Dr Gerard Tel Lid ToetsAdviesCommissie Vz ExamenCommissie DocentenOverleg 3 april 2013
Grootschaligheid ◦ Toetsvormen geschikt voor 200 studenten? ◦ Mag toetskwaliteit lijden onder schaalbaarheid? ◦ Wat is toetskwaliteit? ◦ Excel tips Procesbewaking ◦ Eis dat we goed toetsen en dat we dat ook kunnen verantwoorden ◦ Transparantie, Validiteit, Betrouwbaarheid ◦ Toezicht Examencommissie
Schriftelijke toets ◦ Dominante vorm, twee a drie per vak Project(je) Paper(tje) Presentatie(tje) Programma Huiswerk Verschil O(1) versus O(n)
Voordelen: Opstellen en afnemen is O(1) Voor elke deelnemer gelijk: Betrouwbaar Bewaar 2 jaar: Transparant, bespreekbaar, vergelijkbaar Nadelen: Niet elk leerdoel (vioolspelen, programmeren?) En dat nakijken … (is niet helemaal te voorkomen!)
Gesloten vraag: niet zelf formuleren ◦ Meerkeuze ABCD ◦ In welke volgorde … ◦ Welke van deze hebben … (meerdere mogelijk) ◦ Juist/Onjuist ◦ Hoeveel is (1/2 – 1/3) / (1/6 – 1/12) Niet altijd makkelijker “Lagere cognitieve vaardigheden” (weetjes) Snel nakijken maar weinig nuance (kan zelfs met computers)
Open vraag met kort antwoord ◦ Wat zijn de operaties van ADS PriorityQueue? ◦ Welke Kortste Pad algoritmen ken je? ◦ Welk design pattern ga je toepassen? Ideaal: veel kennis/inzicht, kort antwoord
Geef een algoritme voor Bewijs dat Leg uit waarom Enige type voor veel van onze leerdoelen Weet niet precies wat verwacht wordt Beoordelen is intensief en specialistisch Beantwoorden kost veel tijd, minder vragen (1 woord: 1 minuut, ½ pagina: 10 minuten)
Op vragenblad is invulruimte Voordelen: Student weet hoeveel wordt verwacht Verhalen worden niet te lang Je hoeft niet te zoeken
Nakijkmodel ◦ Goed antwoord ◦ Alternatieven en foute antwoorden, inclusief puntentoekenning ◦ Geef die elk een “foutcode”, schrijf bij werk Horizontaal of Vertikaal nakijken? ◦ Per student of per vraag? ◦ Per vraag beter voor Betrouwbaarheid (halo) ◦ Sneller want je zit “in” de vraag Nakijken Verdelen ◦ Best horizontaal ◦ Docent zorgt voor waterdicht nakijkmodel
Op papier optellen en Toetscijfer invoeren Per toets en vraag punten invoeren, cijferberekening in Excel ◦ Meer werk ?? Minder fouten ?? ◦ Gedetailleerder feedback, minder naloop ◦ Gewicht van vragen nog aan te passen ◦ Toetsanalyse mogelijk (inzicht in vragen) ◦ Naar verzamelblad met VLOOKUP
Beoordelingsmodel on line Deelcijfers per vraag on line Verplicht bekijken voor nabespreking Nabespreker weet ◦ welke punten zijn blijven liggen ◦ wat de goede antwoorden zijn Tot zover schriftelijke toets
Begeleiden en beoordelen intensief Groepsgrootte++, lengte--? Presentatie voor 200 studenten? Security: Project is optioneel (voor 9+) Cijferregeling inspireerde 3Hoog 2012: 10 uit 80 Concurrency: Presentatie van Capita Wat kun je met presentaties?
Combinatie Toetsing/Training Training: samenwerken is goed! Toetsing: samenwerken is fraude! Concurrency: 2/3 opdrachten in 2/3-tal Algoritmiek: 6 opdrachten, alleen ◦ DomJudge, meervoudig inleveren, auto-check ◦ Communicatie en Feedback tijdens maken ◦ DJ test WAT hij doet, niet HOE
Vaker Formatief dan Summatief (feedback vs prestatiemeting) Peer Assessment, Self Assessment ◦ Bespaart veel nakijkwerk ◦ Maar goed antwoordmodel nodig (oude toets) ◦ Uitgebreidere feedback ◦ Laagdrempelige bespreking van werk ◦ Nakijker leert antwoorden evalueren ◦ Docent: begeleiden ipv nakijken (q-time)
Formules slepen ◦ Regel per client ◦ $ voorkomt oplopen van verwijzingen Import ander blad: VLOOKUP ◦ Tekst versus getal: =“”&b5 en sleep ◦. versus,: CTRL-H W:/secure/cijfers/
Leerdoelen: basis van toetsontwerp Toetsmatrijs: koppel toets aan leerdoelen Proeftoets: Transparantie naar student Voorbespreken: Validiteit Antwoord- en beoordelingsmodel: Transparantie Analyse: Betrouwbaarheid Deze documenten uploaden naar Caracal
Toetsvormen voor de massa ◦ Schriftelijke toets: vlotte vragen, model ◦ Praktikum: DomJudge ◦ Peer Assessment ◦ Excel-tips Verantwoording: documentjes uploaden Discussie: Cijferregeling (nav klachten bij ExCom)
Reparatietoets bij voldoende? Max 6 in reparatie? Reparatie: geheel of vervangt delen Minimumcijfer voor onderdeel A om onderdeel B mee te laten tellen Strategisch handelen: “Als ik me ziek meld kan ik nog in de reparatie maar als ik het verpruts niet” (Betere) prestatie geeft risico