De persoonlijke experimenteerruimte

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Jeugdwerkloosheid Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten Klasse: Menswetenschappen 21 mei 2013.
Advertisements

Handvatten voor implementatie in het examenprogramma
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
leerlingen te leren hoe ze kunnen leren tegemoet te komen aan de behoefte van begaafde leerlingen om meer en diepere kennis op te doen over speciale thema’s.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
 Hoe word je getrokken om naar een beeld te kijken -> schoonheid  Hoe vertel je een verhaald doormiddel van beeldende kunst? -> naratio.
“Werken met beelden spreekt tot de verbeelding” Creatieve methodieken in gesprek over relaties Seksualiteit en Relaties Zesde studiedag Klinische Psychotherapie.
Probleem gestuurd onderwijs
EXCELLENTIE PROGRAMMA KUNST
ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE
De rijkdom van de arme kunst
Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Medmec04 les 5 Engagement.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
The Mid Year Assessment
Media & Creativiteit Pia Terstroet
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Denk aan de sociale competentie
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
First ID project Waterlant-Ydoorn
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
Cultuur van het moderne
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Voortgangsgesprek fase 1
‘Van mini-PW naar PW en verder’
INFORMATIE DOCENTENHANDLEIDING Centraal Museum VOORBEREIDENDE LES BAK basis voor actuele kunst.
Stel je eens voor… Inleef-opdrachten in de geschiedenisles ILO alumniconferentie 2015.
Altermoderne Kunsteducatie
Discussiegroepen - resultaten
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Welkom In het nationaal gevangenismuseum. op eigen kracht.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Pilot-studie naar Classroom Management binnen LVO en Pabo Uitkomsten Bruno Oldeboom nov
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Maandag 30 oktober t/m vrijdag 3 november. Voor leerjaar 4.
Digi(bord)boek project <titel project>
Olafur Eliasson, Boijmans
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Klimaat Les 1.
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Bijeenkomsten vakdidactiek
Product van TU Delft, SEC
Zelfregulatie op Cartesius2
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Heb jij ballen voor scrummen?
Open lesmiddag Woensdag 1 februari
Kunst zonder grenzen Les 2C en 2D Non-conformisme.
Product van TU Delft, SEC
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

De persoonlijke experimenteerruimte Hoe creeër je de optimale onderzoekssituatie. Robin Gerris

Presentatie Vakvisie. Visie op beeldend werk. Raakvlakken visie. Kunstenaars als inspiratie Hoe inspireer/motiveer & begeleid ik de leerling. Persoonlijke experimenteerruimte docent. Persoonlijke experimenteerruimte leerling. Korte praktijkopdracht als koppeling.

Vakvisie Verhalen delen en creeëren. Vertrouwensband. Gesprek Vaste les-elementen. De fascinaties voor bepaalde thema’s die voortkomen uit de leefwereld van de leerlingen koppelen met kunst. Opwekken van fascinatie voor, en vragen over kunst en esthetiek. (Beeldende) reflectie > Dummy. Kunstenaar in de klas. Het verbreden en verruimen van de raakvlakken die theoretische kennis heeft.

Visie op beeldend werk

Visie op beeldend werk Onderweg. Associatief beelden zoeken & koppelen. Verhalen vertellen. Verleden tijd als input voor het heden. Creeëren en loslaten. Fascinaties. Rituelen Verzamelen van objecten.

Koppeling vakvisie & visie op beeldend Verhalen delen & creeëren Verhalen vertellen. Leerklimaat creeëren. Verzamelen van objecten. Vaste les-elementen. Rituelen. Fascinaties voor bepaalde thema’s. Verleden tijd als input voor het heden. Dummy

Kunstenaars Luc Tuymans. Adrian Paci. Christian Boltanski. Koppeling tdk naar pedagogiek.

Luc Tuymans Vaalheid Filmisch beeld Fotografische technieken Wantrouwen tegen waarheidsbeelden The Walk, oil on canvas 37x48 cm , 1993

Adrian Paci Verlies Nieuwe realiteit Opgeven van moederland Beargumentatie door emigreren Stilte The Column, video, 25’40”, 2013

Christian Boltanski No mans land, Park Avenue Armory, New York , 2010

Hoe inspireer/motiveer & begeleid ik de leerling? Fysieke laag, Afbeelding, Metalaag. Vanuit persoonlijke invulling. Empirisch onderzoek. Aanvullende kunstenaars aanbieden a.d.v. logboek, zelf gekozen kunstenaars, techniek. Hedendaagse, actuele probleemstellingen. Discussie in groepsverband. Korte termijndoelen v.s. lange termijn doelen

Persoonlijke experimenteerruimte Docent Input vanuit de leerlingen door reflectie. Deelname aan de les. Gelijkstelling beeldend werk (onderzoeksvragen). Meenemen beeldend werk en vraagstellingen.

Persoonlijke experimenteerruimte leerling Invulling vanuit eigen/collectieve leefwereld. (Probleemstellingen) vanuit hun fascinaties. Associaties. Ruimte voor persoonlijke begeleiding tijdens de lessen. Herkenbaarheid. Isolatie/afsluiting. Persoonlijke benadering > Veilig leerklimaat.

Praktijkopdracht Koppeling tussen beide experimenteerruimtes.