Schuilen, ontruimen en/of evacueren, een kwestie van “snelheid”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Leergang Manschap A Kerntaak 2 les 42 Incidentmanagement.
Kennismaking Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Regionale brandweer
Extra Uitleg: Voorstellen van Billy Brandkraan.
TAAKSTELLING GEMEENTE BIJ ASBESTBRANDEN.
Wie gaat daar eigenlijk over?
Presentatie Brandweer Naam Regio/Gemeente…
Brand Scheepswerf Beuving
Albert Zwerver senior inspecteur VROM-Inspectie Ministerie van
Veiligheidsmaatregelen tijdens de inzet
…We onderbreken even uw programma voor een speciaal bericht…
Praktijk inzet gevaarlijke stoffen
Rhenen, 8 april 2011 Jan Willem Zwaan
Annen Animal Center Hoogeveen (5 november 2007)
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Benchmark afhandeling Zaanstad.
RISICO VCA - Hoofdstuk 2.
Veehouderij en gezondheid
 Even voorstellen  Twee scenario’s?  Producten voor bedrijven  Producten voor overheid en non- profit organisaties 1 Hulstein Veiligheid Advies|
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Welkom Asbest: regel het goed
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
VERSTERKING van het LIOGS Jan van Belzen Voorzitter Werkgroep Incident Management VGS Burgemeester van Barendrecht CTGG-voorlichtingsdag vervoer gevaarlijke.
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
VERANTWOORDINGS- RAPPORTAGE
Incidentscenario transport gevaarlijke stoffen
Gewonden en zelfredzaamheid
20 maart 2007 Ervaringen met communicatie over milieuinformatie en risico’s Drs. A. (Arie) Deelen – hoofd Expertisecentrum DCMR 22 april 2008.
Hinder en bezorgdheid:
Plan van aanpak asbestbrand
Doorgaan naar Actiecentrum
Stroomstoring Tieler- en Bommelerwaard 12 t/m 14 december 2007
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Cees de Heer Jan Kliest RIVM Moerdijk vanuit het perspectief
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
De rol van de OR bij incidenten en onderzoek
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
BHV Medisch Centrum de Burgt
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
H 3. Gevaarlijke stoffen.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
5 jan 2011, uur Het inferno van industrieterrein Moerdijk!!
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing.
Meer dan brandjes blussen !
Een brandveilig Valkenburg aan de Geul Simone Gijsen 30 november 2015.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
INFORMATIEBIJEENKOMST BODEMONDERZOEK BREMLAAN WELKOM
GHOR Crisispartners in zorgcontinuïteit Chi Brouwer – Teamleider Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Joyce Laponder – Ambtenaar Rampenbestrijding Gemeente.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
1 nov 2012 De rol van de GGD bij CBRNe Jan Woldman, Joyce Nellissen, Debby Jochems.
Wat gebeurt er met de extramurale cliënten GHOR Femke Spruit – Beleidsmedewerker INTERNOS Jaap Staal – Ambtenaar Rampenbestrijding Gemeente Binnenmaas.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Chris de Vogel GHOR Operationele organisatie GHOR Haaglanden
Invloed van vergrijzing op brandveiligheid
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
BRANDVEILIGHED TER DOMPEL en TER BEKE
Afhankelijkheden van Telecom
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing
Referentiekader GRIP Reikwijdte incident Grip 0 Meerdere gemeenten
Wateroverlast gemeente Werkendam door extreme regenval
Wat bedreigt uw zorginstelling en wat is uw taak en onze taak?
Transcript van de presentatie:

Schuilen, ontruimen en/of evacueren, een kwestie van “snelheid” Henk Jans Arts/chemicus MMK/GAGS

Grote bedrijfsbrand te Best op 6 mei 2005 aan rand van villawijk CGC-NVvA 15 november 2007

CGC-NVvA 15 november 2007

Grote brand te Best op 6 mei 2005 (1) 3.45 uur: melding middelbrand in bedrijfspand Kanaaldijk te Best; NO, 10o C; Flinke rookwolken villawijk (de Dieze) en golfbaan; in enkele uren ontwikkeling van middelbrand naar grote brand; 4.45 uur: GHOR gewaarschuwd (OvDg); 6.19 uur: CoRT gevormd; vermoeden gevaarlijke stoffen: XTC-lab?; opstarten metingen; 6.50 uur: brand breidt verder uit; verontruste telefoontjes wijkbewoners: tranende ogen; bewoners gewaarschuwd ramen en deuren te sluiten CGC-NVvA 15 november 2007

CGC-NVvA 15 november 2007

Grote brand te Best op 6 mei 2005 (2) 8.00 uur: 2e CoRT: nog geen meetresultaten beschikbaar; flinke rook over villawijk; aantal telefoontjes wijkbewoners nemen toe (al meer dan 100); mogelijk ook asbest vrijgekomen; men overweegt sirenes af te laten gaan en wijk te evacueren !! 9.30 uur OvDg neemt contact op met GAGS brandweer kan niets meten; er is nog steeds sterke rookontwikkeling advies GAGS: MOD/RIVM ingeschakeld door GAGS 10.27 uur: VROM wil verzoek van ROGS; wordt gegeven CGC-NVvA 15 november 2007

Grote brand te Best op 6 mei 2005 (3) 11.30 uur: 3e CoRT: sirenes zijn afgegaan; bewoners hebben advies gekregen huizen te verlaten; mensen komen ook wijk weer in omdat ramen/deuren open staan en dieren aanwezig zijn !! 11.30 uur: ‘brand meester’ nog wel rookontwikkeling; geen asbest aangetroffen in woonwijk geen andere meetresultaten; vragen van politie ivm blootstelling aan… CGC-NVvA 15 november 2007

Grote brand te Best op 6 mei 2005 (4) 14.00 uur: eerste meetresultaten MOD: VOS, o.a benzeen; rookwolken kunnen zeker voor irritatie zorgen; later ook hoge concentraties chloor gemeten (dioxinen), ook in woonwijk maar lager (dioxinen) ook nog plak- en veegmonsters genomen 15.30 uur: wijk weer vrijgegeven en bewoners weer naar huis !! 12 mei: voorlichtingsavond geweest van gemeente GAGS aanwezig; MOD-meetresultaten zeer bruikbaar geweest in kader van risicocommunicatie: neemt veel onrust weg CGC-NVvA 15 november 2007

10 februari 2007: 19.00 uur melding van defecte pijpleiding in Maarheeze. Lekt nafta. In tien minuten tijd wordt 30.000 liter nafta geloosd Pijpleiding is een zichzelf dichtend systeem (van Sabic). Het stinkt tot in verre omtrek, tot op km´s afstand. Indringende stank. Ruikt als versnellingsbakolie. Brandweer heeft niets gemeten Op afstand, ruim 1 km, aantal mensen in dorp Maarheeze met klachten: prikkelende ademhalingswegen, ogen. Als gevolg van windrichting liggen kerk, waar kerkdienst gaande is, en restaurant, waar groot carnavalsfeest gaande is, onder de stankgolf; Opschaling is GRIP-3 Burgemeester heeft besloten die mensen te evacueren !! Mensen in directe nabijheid van bron zijn zelf op de vlucht gegaan, op een paar na; wisten van niets; zij hadden wel een geweldige stank geroken !! CGC-NVvA 15 november 2007

(Snelle) risicobeoordeling VRWbenzeen 4 pijpleiding 5 3 7 AGWbenzeen Maarheeze 1 2 6 A2 CGC-NVvA 15 november 2007

Bij schuilen of ontruimen/evacueren hebben we het over incidenten met vrijkomen van gevaarlijke stoffen: branden met gevaarlijke stoffen (vaak op industrieterrein) lekkage of vrijkomen van gas of vloeistof (tankwagen, chemisch bedrijf, schip, zwembad) explosie met vrijkomen van gevaarlijke stoffen Stoffen kunnen zich over grote afstand verspreiden van de bron met sterk wisselende effecten op de gezondheid van de bevolking CGC-NVvA 15 november 2007

Risicobeoordeling bij incidenten met gevaarlijke stoffen vaak een vat vol onzekerheden complex; onverwacht en onder tijdsdruk; in aanvang slechts beperkte informatie en gegevens beschikbaar: “quick en dirty” metingen in acute fase zijn er vaak niet kunnen vergaande beslissingen tot gevolg hebben: schuilen tot ontruimen/evacueren multidisciplinair: afstemming en samenwerking CGC-NVvA 15 november 2007

Onzekerheden in effectbeoordeling betrokken gevaarlijke stoffen; ontsnapte hoeveelheden schatting van de blootstellingsniveaus en -duur; bepalen van blootstellingsrouten schatting ernst en omvang effecten op korte en lange termijn; aantal gevoelige mensen in effectgebied; toetsingswaarden voor blootstelling CGC-NVvA 15 november 2007

Blootstellingsbeoordeling RISKASSESSMENT: 1e fase: “Quick and dirty” 2e fase: Gevaarsbepaling Brandweer/AGS Blootstellingsbeoordeling BOT-mi Toxicologische-/ effectbeoordeling GHOR/GAGS Risicobeoordeling CGC-NVvA 15 november 2007

Hoe te komen tot een afgewogen keuze en inzet van maatregelen ter beperking van (te verwachte) gezondheidseffecten in effectgebied ?? In te zetten middel mag niet erger zijn dan de kwaal !! Het mag bijvoorbeeld niet leiden tot nog meer gezondheidsproblemen of maatschappelijke onrust CGC-NVvA 15 november 2007

Beschikbare maatregelen om risico’s te minimaliseren voor bevolking waarschuwen (brandweer) schuilen ontruimen evacueren (gebruik van PBM, gasmaskers) CGC-NVvA 15 november 2007

De sirene treedt in werking, de bevolking Definitie Schuilen: De sirene treedt in werking, de bevolking wordt geadviseerd om naar binnen te gaan, ramen en deuren te sluiten en af te stemmen op de rampenzender (radio, TV) Het is een tijdelijke kleinschalige maatregel CGC-NVvA 15 november 2007

De bevolking voor korte tijd op advies Definitie Ontruimen: De bevolking voor korte tijd op advies van de parate diensten al of niet onder dwang hun verblijfplaats laten verlaten. Betreft een kortdurende kleinschalige verplaatsing CGC-NVvA 15 november 2007

Op last van de overheid (al dan niet gedwongen Definitie Evacueren: Op last van de overheid (al dan niet gedwongen en meestal onder begeleiding) verplaatsen van groepen personen en/of dieren. Uitgangspunt: evacueren slechts verantwoord in geval van uiterste noodzaak en als er geen alternatief is !!! CGC-NVvA 15 november 2007

Dilemma’s bij de optimale keuze van de juiste beschermende maatregelen: geboden mate van bescherming de tijdige communiceerbaarheid de risico’s voor hulpverleners bij uitvoering de uitvoerbaarheid (omvang, duur en snelheid van in te zetten actie) CGC-NVvA 15 november 2007

In een landelijke werkgroep van hulpdiensten is in 2005 een Protocol ontwikkeld: “Schuilen of ontruimen/evacueren” Doel protocol: Om snel, eenvoudig en inzichtelijk een keuze te kunnen maken tussen de maatregel schuilen, ontruimen/evacueren op basis van (te verwachte) gezondheidseffecten Over de mogelijke maatregelen adviseren de experts en beslissen de bestuurders CGC-NVvA 15 november 2007

Om te komen tot een goed afgewogen inhoudelijk advies ten aanzien van in te zetten maatregel vraagt: Een goed op elkaar ingespeelde tandem van brandweer/AGS/OGS en GHOR/GAGS met een goede rolverdeling en afstemming !!! Multidisciplinair !! of CGC-NVvA 15 november 2007

Protocol opgebouwd uit drie stappen: Stap 1 : is schuilen noodzakelijk? Stap 2A: geeft schuilen voldoende bescherming? Stap 2B: is ontruimen of evacueren mogelijk? Stap 3 : heroverweeg het advies CGC-NVvA 15 november 2007

Advies naar OT/BT of CTPI Stap 1: bepalen of schuilen noodzakelijk is? OvD (Plaats incident) COPI GAGS Alarmering Actie ROGS/AGS WVD/MPL Inschatting gezondheidseffecten Bepaling plaats en omvang effectgebied Is de blootstelling naar verwachting  AGW op basis van metingen of inschattingen Advies Schuilen + overwegen ontruiming/evacuatie Niet schuilen of evacueren Eventueel ontalarmeren ja nee Plaats incident Op basis van eerste inschattingen: schuilen (sirenes laten gaan) ontruiming/evacuatie Advies naar OT/BT of CTPI

Stap 2A): bepalen of schuilen voldoende bescherming biedt ROGS/AGS WVD/MPL effectiviteit bronbestrijding Blootstelling(sduur) Schatten concentratieverloop buiten en binnen GAGS Bepalen dosis-effectrelaties Advies kwetsbare groepen Schatten concentratieverloop Actie Biedt schuilen voldoende bescherming? (Zo ja, voor hoe lang? Uitkomst kan verschillend zijn voor verschillende schuilplaatsen/groepen) Ja Nee Niet ontruimen of evacueren Blijven schuilen tot de wolk voorbij is. Aandacht voor ontalarmeren Advies Is de effectiviteit van het schuilen zodanig te verbeteren dat de bescherming voldoende wordt? Ja Nee Niet ontruimen of evacueren Blijven schuilen tot de wolk voorbij is. Aandacht voor ontalarmeren Ontruiming/evacuatie overwegen Advies Advies naar OT/BT

Stap 2B): bepalen of een ontruiming en/of evacuatie mogelijk is Advies ROGS/AGS WVD/MPL Inschatting tijd tot wolk het effectgebied bereikt OT (of ontruiming/evacuatieteam) Inschatten benodigde tijd ontruiming/evacuatie; voorbereiden evacuatieplan Is het aantal te verwachten slachtoffers met ernstig en blijvend letsel bij schuilen groter dan het aantal te verwachten slachtoffers met ernstig en blijvend letsel bij ontruimen/evacueren? Niet ontruimen of evacueren Blijven schuilen tot de wolk voorbij is. Aandacht voor ontalarmeren Ontruiming/evacuatie overwegen: Zelfredzaamheid stimuleren De wolk heeft het gebied bereikt: Ontruiming of evacuatie tijdens het incident  Zelfredzaamheid Evacuatie kan voltooid zijn voordat de wolk arriveert: Ontruiming of evacuatie vooraf Ontruiming/evacuatie niet gereed als de wolk arriveert: Ontruiming/evacuatie deels vooraf en tijdens incident --> deelevacuatie en zelfredzaam Ja Nee Advies naar OT/BT

Belangrijk is de snelheid van besluitvorming en handelen !! Stap 3: - Het geheel is een cyclisch proces Afhankelijk van nieuwe informatie en ontwikkeling kan noodzaak tot heroverweging snel aan de orde zijn Belangrijk is de snelheid van besluitvorming en handelen !! Anders blijft het achter de feiten aanlopen CGC-NVvA 15 november 2007

Belangrijke aspecten voor het slagen van: - Snel en tijdig alarmeren: Goed onderbouwde advisering en besluitvorming tijdige en snelle planning van inzet en actie Optimale inzet en gebruik van juiste communicatie (zowel naar hulpverleners als bevolking): goede afstemming nodig tussen maatregelen en communicatie!!! Tijdig ontalarmeren en het daar over communiceren CGC-NVvA 15 november 2007

Ontalarmeren ramen/deuren dicht ramen/deuren open conc. binnen wolk voorbij tijdsverloop

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Naam h.jans@ggd-bureaugmv.nl 0900-3686868 CGC-NVvA 15 november 2007