Dr Gerard Tel Lid ToetsAdviesCommissie Vz ExamenCommissie DocentenOverleg 3 april 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
10 Valkuilen van Digitaal Toetsen
Formatief - summatief evalueren
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Hang je poppetje op de muur.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
Workshop evalueren Dcp
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
RTTI – kennismaking en ervaring
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Pemprl.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Centraal Examen Nederlands
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Toetsing en toetsontwikkeling
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
ETUDE Toetsservicesysteem
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Coachtraining DOEN?! DAG 2
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Onderwijskunde en vakdidactiek
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Cijferloos lesgeven bij talen
SO bespreken: wat was moeilijk?
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Dr Gerard Tel Lid ToetsAdviesCommissie Vz ExamenCommissie DocentenOverleg 3 april 2013

 Grootschaligheid ◦ Toetsvormen geschikt voor 200 studenten? ◦ Mag toetskwaliteit lijden onder schaalbaarheid? ◦ Wat is toetskwaliteit? ◦ Excel tips  Procesbewaking ◦ Eis dat we goed toetsen en dat we dat ook kunnen verantwoorden ◦ Transparantie, Validiteit, Betrouwbaarheid ◦ Toezicht Examencommissie

 Schriftelijke toets ◦ Dominante vorm, twee a drie per vak  Project(je)  Paper(tje)  Presentatie(tje)  Programma  Huiswerk Verschil O(1) versus O(n)

Voordelen:  Opstellen en afnemen is O(1)  Voor elke deelnemer gelijk: Betrouwbaar  Bewaar 2 jaar: Transparant, bespreekbaar, vergelijkbaar Nadelen:  Niet elk leerdoel (vioolspelen, programmeren?)  En dat nakijken … (is niet helemaal te voorkomen!)

 Gesloten vraag: niet zelf formuleren ◦ Meerkeuze ABCD ◦ In welke volgorde … ◦ Welke van deze hebben … (meerdere mogelijk) ◦ Juist/Onjuist ◦ Hoeveel is (1/2 – 1/3) / (1/6 – 1/12)  Niet altijd makkelijker  “Lagere cognitieve vaardigheden” (weetjes)  Snel nakijken maar weinig nuance (kan zelfs met computers)

 Open vraag met kort antwoord ◦ Wat zijn de operaties van ADS PriorityQueue? ◦ Welke Kortste Pad algoritmen ken je? ◦ Welk design pattern ga je toepassen?  Ideaal: veel kennis/inzicht, kort antwoord

 Geef een algoritme voor  Bewijs dat  Leg uit waarom  Enige type voor veel van onze leerdoelen  Weet niet precies wat verwacht wordt  Beoordelen is intensief en specialistisch  Beantwoorden kost veel tijd, minder vragen (1 woord: 1 minuut, ½ pagina: 10 minuten)

 Op vragenblad is invulruimte Voordelen:  Student weet hoeveel wordt verwacht  Verhalen worden niet te lang  Je hoeft niet te zoeken

 Nakijkmodel ◦ Goed antwoord ◦ Alternatieven en foute antwoorden, inclusief puntentoekenning ◦ Geef die elk een “foutcode”, schrijf bij werk  Horizontaal of Vertikaal nakijken? ◦ Per student of per vraag? ◦ Per vraag beter voor Betrouwbaarheid (halo) ◦ Sneller want je zit “in” de vraag  Nakijken Verdelen ◦ Best horizontaal ◦ Docent zorgt voor waterdicht nakijkmodel

 Op papier optellen en Toetscijfer invoeren  Per toets en vraag punten invoeren, cijferberekening in Excel ◦ Meer werk ?? Minder fouten ?? ◦ Gedetailleerder feedback, minder naloop ◦ Gewicht van vragen nog aan te passen ◦ Toetsanalyse mogelijk (inzicht in vragen) ◦ Naar verzamelblad met VLOOKUP

 Beoordelingsmodel on line  Deelcijfers per vraag on line  Verplicht bekijken voor nabespreking  Nabespreker weet ◦ welke punten zijn blijven liggen ◦ wat de goede antwoorden zijn  Tot zover schriftelijke toets

 Begeleiden en beoordelen intensief  Groepsgrootte++, lengte--?  Presentatie voor 200 studenten?  Security: Project is optioneel (voor 9+) Cijferregeling inspireerde 3Hoog  2012: 10 uit 80  Concurrency: Presentatie van Capita  Wat kun je met presentaties?

 Combinatie Toetsing/Training  Training: samenwerken is goed!  Toetsing: samenwerken is fraude!  Concurrency: 2/3 opdrachten in 2/3-tal  Algoritmiek: 6 opdrachten, alleen ◦ DomJudge, meervoudig inleveren, auto-check ◦ Communicatie en Feedback tijdens maken ◦ DJ test WAT hij doet, niet HOE

 Vaker Formatief dan Summatief (feedback vs prestatiemeting)  Peer Assessment, Self Assessment ◦ Bespaart veel nakijkwerk ◦ Maar goed antwoordmodel nodig (oude toets) ◦ Uitgebreidere feedback ◦ Laagdrempelige bespreking van werk ◦ Nakijker leert antwoorden evalueren ◦ Docent: begeleiden ipv nakijken (q-time)

 Formules slepen ◦ Regel per client ◦ $ voorkomt oplopen van verwijzingen  Import ander blad: VLOOKUP ◦ Tekst versus getal: =“”&b5 en sleep ◦. versus,: CTRL-H  W:/secure/cijfers/

 Leerdoelen: basis van toetsontwerp  Toetsmatrijs: koppel toets aan leerdoelen  Proeftoets: Transparantie naar student  Voorbespreken: Validiteit  Antwoord- en beoordelingsmodel: Transparantie  Analyse: Betrouwbaarheid  Deze documenten uploaden naar Caracal

 Toetsvormen voor de massa ◦ Schriftelijke toets: vlotte vragen, model ◦ Praktikum: DomJudge ◦ Peer Assessment ◦ Excel-tips  Verantwoording: documentjes uploaden  Discussie: Cijferregeling (nav klachten bij ExCom)

 Reparatietoets bij voldoende?  Max 6 in reparatie?  Reparatie: geheel of vervangt delen  Minimumcijfer voor onderdeel A om onderdeel B mee te laten tellen  Strategisch handelen: “Als ik me ziek meld kan ik nog in de reparatie maar als ik het verpruts niet” (Betere) prestatie geeft risico