Pedagogische kwaliteit BSO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Analyse van incidenten
Vernieuwingstraject catechese
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Welkom in de ……….. Check uw adres……... Waarom een plusklas? Tevens de doelen van plusklas: Top-down denken. Realistisch zelfbeeld ontwikkelingen.
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Welkom 1.
TussenSchoolse Opvang Ichtusschool 21 oktober 2008 Saskia Delies.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Naar het Jaareinde toe
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Deelname en kwaliteit voorschoolse voorzieningen
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
12/06/2013 De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Harmonisatieplannen kabinet
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
VAN HAVO/VWO-3 NAAR 4. Van onderbouw naar bovenbouw! K. Nieuwenburg/S. Tolsma FarelCollege Meerwegen scholengroep 1.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Het werken met portfolio
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
De gezonde school en genotmiddelen
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Jan De Moor, voorzitter De toekomst van de openbare woonzorgcentra. 1 11/10/2012 Healthcare: De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Presentatie Bijeenkomst 1
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
1BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen 1 Ouderpeiling (OTP) BS De Utskoat te Witmarsum Resultaten van de oudertevredenheidpeiling 2014/2015.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
‘Samen goed voor later’ en pedagogische meting bij KION.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Hoe pedagogisch handelen?
Hans Meij (powerpoint by Maxim Van Colen). inleiding pedagogische basisdoelen opvoedingsvaardigheden interactievaardigheden overige vaardigheden ontwikkelingsopgaven.
6 interactievaardigheden
Voorleescoördinator voor de kinderopvang
Freekids Kinderopvang
Programma ouderavond Opening/welkom Oudertevredenheidonderzoek
Transcript van de presentatie:

Pedagogische kwaliteit BSO 1 oktober 2012 Presentatie: Rapportage landelijke peiling 2011 Kwaliteitsmonitor BSO Reacties vanuit de praktijk: mevr. Corona Koek (Brancheorganisatie Kinderopvang) dhr Gjalt Jellesma (BOinK) Voorzitter: Guuske Ledoux (Wetenschappelijk directeur Kohnstamm Instituut) Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen De pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang in Nederland Resultaten van de landelijke peiling 2011 Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Kohnstamm Instituut Amsterdam

Auteurs Kohnstamm Instituut Marianne Boogaard Maartje van Daalen-Kapteijns mmv Charles Felix Anna Heurter Jaap Roeleveld Ruben Fukkink Kohnstamm Instituut Amsterdam

Voorgeschiedenis Motie Van Aartsen/Bos (2005) Motie Koşer-Kaya (2006) Chillen, skaten, gamen (2008) Meetinstrument pedagogische kwaliteit bso (2009) Subsidieaanvraag met steun Brancheorganisatie Kinderopvang en BOinK (2010) Kohnstamm Instituut Amsterdam

Doelstellingen van het project Hoe is de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland?  Landelijke peiling Op welke manier kan het veld zelf een goed beeld krijgen van de eigen pedagogische kwaliteit?  Kwaliteitsmonitor BSO Kohnstamm Instituut Amsterdam

Pedagogische kwaliteit Hoe meet je dat? Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Pedagogische basisdoelen Veiligheid en welbevinden Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen “Toe maar, ik houd je vast.” Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Pedagogische basisdoelen Persoonlijke ontwikkeling Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen “Hoe ga je dat doen?” Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Pedagogische basisdoelen Sociale ontwikkeling Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Naast elkaar spelen, en toch ook samen. Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Pedagogische basisdoelen Socialisatie, waarden en normen Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen “Nee, je zou ‘m aan me geven?!” Kohnstamm Instituut Amsterdam

Vier pedagogische basisdoelen Riksen-Walraven NCKO (0-4 jarigen) BSO (4-13 jarigen) wetenschappelijk wetenschappelijk instrument instrument NCKO-Kwaliteitsmonitor Kwaliteitsmonitor BSO Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Wetenschappelijk instrument Twee typen metingen: Van binnenuit Vragenlijsten voor kinderen, ouders, pedagogisch medewerkers Van buitenaf Observaties ‘leefomgeving’ Video-opnames en beoordeling interactievaardigheden pedagogisch medewerkers Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Kohnstamm Instituut Amsterdam

Dataverzameling Februari – juli 2011 Getrainde proefleiders (duo’s) 78 BSO’s Aselecte steekproef uit de Kinderopvangkaart Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Resultaten 1: Beoordelaars van binnen Ouders Kinderen Pedagogisch medewerkers … zijn tevreden over de kwaliteit van hun eigen bso Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Resultaten 2: Beoordelaars van buiten Observaties Beoordeling video-opnames Presentatie, 1 oktober 2012 Marianne Boogaard, Maartje van Daalen Kohnstamm Instituut Amsterdam

1. Basisgroep met vaste pedagogisch medewerker Er is een vaste (basis)groep met een eigen plek en daaraan verbonden vaste pedagogisch medewerkers voor ieder kind. Het kind weet in welke groep hij hoort en wie zijn eigen pedagogisch medewerkers zijn. De groep komt elke dag op afgesproken momenten –bijvoorbeeld aan het begin van de (mid)dag- bij elkaar. voldoet niet 1 voldoet niet helemaal 2 voldoet 3 voldoet goed 4 voldoet uitstekend 5 1.1 De kinderen hebben geen vaste groep en geen eigen pedagogisch medewerkers. De aanwezige kinderen worden elke dag in andere groepen ingedeeld of helemaal niet ingedeeld. 3.1 De kinderen hebben een vaste groep met vaste pedagogisch medewerkers op een eigen plek. 5.1 Er wordt gewerkt met vaste invallers (gekoppeld aan vaste groepen), zodat ook deze pedagogisch medewerkers voor de kinderen bekend zijn. 1.2 De aanwezige pedagogisch medewerkers worden elke dag in andere groepen ingedeeld of helemaal niet ingedeeld. Zij kennen de (meeste) kinderen niet of nauwelijks (bij naam). 3.2 De kinderen weten tot welke groep zij behoren, wie hun vaste pedagogisch medewerkers zijn en waar hun groep bijeenkomt. 5.2 Er is voor kinderen de mogelijkheid om van (vaste) groep te wisselen 3.3 Er zijn vaste groepsmomenten (zoals bijvoorbeeld een gezamenlijke start, het vieren van verjaardagen, fruit of crackers eten). 3.4 De pedagogische medewerkers kennen de kinderen (bij naam, maar ook van karakter). Kohnstamm Instituut Amsterdam

Resultaten Observatielijst pedagogische kwaliteit Kohnstamm Instituut Amsterdam

Resultaten Beoordeling interactievaardigheden pm-ers Kohnstamm Instituut Amsterdam

Beoordeling interactievaardigheden pm-ers Kohnstamm Instituut Amsterdam

Conclusies Pedagogische kwaliteit: voldoende tot ruim voldoende Er zijn zeker ook locaties waar verbetering nodig is Aandachtspunten algemeen: Ontwikkelingsstimulering Begeleiding sociale interacties Groepsopbouw Teamsamenstelling Samenwerking met de omgeving Aanbod educatieve/ontwikkelingsgerichte activiteiten Buitenruimte in de grote steden Kohnstamm Instituut Amsterdam

Presentatie 1 oktober Maartje van Daalen en Marianne Boogaard De Kwaliteitsmonitor BSO Een instrument waarmee de buitenschoolse opvang de eigen pedagogische kwaliteit in kaart kan brengen Presentatie 1 oktober Maartje van Daalen en Marianne Boogaard Kohnstamm Instituut Amsterdam

Vier pedagogische basisdoelen Riksen-Walraven NCKO (0-4 jarigen) BSO (4-13 jarigen) wetenschappelijk wetenschappelijk instrument instrument NCKO-Kwaliteitsmonitor Kwaliteitsmonitor BSO Kohnstamm Instituut Amsterdam

De Kwaliteitsmonitor BSO Een instrument waarmee de buitenschoolse opvang de eigen pedagogische kwaliteit in kaart kan brengen Kohnstamm Instituut Amsterdam

Auteurs Kohnstamm Instituut Marianne Boogaard, Maartje van Daalen-Kapteijns & Mirjam Gevers Deynoot-Schaub Nederlands Jeugdinstituut Liesbeth Schreuder, Hans Meij & Toon Pennings voor de Groepsmeter Sociale Contacten Kohnstamm Instituut Amsterdam

Drie deelinstrumenten Observatieschaal Interactievaardigheden Observatielijst Kwaliteit Leefomgeving Groepsmeter Sociale Contacten Kohnstamm Instituut Amsterdam

Eerste deelinstrument: Observatieschaal Interactievaardigheden Emotionele ondersteuning Respect voor autonomie Regie en leiding Praten en uitleggen Ontwikkelingsstimulering Begeleiden sociale interacties Kohnstamm Instituut Amsterdam

Respect voor autonomie Kohnstamm Instituut Amsterdam

Emotionele ondersteuning Praten en uitleggen Kohnstamm Instituut Amsterdam

Tweede deelinstrument: Observatielijst Kwaliteit Leefomgeving Ruimte en inrichting (6) Speelmogelijkheden en materialen (9) Programma (5) Omgaan met kinderen in een groep (3) Pedagogisch beleid en organisatie (4) Samenwerking met ouders en scholen (3) Kohnstamm Instituut Amsterdam

Voorbeelditem ‘ruimte en inrichting’ (stukje) NIET WEL Sfeer buiten-ruimte De buiten-ruimte of het materiaal is vies Er is veel kapot Het stinkt Het is rustig qua geluid Er is schaduw bij felle zon De sfeer is aantrekkelijk Kohnstamm Instituut Amsterdam

Voorbeelditem ‘programma’ (stukje) NIET WEL Dagritme Het programma is chaotisch Er is geen aandacht voor de kinderen bij binnenkomst Er is een vaste structuur, maar ook ruimte voor afwijkingen Er is een balans tussen rust en activiteit Er is een balans tussen groeps-momenten en vrije keuze Kohnstamm Instituut Amsterdam

Derde deelinstrument: Groepsmeter Sociale Contacten de groepsstabiliteit de stafstabiliteit de staf-kindratio de groepsgrootte Kohnstamm Instituut Amsterdam

De drie deelinstrumenten vormen het geheel van de monitor Observatieschaal Interactievaardigheden Observatielijst Kwaliteit Leefomgeving Groepsmeter Sociale Contacten Kohnstamm Instituut Amsterdam

Gebruik van de Kwaliteitsmonitor BSO Onderdelen opnemen in kwaliteitscyclus Alles eens in de 3 jaar aan de orde stellen Eén actueel onderdeel bij de kop nemen Samen werken aan verbetering Inzoomen Kohnstamm Instituut Amsterdam

Verspreiding Kwaliteitsmonitor BSO Bureau Kwaliteit Kinderopvang stuurt een exemplaar aan alle organisaties die buitenschoolse opvang aanbieden, waarvoor dank! Te bestellen bij Uitgeverij SWP   Kohnstamm Instituut Amsterdam