Het vak Engels ERK Tussendoelen, tussentoetsen Goede doorlopende leerlijnen Verzwaarde zak-slaagregeling havo/vwo Opbrengstgericht werken Meer differentiatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Advertisements

Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Realtime in vogelvlucht Demo ePack (zie ook site Centrale uitgangspunten: motivatie en leerrendement.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Stepping Stones Tweede Fase
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Leer de namen van de noten 2
Informatie avond groep 8
Ouderavond 10 september 2013.
Pincode Naam spreker 4/4/17.
Pincode 5de editie vmbo bovenbouw
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Over rekenen gesproken
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
10e editie voor de Tweede Fase
Welkom.
De 10e editie havo-vwo OB.
Noordhoff Uitgevers Talendag
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
JOUW WERELD MIJN WERELD
Informatieavond Groep Het Baken
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
NU ENGELS.
10e editie voor de Tweede Fase
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Neue Kontakte 6e editie onderbouw
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
2 Bridging the Gap: een brug van groep 8 naar de brugklas en verder.
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuw! Nectar 5e editie onderbouw
taal speelt een rol in alle vakken
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Transcript van de presentatie:

Het vak Engels ERK Tussendoelen, tussentoetsen Goede doorlopende leerlijnen Verzwaarde zak-slaagregeling havo/vwo Opbrengstgericht werken Meer differentiatie Meer doeltaal/voertaal Verdere digitalisering door tablets Startniveau leerlingen

Stepping Stones 5e editie

Arrangement Per stream bestaat de methode uit: Textbook à € 38,95 Activity book + Stepping Stones Online a € 26,50 Ook los verkrijgbaar: Stepping Stones Online a € 19,95 Docentenpakket a € 174,00 (1 licentie per schoollocatie) Kijk- en luisterbox a € 24,50

Stepping Stones 5e editie Ontwikkeld vanuit overzicht Herkenbaar herzien: weer 8 hoofdstukken (themes) Bewust ingekort Sneller toetsen, sneller inzicht Ruimte voor nieuwe Onderdelen Show what you know Herhaling/Verrijking Bridging the Gap

Inhoudsopgave Theme A Listening B Theme Words C Reading D Stone E Grammar F Watching G Listening H Reading I Stone J Grammar K Watching Task Vocabulary Grammar Overview

Uitgangspunten Stepping Stones Textbook-theme: van receptief (luisteren en lezen) naar productief (spreken en schrijven) 2 cycli per theme uitmondend aan eind theme, in de Task Stones: middels switchboards veel bouwstenen voor productie

Uitgangspunten - vervolg Activity book-hoofdstuk: A, B, C en D-fase opdrachten bij speaking/writing, van letterlijke reproductie naar vrije toepassing Sneller over op doeltaal = voertaal Nadrukkelijk aandacht voor strategie-training Rekening houdend met de ERK, tussendoelen, tussentoetsen en de longitudinale PISA- onderzoeken

Opzet van een theme Van receptief naar productief A Listening 1 luisterbron 1x luisteren per bron B Theme Words i.p.v. Pronunciation & Spelling Start theme, t.b.v. toepassing in het theme C Reading Countries & Cultures scope (C&C vervalt als apart onderdeel) Algemene kennis Engelstalige wereld

Opzet van een theme (vervolg) D Stone Relevante zinnen die qua taalgebruik aansluiten bij taalgebruik van leerlingen E Grammar Centrale plek in thema (i.p.v. aan het einde) Naast de stone waar de Grammar bij hoort T.b.v grotere samenhang Stone & Grammar F Watching Aansluitend bij Stone, (tailormade clips) of bij theme (Channel 4 clips)

Opzet van een theme (vervolg) Vervolgens tweede cyclus G Listening H Reading Langere leestekst Gesitueerd in Engelssprekende wereld I Stones J Grammar K Watching

Opzet van een theme (vervolg) Task Vocabulary Grammar Overview Vanaf kgt Schematisch overzicht t.b.v. andere leerstijlen

Herhaling/Verrijking Na elk even theme Slaat terug op de beide voorgaande themes Herhaling biedt extra oefening bij: stones, grammar en vocab Verrijking biedt extra leesteksten op het naasthoger gelegen niveau De leerjaarlicentie van Stepping Stones online bevat: Extra oefening voor herhaling Extra oefening uit naasthoger gelegen deel (Stones, grammar, vocabulary) Audio- en videomateriaal, opdrachten, (adaptieve) test yourself, grammar course

Goede doorlopende leerlijnen In de 1e klas: Bridging the Gap: Primary Bridging the Gap: Year 2 Dit model wordt ook in de vervolgjaren gehandhaafd. 1ste klas 2de klas 3de klas 4de klas vmbo BtG Primary Year 1 Year 2 Year 3 Year 4 MBO 4 HAVO

Bridging the Gap: Primary Docente Engels via Mailinglist Engels, september 2013: “Ook dit jaar merkte ik als docent in leerjaar 1 van het VO weer dat er enorme verschillen in het niveau Engels van onze leerlingen is die net instromen vanuit het basisonderwijs. Sommige leerlingen hebben al vanaf groep 5 drie keer in de week Engels gehad, anderen begonnen pas in groep 8 en hadden eigenlijk alleen Engels als de juf er zin in had...”

Bridging the Gap: Primary Bevat in het textbook voor alle niveaus een homogene instapcursus Engels, die de brug slaat tussen groep 8 en de 1e klas 8 themes, met per theme: A theme words, B dialogue, C grammar, D reading Bevat in het activity book: gevarieerde en activerende opdrachtvormen. BtG Primary moet voor leerlingen leuk zijn, en niet als ‘straf’ voelen. Stepping Stones online: voor verdere uitbreiding woordenschat en extra oefening bij alle onderdelen BtG: Primary. Èn de complete textbook-inhoud van BtG: Primary ook als audio beschikbaar.

Bridging the Gap: Primary Organisatiemogelijkheden: Extra stof voor leerlingen met achterstand voor Engels (voor steunles bijvoorbeeld) In dat geval: gebruik Show what you know (instaptoets) om eventuele achterstanden op te sporen. Als klassikale quiz (activerende werkvorm) of online, individueel Klassikaal: eerste drie pilotklassen in den lande zijn dit schooljaar klassikaal gestart met Bridging the Gap: Primary. Ervaringen zijn heel positief.

Ervaringen met Bridging the Gap: Primary Leidsche Rijn College, Utrecht: hv-klas Amersfoortse Berg, Amersfoort: hv-klas Het Singelland, Drachten: thv-klas Ildi Kovacs: “Bridging the Gap geeft mij snel inzicht in het niveau van de leerlingen en voor de leerlingen zelf draagt het bij aan hun zelfvertrouwen.” Yvette Kroesen: “Met mijn hv-klas ben ik dit jaar klassikaal gestart met Bridging the Gap: Primary. De hele klas is enthousiast over deze cursus. Een leerling zei zelfs: Bridging the Gap moet blijven!”

Bridging the Gap: Year 2 Slaat een brug van de 1e klas naar de 2e klas Bevat: Herhaling: belangrijkste stones, grammar en vocab voor leerlingen die doorstromen op hetzelfde niveau (bijv. van 1 kgt naar 2 kgt) Verrijking: de extra stones, grammar en extra vocab van het naasthoger gelegen niveau voor leerlingen die opstromen, van bijv. 1 kgt naar 2 (t)hv.

Stepping Stones online Bevat voor uw leerling curriculumdekkende ICT, met o.a. alle audio en video de Adaptieve Grammar Course de Leeshulp; hulp voor dyslectische leerlingen bij het verwerken van teksten de Pronunciation & Spelling Course extra oefeningen bij Herhaling en Verrijking èn uiteraard bij de Bridging the gap-cursussen Reading Matters Overhoren en extra oefenen voor stones, grammar en vocab En, last but not least, de jaarlicentie van Stepping Stones online stelt uw leerlingen in staat op andere (hogere of lagere) niveaus te oefenen.

Stepping Stones online Bevat voor u als docent: Alle audio en video Complete inhoud van Stepping Stones online voor de leerling Kant-en-klare presentaties voor het digibord De docentenhandleiding, incl. antwoorden en voorbeelduitwerkingen Veel en gevalideerd toetsmateriaal met antwoorden, conform RTTI-methodiek Jaarplanners Community Mogelijkheid voor toevoegen van eigen lesmateriaal en het delen daarvan met collega’s Geavanceerd leerlingvolgsysteem

Toetsing in de 5e editie Per theme biedt Stepping Stones: een toetsenbank, met toetsvragen waaruit u uw eigen toets samen kunt stellen aangevuld met 1 complete toets, inclusief normering. Één complete toets per thema als voorbeeld. Opgezet volgens de RTTI-methodiek: Reproductie, Toepassing, Inzicht, zodat u als docent knelpunten bij leerlingen beter kunt identificeren En Digitaal toetsen èn volgen mogelijk, want ook beschikbaar in Quayn!

Wat is beschikbaar Jaar 1: per 1/11 a.s.: textbooks, activity books: 1 kgt en 1 (t)hv Proefkaternen tb en ab: 1 b/lwoo, 1 bk en 1 vwo demo Stepping Stones online: 1 kgt en 1 (t)hv Voorjaar 2014: overig materiaal delen 1 Voorjaar 2015: materiaal delen 2 Voorjaar 2016: materiaal delen 3 Voorjaar 2017: materiaal 4 vmbo

Het vak Engels doet er toe. Neem geen risico. Kies Stepping Stones. Want… De helft van de scholen in het VO werkt met Stepping Stones. En dat aantal is sterk groeiend! Stepping Stones is de meest aanbevolen methode in het VO (bron: GEU-onderzoek).

Stepping Stones 5e editie onderbouw