Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Drs. G. Groothuijsen, UCI 1 Spirituality Network for Education SPINE Van project naar proces.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
E-learning module Palliatieve zorg
Michel Visser Founder EesySoft
Faculteit Sociale Wetenschappen
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Mediatheek R5 Good practice Economische instituten.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
16 juni 2003Status Meeting SPINE/SPIRIN1  Introductie  Programma  De stand van zaken  Vragen?
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
26 september 2002SPINE gebruikersperspectief - E-Xchange1 SPINE: het gebruikersperspectief Willibrord Huisman, IOWO wat is SPINE? soorten gebruikersSPINE?gebruikers.
Maatschappijwetenschappen
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Talentontwikkeling in Groningen Onderzoek naar verschillende initiatieven op gebied van culturele talentontwikkeling.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
UvA Q en bacheloropleidingen FNWI in Bijeenkomst 22 november 2012 Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en informatica (FNWI)
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Selectie, Instroom en Overstap voor de Masteropleidingen Biomedische Wetenschappen BioMedisch Studenten Overleg.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Welkom bij het MA-programma New Media & Digital Culture Imar de Vries, Ann-Sophie Lehmann Donderdag 7 oktober 2010.
Communicatie- en Informatiewetenschappen 15 maart 2008.
Communicatie- en Informatiewetenschappen november 2007.
Theater-, Film- en Televisiewetenschap november 2007.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Introductie SW-Vircamp / VIRCLASS Remmelt Veenkamp, INH This presentation reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Adviesraad L&S Korte introductie & Discussie Jacqueline Bel (UHD): voorzitter Margreet Onrust (UHD): directeur onderwijs Ben Peperkamp (HL):
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
International Experiences
#EBJ16.
Lerarenopleiding Master Science Education and Communication (SEC)
Internationalisering op school
Disclosure belangen NHG spreker
Opleiding, onderzoek en werkveld
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Center for e-Learning, RSM
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Bedrijfskundige Innovatie in de Aardbevingsbestendige Bouw: de nieuwe norm Eco-systeeem is ook elk niveau en dus ook de kansen om het te veranderen.
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls

Spion Spiritualiteitsonderwijs netwerk Penvoerder –Titus Brandsma Instituut Samenwerkende instellingen –Faculteit der Theologie (KUN) –IOWO / ECIO –e.a. S p i o n

Doelstelling van Spion  De leerstof van het spiritualiteitsonderwijs integreren in het leerproces van de leerling (mystagogie)  met gebruikmaking van de digitale leeromgeving  binnen een internationale en multi- culturele context S p i o n

Drie vragen  Wat is het Titus Brandsma Instituut ?  Wat is spiritualiteit ?  Wat is mystagogie ?

Titus Brandsma Instituut Instituut voor onderzoek en onderwijs in de spiritualiteit

Het vakgebied spiritualiteit Bestudeert de manier waarop mensen aan hun geloofs- of levensovertuiging gestalte geven

Mystagogie Bewustwording van en inzicht krijgen in de eigen spiritualiteit

Student activerend onderwijs  Het “leren leren” van de student  Het ontwikkelen van competenties en meta-competenties  De student wordt meer en meer subject van zijn eigen leerproces

Het plan Spion  Een totaalplan van de spiritualiteits-studie voor de digitale leeromgeving  De web-community TBI S p i o n

Onderwijsprogramma spiritualiteit Uitgangspunt: Spiritualiteit vormen, grondslagen, methoden Kees Waaijman

Kern-modulen spiritualiteit Bachelor-niveau –Inleiding spiritualiteit Master-niveau –Vormen van spiritualiteit –Methodologie van de spiritualiteit –Fenomenologische descriptie –Spirituele hermeneutiek –Systematiek van de spiritualiteit –Mystagogie

Een eerste leerpunt  Voor de digitale leeromgeving is een totaalconcept van het onderwijsaanbod noodzakelijk  Dit totaalconcept moet inhoudelijk en onderwijs- kundig goed doordacht zijn

Een tweede leerpunt  Geen volledig virtueel onderwijs maar de digitale leeromgeving complementair inschakelen

ICT binnen het onderwijs  Database voor opvang deficiënties in het onderwijs  Gebruik van internet als belangrijke bron van informatie  Streaming video voor de bestudering van het veld  Video-conferencing voor interculturele uitwisseling  Web-community voor contacten studenten, docenten, onderzoekers en beroepsgroepen

Internationalisering Van buitenaf –Wereldwijd grote vraag naar onderwijs in spiritualiteit Van binnenuit –Behoefte aan een internationaal forum –Groeiend besef dat spiritualiteit een multicultureel fenomeen is.

Internationale samenwerking  Faculty of Theology and Religious Study, University of South Africa, Pretoria  St. Augustine College, Johannesburg  Institute of Formation and Religious Studies, Manilla  Center for Spirituality, Manilla S p i o n

Spiritualiteit als multicultureel fenomeen Vier modulen ‘vormen van spiritualiteit’ ontwikkeld door de samenwerkende instituten

Elf modulen spiritualiteit vier modulen vormen van spiritualiteit op master-niveau één module inleiding spiritualiteit op bachelor-niveau zes kernmodulen spiritualiteit op master-niveau

Webcommunity TBI Spirin / teleleren Onderzoekers Beroepsgroepen StudentenDocenten casuïstiek leren in-, output doceren

Spirin / teleleren Spirituality international  Who is who  Bibliografie  Discussiecorners  Onderwijs  Bulletin board

Management Een totaalproject vereist: –Theoretische inzichten gedeeld door een hecht team –Communicatie en samenwerking Internationale samenwerking vereist: –Efficiënte coördinatie –Communicatie en bezoeken

Perspectief Centra van spiritualiteitsonderwijs in een internationale samenwerking