Ontwikkeling Intercultureel Onderwijsnetwerk Spiritualiteit Spiritualiteitsonderwijs in een multiculturele setting Jos Huls
Spion Spiritualiteitsonderwijs netwerk Penvoerder –Titus Brandsma Instituut Samenwerkende instellingen –Faculteit der Theologie (KUN) –IOWO / ECIO –e.a. S p i o n
Doelstelling van Spion De leerstof van het spiritualiteitsonderwijs integreren in het leerproces van de leerling (mystagogie) met gebruikmaking van de digitale leeromgeving binnen een internationale en multi- culturele context S p i o n
Drie vragen Wat is het Titus Brandsma Instituut ? Wat is spiritualiteit ? Wat is mystagogie ?
Titus Brandsma Instituut Instituut voor onderzoek en onderwijs in de spiritualiteit
Het vakgebied spiritualiteit Bestudeert de manier waarop mensen aan hun geloofs- of levensovertuiging gestalte geven
Mystagogie Bewustwording van en inzicht krijgen in de eigen spiritualiteit
Student activerend onderwijs Het “leren leren” van de student Het ontwikkelen van competenties en meta-competenties De student wordt meer en meer subject van zijn eigen leerproces
Het plan Spion Een totaalplan van de spiritualiteits-studie voor de digitale leeromgeving De web-community TBI S p i o n
Onderwijsprogramma spiritualiteit Uitgangspunt: Spiritualiteit vormen, grondslagen, methoden Kees Waaijman
Kern-modulen spiritualiteit Bachelor-niveau –Inleiding spiritualiteit Master-niveau –Vormen van spiritualiteit –Methodologie van de spiritualiteit –Fenomenologische descriptie –Spirituele hermeneutiek –Systematiek van de spiritualiteit –Mystagogie
Een eerste leerpunt Voor de digitale leeromgeving is een totaalconcept van het onderwijsaanbod noodzakelijk Dit totaalconcept moet inhoudelijk en onderwijs- kundig goed doordacht zijn
Een tweede leerpunt Geen volledig virtueel onderwijs maar de digitale leeromgeving complementair inschakelen
ICT binnen het onderwijs Database voor opvang deficiënties in het onderwijs Gebruik van internet als belangrijke bron van informatie Streaming video voor de bestudering van het veld Video-conferencing voor interculturele uitwisseling Web-community voor contacten studenten, docenten, onderzoekers en beroepsgroepen
Internationalisering Van buitenaf –Wereldwijd grote vraag naar onderwijs in spiritualiteit Van binnenuit –Behoefte aan een internationaal forum –Groeiend besef dat spiritualiteit een multicultureel fenomeen is.
Internationale samenwerking Faculty of Theology and Religious Study, University of South Africa, Pretoria St. Augustine College, Johannesburg Institute of Formation and Religious Studies, Manilla Center for Spirituality, Manilla S p i o n
Spiritualiteit als multicultureel fenomeen Vier modulen ‘vormen van spiritualiteit’ ontwikkeld door de samenwerkende instituten
Elf modulen spiritualiteit vier modulen vormen van spiritualiteit op master-niveau één module inleiding spiritualiteit op bachelor-niveau zes kernmodulen spiritualiteit op master-niveau
Webcommunity TBI Spirin / teleleren Onderzoekers Beroepsgroepen StudentenDocenten casuïstiek leren in-, output doceren
Spirin / teleleren Spirituality international Who is who Bibliografie Discussiecorners Onderwijs Bulletin board
Management Een totaalproject vereist: –Theoretische inzichten gedeeld door een hecht team –Communicatie en samenwerking Internationale samenwerking vereist: –Efficiënte coördinatie –Communicatie en bezoeken
Perspectief Centra van spiritualiteitsonderwijs in een internationale samenwerking