Communicatie met de klant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Sollicitatiegesprek.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
JE KRIJGT MAILTJES VAN VERSCHILLENDE SOORTEN MENSEN
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Iedereen coach naar Jef Clement.
1. Levensbeschouwing en communicatie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Het sollicitatiegesprek
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Enkel 1 minuut van je tijd!!!
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Dagdeel 3 conflicthantering
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Hand-Out.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Gesprekstechnieken Les 1.
Communicatie 7e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Communicatie met de klant

Uitwisseling van informatie tussen twee of meer personen Communicatie Uitwisseling van informatie tussen twee of meer personen Het gaat er niet alleen om wat er gezegd wordt (inhoudsniveau) maar met name hoe iets gezegd wordt (betrekkingsniveau) Boodschap Zender Ontvanger Feedback

Boodschappen in woorden (verbaal) in de vorm van gebaren, lichaamshouding en motoriek, stem, uiterlijk en gezichtsuitdrukking (non-verbaal)

Vormen van communicatie Verbaal in woorden makkelijker voor te bereiden makkelijker mee te liegen wordt slechter onthouden makkelijker te verbeteren Non-verbaal in lichaamstaal moeilijker voor te bereiden moeilijker mee te liegen wordt beter onthouden moeilijker te verbeteren

Het effect van non-verbale signalen is 5 keer zo sterk is als dat van het gesproken woord!!!

Luisteren je geeft aan dat je aandacht hebt voor je gesprekspartner je krijgt er een beter contact door je pakt makkelijker op wat de behoeften/ wensen van de ander zijn je krijgt er goede informatie door je geeft het juiste advies je stimuleert de klant om door te praten je hebt de mogelijkheid om hoofd en bijzaken van elkaar te scheiden biedt je de mogelijkheid om de juiste vragen te stellen

Zwijgen de klant wordt uitgenodigd tot het vervolgen van zijn verhaal door een rustpauze is het gesprek beter te volgen en kan de klant tussentijds reageren als de klant antwoordt op het moment dat jij zwijgt dan geeft dat jou weer de tijd om na te denken om vervolgens weer goed te reageren.

Vragen stellen om zeker te weten dat je elkaar goed begrijpt aan welke informatie heeft de klant behoefte om zeker te zijn dat de klant geen vragen meer heeft om de klant eventueel op het juiste spoor te zetten en goed door te verwijzen/ te helpen

Gesloten vragen Open vragen Verdiepende vragen Suggestieve vragen

Samenvatten je nodigt de ander uit tot een specifiekere uitleg je scheidt hoofd- en bijzaken je ordent je gedachten de ander voelt zich begrepen je kunt het gesprek sturen, richting geven je dwingt jezelf tot actief luisteren en door te vragen is jouw samenvatting niet juist dan kan hij aangevuld

Luisteren Zwijgen Vragen stellen Samenvatten

Referentiekader Ieder mens heeft ideeën en gedachten gevormd op grond van opvoeding, scholing, vrienden … Vaak heb je daardoor al een mening en vooroordelen Ieder mens heeft zijn eigen referentiekader; wat de één slecht vindt kan de ander als geen probleem ervaren Soms is het moeilijk om daardoor objectief en zonder oordeel, mensen te benaderen

Beroepshouding Begrijp wat er met jouw cliëntengroep aan de hand is, wat ze allemaal heeft meegemaakt, waar ze tegen aan loopt en welke emoties er meespelen. Dat is van essentieel belang om je beroep professioneel te kunnen uitoefenen.

Vrouwen met borstkanker Confrontatie; de ontdekking Confrontatie; de operatie en de uitslag Confrontatie; na de operatie Confrontatie; weer thuis Confrontatie; genezen verklaard Confrontatie; de prothese

vervangen wat eigenlijk onvervangbaar is De prothese Het goede moment is voor iedere vrouw anders Een borstprothese is meer dan een esthetische oplossing voor een probleem dat is ontstaan na een ingrijpende operatie Het is een medisch hulpmiddel om iets te vervangen wat eigenlijk onvervangbaar is Hier komen klant en mammacare adviseuse elkaar tegen

Rol van de partner: Onderschat niet wat deze ook meemaakt en meegemaakt heeft. Bedenk dat ook hier weer geldt: probeer niet te snel te oordelen! Zij hebben naast het ondersteunen van de vrouw en het machteloos moeten toekijken ook nog hun eigen verwerking en confrontatie met kanker. Dit wordt vaak onderschat!!!

Inlevingsvermogen is een belangrijk onderdeel van het contact De communicatie begint op het moment dat de cliënt binnenstapt maar bedenk dat de vrouw een zware rugzak meeneemt

Aandachtspunten voor de mammacare adviseuse probeer de klant op haar gemak te stellen ga nooit op je eerste indruk af let op of iemand een pruik draagt bewustwording van je non-verbale communicatie let op de lichaamstaal van de cliënt bewustwording van je referentiekader, wees objectief wees consequent en eerlijk

denk mee met de klant let op dat je niet alleen gesloten vragen stelt verwoord je handelingen en gebruik geen vaktaal denk aan verschillen in culturen heb begrip voor eventuele boosheid, deze is niet persoonlijk bedoeld val nooit collega’s af die misschien een vorig consult hebben gedaan kom afspraken na

Neem de tijd, je ‘verdient’ het terug !

Zorg dat een tevreden klant de winkel uitgaat!