De persoonlijke experimenteerruimte Hoe creeër je de optimale onderzoekssituatie. Robin Gerris
Presentatie Vakvisie. Visie op beeldend werk. Raakvlakken visie. Kunstenaars als inspiratie Hoe inspireer/motiveer & begeleid ik de leerling. Persoonlijke experimenteerruimte docent. Persoonlijke experimenteerruimte leerling. Korte praktijkopdracht als koppeling.
Vakvisie Verhalen delen en creeëren. Vertrouwensband. Gesprek Vaste les-elementen. De fascinaties voor bepaalde thema’s die voortkomen uit de leefwereld van de leerlingen koppelen met kunst. Opwekken van fascinatie voor, en vragen over kunst en esthetiek. (Beeldende) reflectie > Dummy. Kunstenaar in de klas. Het verbreden en verruimen van de raakvlakken die theoretische kennis heeft.
Visie op beeldend werk
Visie op beeldend werk Onderweg. Associatief beelden zoeken & koppelen. Verhalen vertellen. Verleden tijd als input voor het heden. Creeëren en loslaten. Fascinaties. Rituelen Verzamelen van objecten.
Koppeling vakvisie & visie op beeldend Verhalen delen & creeëren Verhalen vertellen. Leerklimaat creeëren. Verzamelen van objecten. Vaste les-elementen. Rituelen. Fascinaties voor bepaalde thema’s. Verleden tijd als input voor het heden. Dummy
Kunstenaars Luc Tuymans. Adrian Paci. Christian Boltanski. Koppeling tdk naar pedagogiek.
Luc Tuymans Vaalheid Filmisch beeld Fotografische technieken Wantrouwen tegen waarheidsbeelden The Walk, oil on canvas 37x48 cm , 1993
Adrian Paci Verlies Nieuwe realiteit Opgeven van moederland Beargumentatie door emigreren Stilte The Column, video, 25’40”, 2013
Christian Boltanski No mans land, Park Avenue Armory, New York , 2010
Hoe inspireer/motiveer & begeleid ik de leerling? Fysieke laag, Afbeelding, Metalaag. Vanuit persoonlijke invulling. Empirisch onderzoek. Aanvullende kunstenaars aanbieden a.d.v. logboek, zelf gekozen kunstenaars, techniek. Hedendaagse, actuele probleemstellingen. Discussie in groepsverband. Korte termijndoelen v.s. lange termijn doelen
Persoonlijke experimenteerruimte Docent Input vanuit de leerlingen door reflectie. Deelname aan de les. Gelijkstelling beeldend werk (onderzoeksvragen). Meenemen beeldend werk en vraagstellingen.
Persoonlijke experimenteerruimte leerling Invulling vanuit eigen/collectieve leefwereld. (Probleemstellingen) vanuit hun fascinaties. Associaties. Ruimte voor persoonlijke begeleiding tijdens de lessen. Herkenbaarheid. Isolatie/afsluiting. Persoonlijke benadering > Veilig leerklimaat.
Praktijkopdracht Koppeling tussen beide experimenteerruimtes.