Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Communicatie tussen TFC en Werker
Digitaal wedstrijd formulier Presentatie scheidsrechters Versie sept 2013.
Projectmanagement 5e druk ISBN
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Workshop Nieuwe begroting
Schoolpartnerschappen in Europa
Lotgenotencontact.
Communicatief gedrag + / -
V.O.C. info avond voor trainers, coaches en managers
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
Ingenieursvaardigheden
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Thema HACCP
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
PRESENTATIETECHNIEKEN
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Conflicten en onderhandelingen
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
TELEFONEREN MET SKYPE 11/01/2011
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
2. Communiceren met pubers
Welkom bij Pyoen Specialisatie in strategie ontwikkeling en communicatieaanpak Verbindt organisatiebeleid en de communicatiestrategie Praktische vertaling.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Een theoretische verkenning
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Eindexamen Nederlands klas 4 KB & 4 BB
Communicatie als gedragsveranderaar, kan dat? Bijdrage Communicatiekring Arnhem 14 mei 2013 GERALD MORSSINKHOF.
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns. Uitgangspunt E-leren F2f leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Presenteren en communiceren
1 i-Learn 2 Inloggen via ilearn.fopas.be met uw InFoPas codes.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Centraal Examen Nederlands
Vergaderingen zinvol maken. De kern van een fantastisch team is fantastische communicatie. Kern.
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
– examentraining schrijven & taalportfolio
EEN VRIJWILLIG ENGAGEMENT
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Opvoedingssymposium JBGG
E-Health Mogelijkheden voor ergotherapie op gebied van EHealth
Hoe Kan je met vrienden en familie chatten in Gmail
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Behavior Based Safety Warehousing
H1 Media en communicatie
Pret met de tablet: les 3 E-readers, en delen: Inleiding
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
AGRESSIE Les 3.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Klantgerichtheid – Houding en gedrag
Communicatie 7e les.
Basisstof 2 In je vrije tijd.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken E-coaching Binnencirkel 28-5-2013 Ineke Bevers, Frederike Beijderwellen en Anita van Vlerken

De binnencirkel Door Anita

Kennismaken

E-coaching E-coaching is een niet-hiërarchisch ontwikkelingspartnerschap waarbij het leer- en reflectieproces zowel analoog als digitaal plaatsvindt en waarbij sprake is van fysieke afstand in de communicatie.

Typen coaching Vorm Nabijheid Zichtbaarheid Uitingsvorm Tijd F2F coaching Dichtbij Ja Gesproken synchroon Video coaching Op afstand Telefoon coaching Nee Chat coaching Geschreven Mail coaching asynchroon

CMC (computer mediated communication) Hyperpersoonlijk door selectieve zelfpresentatie Alle tijd en aandacht voor opstellen, ontvangen en lezen van berichten Taaltechnische hulpmiddelen: emoticons , soundwoorden (hm), actiewoorden (*slik*), woordversieringen en afwijkende SCHRIJFVORMEN (jammerrrrrr)

Oefenen in groepjes Telefoon Skype Mail

Ingrediënten van e-coaching Plaats en tijdonafhankelijk Een aaneenschakeling van contacten Kleine actiestappen Op basis van ervaringsleren Hoge mate van betrokkenheid Snel tot de kern Beter bij de les Ruggespraakmogelijkheden Het staat zwart op wit Structureren en motiveren Spiegelende functie Snel toegang tot emoties Individuele controle over het proces Blijvende positieve bekrachtiging terugvalpreventie

Voor- en nadelen Vorm Voordelen Nadelen Kenmerken/tips Video coaching -geen reiskosten -even tussendoor -snel support -internet-verbinding -romp en gezicht Telefoon coaching -onzichtbaarheid -intonatie -volume -pauze/ woordkeuze -stemgebruik Chat coaching -snel sparren -anonimiteit -multi-tasken -taalvaardigheid -controle spelling en grammatica Mail coaching -verwachtingen Time management coach: 24 u/7dgn

Berichten analyseren door Taalhandelingen -assertieven (werkelijkheid) -directieven (beïnvloeden gedrag geadresseerde) -expressieven (innerlijke gesteldheid zender) -commissieven (ontstaan verplichting) -declaratieven (stelligheid dat iets tot stand is gebracht)

Tips voor e-coach -manier communiceren aanpassen aan medium -formuleer bondig en helder, geen lange reacties -investeer in opbouw goede relatie, bv complimenteren -in beweging brengen door continue stimulering -opdrachten geven voor zelfonderzoek -proberen niet op alle punten in te gaan -vermijd vooroordelen, aannames en interpretaties -maak geen taalfouten, controleer berichten -zoek naar successen in teksten en benoem deze

Zakelijk tips voor de e-coach -kijk of e-coaching bij je past (affiniteit met taal) -integreer e-coaching binnen je dienstverlening -grote tijdsinvestering in het begin -kies bewust voor bepaalde typen e-coaching -oefen met andere coaches -investeer in scholing -investeer in overtuigen opdrachtgevers -time-management: geen 7 dagen per week 24 uur!

Boekentip E-coaching van Anne Ribbers en Alexander Waringa, isbn 978 90 244 01567 Inclusief e-book 3 maanden licentie Coach Campus 5 %korting op opleidingen eCoachPro

www.ecoachpro.nl E-coaching/e-coaching-in-vogelvlucht.nl Leuk filmpje: www.ecoachpro.nl E-coaching/e-coaching-in-vogelvlucht.nl