Signalering nafase anticiperen op omslagpunten
Onderwerpen Nafase binnen de crisisbeheersing Plek van modelplan en simulatie Verkennend onderzoek en toelichting omslagpunten Interdepartementaal project nafase
Een ramp of crisis is… Onverwachte gebeurtenis Schade en ontregeling, ontwrichting Beheersing vraagt multidisciplinaire aanpak Stelt veerkracht samenleving op proef
In het licht van de veiligheidsketen... risicobeheersing crisisbeheersing nafase acute fase voorfase ramp crisis tijd proactie preventie preparatie respons/ repressie herstel/nazorg
Taakgebieden na de klap NATIONAAL territoriale veiligheid economische veiligheid ecologische veiligheid fysieke veiligheid sociale en politieke stabiliteit Taakgebieden na de klap waarborgen vitale belangen bescherming burgers en bedrijven bescherming vitale infrastructuur processen nafasethema’s aanleg en reparatie vitale infrastructuur respons/repressie acute fase herstel/nazorg nafase ramp crisis GEMEENTE/REGIO (her)huisvesting, herstel en wederopbouw geneeskundige opvang en verzorging psychosociale opvang energie, keren en beheren oppervlaktewater, openbare orde en veiligheid terugkeer dagelijks leven bestrijding directe gevolgen
Gemeente en veiligheidsregio Uitvoeren van herstel- en nazorg in nafase Ondersteuning preparatie (in voorfase) via modelplan, checklist en simulatiespel Omslagpunten? Waar kunnen gemeente en regio het niet meer aan?
Focus signalering omslagpunten waarborgen vitale belangen bescherming burgers en bedrijven bescherming vitale infrastructuur* processen nafasethema’s aanleg en reparatie vitale infrastructuur* respons/repressie acute fase herstel/nazorg nafase ramp crisis (her)huisvesting, herstel en wederopbouw geneeskundige opvang en verzorging psychosociale opvang terugkeer dagelijks leven bestrijding directe gevolgen
Methode signalering nafase Acht interviews: Gemeente Veiligheidsregio Beleidsmedewerkers BZK Wetenschappers Vijf rampen en crises: Hoogwater (1995) Vuurwerkramp Enschede (2000) Cafébrand Volendam (2001) Poldercrash (2009) Koninginnedag Apeldoorn (2009)
Rollen centraal-decentraal Decentraal (rol gemeente/regio): regie over mensen, middelen en kennis bij herstel, wederopbouw en nazorg (uitvoeringsorganisatie en infrastructuur aanwezig) kostbaar en langdurig proces Centraal (rol Rijk): tonen betrokkenheid, verstrekken (financiële) middelen en deskundigheid scheppen kaders, toezicht, bescherming vitale sectoren (systeemverantwoordelijkheid) regie bij terrorisme en infectieziekten (en vitale infrastructuur)
Noodzaak tot afstemming Aandachtspunten 1. Draag bij aan eenduidige beeldvorming 2. Voorkom belangen- tegenstelllingen 3. Laat de regio de regie wanneer deze daar hoort 4. Wees ruimhartig en kom beloften na 5. Leg geen onnodige druk op decentrale organisatie 6. Bescherm de minst zelfredzamen 7. Stimuleer uitwisseling capaciteit tussen gemeenten en regio’s 8. Stimuleer oefening en planvorming op hoofdlijnen 9. Focus op waarheidsvinding en leren i.p.v. afrekening 10. Investeer in kennisborging Verticaal (rondom omslagpunten) Horizontaal (decentraal & centraal) centraal decentraal
Interdepartementaal project nafase Studies (TMO, Impact) wijzen op het ontbreken van een centrale visie op de nafase Project nafase interdepartementaal project dialoog betrokken departementen en hulp-, zorg,- en dienstverleners onderzoek taken en verantwoordelijkheden, succes- en faalfactoren uitvoering ontwikkeling Rijksbrede visie op nafase (contouren nationaal modelplan) looptijd: medio 2010 t/m najaar 2011
Samengevat Nafase is gezamenlijke verantwoordelijkheid Stappen en producten dragen bij aan samenhang centraal decentraal
Hartelijk bedankt voor uw aandacht dr. M.L.A. (Michel) Dückers senior beleidsadviseur m.duckers@impact.arq.org