Introductie
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Leerjaar 3 Nask H4 Het weer §4.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Hoofdstuk 1 groepen/rollen
Landschappen en klimaten
Transcript van de presentatie:

Maatschappijleer 24 november 2011

Wat gaan we vandaag doen? Filmpje. Uitleg paragraaf 6. Is er tijd over? Dan beginnen met het huiswerk.

Wat weet je aan het eind van de les? Je kent de volgende begrippen aan het eind van de les: Vooroordelen Stereotypen Rolgedrag Roldoorbrekend gedrag

filmpje Wat is beeldvorming? Wat zijn vooroordelen?

Vooroordelen en stereotypen Vooroordeel: ‘Een oordeel over iets of iemand zonder dat je de feiten of de persoon goed kent.’  Kees is dik, dus die eet thuis altijd heel veel chips en andere slechte dingen. Stereotypen: ‘Een beeld dat je van een hele groep mensen hebt.’ Alle blondjes zijn dom. 

rolgedrag Wat voor rollen neem jij allemaal aan?  Student, stagiaire, dochter, klant in een winkel, callcentermedewerker, collega, vriendin. In elke rol gedraag je je anders, dit wordt ook van je verwacht. Waarom?? Noem een voorbeeld. ‘Het gedrag dat anderen van jou in een bepaalde situatie verwachten.’

Roldoorbrekend gedrag ‘Ander gedrag dan wat je van iemand verwacht.’ Je doet iets wat je normaal gesproken niet zo snel zou doen, omdat dat dit niet bij je rol past. Je neemt een andere rol aan. Bijvoorbeeld: De altijd hele strenge docent gaat weer eens een hele lange dag lessen volgen. Hij zal merken dat dit best nog wel zwaar is. Op die manier begrijpt de docent de leerlingen beter.

Voor 1 december lees je: Paragraaf 7, 40,41 Voor 1 december lees je: Paragraaf 7, 40,41. En je maakt: Blz 39, 40van je werkboek. Proefwerk: Donderdag 8 december 2011 H2 par 1 t/m 7 Tekstboek + werkboek!