Signalering nafase anticiperen op omslagpunten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Basisregistratie Grootschalige Topografie Contactmiddag GBKN-Zuid 18 november Ad Balemans
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Maatschappelijk Aanbesteden
Ervaringen Poldercrash
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
Integrale aanpak Stilstaan bij concept ‘integraal’
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
III Procesdenken in de praktijk
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
BESCHERMING VITALE INFRASTRUCTUUR
“Ze vielen in een gat en ik heb mijn best gedaan om ze daar weer uit te trekken.” uit: Lessen voor later, Volendam 2001 MCDM 8 over de ramp na de ramp.
1 14 februari 2007Themabijeenkomst hoogwater Taskforce Management Overstromingen Liz van Duin Agendacommissie TMO/ Hoogheemraadschap van Rijnland.
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
Modelplan Nafase Het is een ramp geweest..,wat doen we nu?
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
Voorbereid op zelfredzaamheid serious gaming op basis van het Modelplan Nafase.
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Ommen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Jaap.
Raalte en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Marja.
Staphorst en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Angèl.
Zwolle en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Marita.
Dalfsen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Jan Roorda: directiesecretaris Addy Kok: beleidsadviseur.
Hardenberg en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Multidisciplinaire richtlijn psychosociale hulp bij rampen en crises Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story Michel Dückers PSH conferentie,
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Consultatie uitvoeringregeling Concept Omgevingswet Toetsversie Omgevingswet 2005 Enschede Volendam, Schiphol, Actieprogramma.
Maatschappelijke Zorg ZHZ Adviescommissie 14 juni 2011.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Nationaal Veiligheidsprofiel
Voorbereid op zelfredzaamheid
Veranderend zorgstelsel en doorwerking op crisisbeheersing
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Omgevings-recht Brand-veiligheid Overzicht ontwikkelingen in de tijd.
Crisismanagement VNPF
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Democratische vernieuwing Nijkerk
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
De ramp na de ramp voorbereiding op de nafase
Toezicht Wmo Toezicht WMO
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Transcript van de presentatie:

Signalering nafase anticiperen op omslagpunten

Onderwerpen Nafase binnen de crisisbeheersing Plek van modelplan en simulatie Verkennend onderzoek en toelichting omslagpunten Interdepartementaal project nafase

Een ramp of crisis is… Onverwachte gebeurtenis Schade en ontregeling, ontwrichting Beheersing vraagt multidisciplinaire aanpak Stelt veerkracht samenleving op proef

In het licht van de veiligheidsketen... risicobeheersing crisisbeheersing nafase acute fase voorfase ramp crisis tijd proactie preventie preparatie respons/ repressie herstel/nazorg

Taakgebieden na de klap NATIONAAL territoriale veiligheid economische veiligheid ecologische veiligheid fysieke veiligheid sociale en politieke stabiliteit Taakgebieden na de klap waarborgen vitale belangen bescherming burgers en bedrijven bescherming vitale infrastructuur processen nafasethema’s aanleg en reparatie vitale infrastructuur respons/repressie acute fase herstel/nazorg nafase ramp crisis GEMEENTE/REGIO (her)huisvesting, herstel en wederopbouw geneeskundige opvang en verzorging psychosociale opvang energie, keren en beheren oppervlaktewater, openbare orde en veiligheid terugkeer dagelijks leven bestrijding directe gevolgen

Gemeente en veiligheidsregio Uitvoeren van herstel- en nazorg in nafase Ondersteuning preparatie (in voorfase) via modelplan, checklist en simulatiespel Omslagpunten? Waar kunnen gemeente en regio het niet meer aan?

Focus signalering omslagpunten waarborgen vitale belangen bescherming burgers en bedrijven bescherming vitale infrastructuur* processen nafasethema’s aanleg en reparatie vitale infrastructuur* respons/repressie acute fase herstel/nazorg nafase ramp crisis (her)huisvesting, herstel en wederopbouw geneeskundige opvang en verzorging psychosociale opvang terugkeer dagelijks leven bestrijding directe gevolgen

Methode signalering nafase Acht interviews: Gemeente Veiligheidsregio Beleidsmedewerkers BZK Wetenschappers Vijf rampen en crises: Hoogwater (1995) Vuurwerkramp Enschede (2000) Cafébrand Volendam (2001) Poldercrash (2009) Koninginnedag Apeldoorn (2009)

Rollen centraal-decentraal Decentraal (rol gemeente/regio): regie over mensen, middelen en kennis bij herstel, wederopbouw en nazorg (uitvoeringsorganisatie en infrastructuur aanwezig) kostbaar en langdurig proces Centraal (rol Rijk): tonen betrokkenheid, verstrekken (financiële) middelen en deskundigheid scheppen kaders, toezicht, bescherming vitale sectoren (systeemverantwoordelijkheid) regie bij terrorisme en infectieziekten (en vitale infrastructuur)

Noodzaak tot afstemming Aandachtspunten 1. Draag bij aan eenduidige beeldvorming 2. Voorkom belangen- tegenstelllingen 3. Laat de regio de regie wanneer deze daar hoort 4. Wees ruimhartig en kom beloften na 5. Leg geen onnodige druk op decentrale organisatie 6. Bescherm de minst zelfredzamen 7. Stimuleer uitwisseling capaciteit tussen gemeenten en regio’s 8. Stimuleer oefening en planvorming op hoofdlijnen 9. Focus op waarheidsvinding en leren i.p.v. afrekening 10. Investeer in kennisborging Verticaal (rondom omslagpunten) Horizontaal (decentraal & centraal) centraal decentraal

Interdepartementaal project nafase Studies (TMO, Impact) wijzen op het ontbreken van een centrale visie op de nafase Project nafase interdepartementaal project dialoog betrokken departementen en hulp-, zorg,- en dienstverleners onderzoek taken en verantwoordelijkheden, succes- en faalfactoren uitvoering ontwikkeling Rijksbrede visie op nafase (contouren nationaal modelplan) looptijd: medio 2010 t/m najaar 2011

Samengevat Nafase is gezamenlijke verantwoordelijkheid Stappen en producten dragen bij aan samenhang centraal decentraal

Hartelijk bedankt voor uw aandacht dr. M.L.A. (Michel) Dückers senior beleidsadviseur m.duckers@impact.arq.org