ICT en organisatieverandering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

ontwerp - beheer - analyseer
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Ondernemen in de praktijk
Subsetten & Anonimiseren
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Customer service en planvorming
H4: Begrijpen van de markt
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Business Marketing Sabine Vermuyten
Management : situering en begrip
ICT en organisatieontwerp
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
ICT en organisatieverandering
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
Kansen voor Samenwerken
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
Insights & Essentials Willem van Putten
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 7.
Informatie management HC2
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
OPENINGSCASE: Dräger Safety creëert een wereldwijde supply chain
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

ICT en organisatieverandering Hoofdstuk 1 ICT en organisatieverandering h1

Globale trends 1 Ontwikkeling van de mens Taal Schrift Drukpers ICT Revoluties in menselijke ontwikkeling tot één menselijk web (McNeill & McNeill) Fundamentele verandering in communicatie, productie en samenleving h1

ICT en organisatieverandering Eerst organiseren dan automatiseren of omgekeerd? Kan/mag ICT een breekijzer zijn bij organisatieverandering? Ken je een voorbeeld van de wisselwerking tussen ICT en organisatieverandering? Invoering van complexe ICT wordt vaak gerealiseerd door technisch georiënteerd projectmanagement. Wat vind je daarvan? h1

h1

Informatiesystemen sluiten hierbij aan Evolutie van organisaties Informatiesystemen sluiten hierbij aan h1

Informatiesystemen in een context Strategie Producten Klanten OMGEVING Bedrijfsproces Informatie systeem Mensen Andere middelen h1

ICT Technologisch determinisme Omgevings determinisme andere omgevings-ontwikkelingen Organisatie ICT mensen Technologisch determinisme Omgevings determinisme Organisatorische en strategische keuze h1

emergente of interactiebenaderingen ICT als driver ICT als technologisch determinisme omgevingsdeterminisme ICT als enabler ICT als strategisch of organisatorisch determinisme ‘social choice’ emergente of interactiebenaderingen ICT als ‘social construct’ Organisatie h1

Optimistische en utopische perspectieven op ICT Efficiëncy, effectiviteit, productiviteit, innovativiteit Openheid en transparantie ICT verhoogt arbeidssatisfactie en het gevoel van geluk en welzijn ICT verlaagt hiërarchische structuren en maakt hechtere relaties tussen klanten en toeleveranciers mogelijk ICT verhoogt welvaart, ook die van ontwikkelingslanden en van armen ICT maakt directe democratie mogelijk h1

Kritische en dystopische perspectieven op ICT Afhankelijkheid van ICT, opgedrongen ICT Inflexibiliteit, mislukkingen Inefficiëncy Controle Aantasting van privacy, inbreuk in dagelijks leven Risico´s Disinformatie Haves en have-nots Deprofessionalisering en dehumanisering h1

Internet disloyaliteit van klanten, prijsconcurrentie Specifieke keerzijdes E-mail overload Of: Wat vertellen de consultancies ons niet? Internet disloyaliteit van klanten, prijsconcurrentie Scoor deze keerzijdes naar relevantie (1 = minder relevant 5 = heel relevant) CRM stalken van klanten ERP inflexibiliteit ICT hoge kosten, lage baten, afhankelijkheid Jouw (persoonlijke) voorbeelden? Lessen? h1

h1

Concrete voorbeelden van informatiesystemen Groupware (bijv. Lotus Notes) documentbeheer, conferencing, email, kennisbeheer Internet www, intranet, internet,e-commerce, etc Enterprise Resource Planning, ERP (bijv. SAP, Oracle) geintegreerde bedrijfsbrede informatievoorziening Workflowmanagementsystemen CRM systemen Systemen veroorzaken altijd organisatorische veranderingen h1

Relevante ICT trends locaal interorganisatorisch dataprocessing ICT losliggend geïntegreerd star flexibel binnen buiten ondersteunend strategisch virtuele organisaties, netwerkorganisaties h1

Relevante ICT trends virtuele organisaties netwerkorganisaties globale operaties Van Doorne van Bols (NRC, 17 maart 2006) En belangrijker nog, hij koopt geen productie- en distributieactiviteiten. De productie besteedt Bols uit aan Avandis in Zoetermeer, de distributie aan de internationale groothandel Maxxium. Het nieuwe Bols heeft 25 man in dienst, die alleen productontwikkeling, marketing en verkoop doen. ‘..Ik ken geen bedrijf in de drankenindustrie dat al zo werkt. We lopen daarin voorop..’ h1

Interactie van ICT systemen met context h1

Opties bij invaliditeit h1

Verschillende visies op organisaties uniformiteitsvisie één beslisser 1 DMU meer beslissers en belangen Onderhandelingen pluriformiteitsvisie h1

Stakeholder typologie (Mitchell et al. 1997) Macht Rechtmatigheid Slapend Dominant Gevaarlijk Sterk Afgescheiden Afhankelijk Vragend Urgentie Non-stakeholder h1

Organisatieveranderingsstrategieën educatie participatie faciliteren onderhandelingen dwang Fasen van Lippitt unfreezing moving refreezing h1

Stijlen van veranderingsmanagement h1

h1

Diversiteit aan managementvragen algemeen: impact op organisatie, Specifieke trends Enkele voorbeelden Banken electronic banking, anywhere, anytime, outsourcing, shared service centers, kostenfocus, enorme dynamisering van markt. Uitgevers: publiceren via Internet, combineren van kanalen, customized publishing, opnieuw ontdekken wat uitgeven is. Diversiteit aan managementvragen algemeen: impact op organisatie, klanten en strategie Gezondheidszorg: electronische patientendossiers, ketenbenadering, concurrentie, mondige patient. Nieuwe bedrijfstakken: google, ebay, amazon, e-auctions, intermediaries Heb je met ze te maken? Video. Netwerkeffecten, versioning, lock-in effecten, customization h1

Discussievragen Wat zijn voor jouw organisatie relevante ICT trends? Welke ICT management vraagstukken zijn op dit moment relevant? Wat zijn de belangrijkste ICT gerelateerde kansen Wat zijn de belangrijkste ICT gerelateerde problemen? In welke fase van ICT systemen zit men? Wat voor soort systemen? Denk je dat je organisatie fundamenteel verandert door ICT? h1

Stellingen Door gebruik van ICT neemt arbeidssatisfactie toe Mensen kunnen effectiever werken door ICT Organisaties halen door ICT een hogere productiviteit Mijn kwaliteit van leven wordt door technologie verhoogd ‘continuous partial attention’ (Stone) h1

Managementvragen m.b.t. ICT Hoe kunnen we de effectiviteit en de efficiency met ICT verhogen? Welke ICT vraagt onze strategie? Wat doet de concurrentie? Hoe ga ik om met ICT professionals? Hoeveel besteden we aan ICT? Hoe kunnen we de acceptatie van ICT bevorderen? h1

Jij en ICT h1