Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Waarderen van leren Eric Halsberghe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Integrale opdrachten STW
BEGELEID ZELFSTANDIG LEREN
SBC blok 3 TDI 2011.
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Ho 8: Portfolio.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Portfolio
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Workshop “Beoordelen”
Leren en beoordelen op de werkplek Docentenoverleg Workshop alternatieven voor KPB’s Juli 2014.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
2014 EVALUATIES N+1.
Het ePortfolio een meerwaarde?
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Eerstejaarsproblemen
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
Verpleegkundig redeneren
Toekomstgericht onderwijs
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Evaluatie Cursus.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Thema groepsdynamica deel 1
VRAAGGESTUURD LEREN EFFECTIEF BEGELEIDEN
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Hoofdstuk 1 Jij als praktijkopleider
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005

Evaluatie verandert omdat onderwijs verandert Van toetscultuur naar assessmentcultuur

Assessment Komt van het Latijnse ‘assidere’ en betekent ‘zitten naast iemand’

Wat is anders evalueren?  Aangepast aan individuele leerlingen  Integratie evaluatie binnen onderwijs en leren  Constructiegerichtheid (product dat kan worden geobserveerd)  Levensechtheid  Betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de leerling

Soorten nieuwe evaluatievormen Vaardigheidsevaluatie Authentieke evaluatie Zelfevaluatie/evaluatie door medeleerlingen Evaluatie via portfolio

Wat is een portfolio?  Begrip stamt uit de wereld van de kunst, de architectuur en de mode: proberen opdrachtgevers te overtuigen van de kwaliteit van hun werk  Portfolio in onderwijs = een doelgerichte verzameling van materiaal dat de inspanningen, vooruitgang en prestaties van een student in een bepaald domein weergeeft

Toepassingscontexten Opleiding Toelatingsprocedure Sollicitatie Personeelsbeoordeling

Vijf elementen voor onderwijsportfolio Verzameling van het werk van studenten (+ verslagen of beoordelingen door anderen hiervan) Student stelt zelf haar/zijn portfolio samen In het portfolio worden (de fasen in) de groei of ontwikkeling in competentie getoond Reflectie van de student is aanwezig door middel van bijschriften (hierin verschil met dossier) Instructie en begeleiding door docent

richtlijnen voor samenstelling portfolio geven metacognitieve kennis en vaardigheden aanleren beoordelingscriteria aangeven besprekingen inlassen

Soorten portfolio Dossierportfolio: in te leveren stukken bepaald om door externe instantie te beoordelen, betrokkenheid van de student gering (stageboek in jaren 70) Gedragsportfolio (‘showcase portfolio’): grotere vrijheid van de student om te demonstreren wat hij/zij heeft gedaan (stageboek in jaren 80) Sollicitatieportfolio: ‘showcase portfolio’ in functie van sollicitaties Ontwikkelingsportfolio (‘groeimap’): grote beslissingsbevoegdheid van student + reflectie Reflectieportfolio (tautologie): grote beslissingsbevoegdheid van student + systematische en continue reflectie aanwezig

Inhoud van portfolio  werkplannen, voorbereidingen  video-opnames, materiaal dat werd ontwikkeld, opdrachten die werden uitgevoerd  getuigenissen, verslagen over het functioneren van betrokkene  aantekeningen: dagboek, schriftelijke toelichtingen  diploma’s, certificaten

Goede samenstelling portfolio verschillende soorten documentatie relevante bewijsstukken goed gestructureerd en georganiseerd (per soort of per thema; aanvulling met bijschriften, zelfbeschrijving) dynamische opgevat (verwijdering van stukken mogelijk)

Meerwaarde in vergelijking met traditionele beoordelingsmethoden volledig beeld: complexe, alledaagse situaties en verschillende competenties persoonlijke profilering over langere tijd

Portfolio elektronisch opslaan Toegankelijkheid: vlot opslaan, transporteren en ontsluiten van een digitale portfolio en De kans om de lineaire structuur van schriftelijk materiaal doorbreken: hyperlinks tussen mappen en documenten

Wat moet uit portfolio blijken? Voorbeeld: verpleegstage Universiteit Leiden  welke persoonlijke leerdoelen heb je voorop gesteld?  heb je deze doelen bereikt? waarom wel/niet?  heb je inzicht in je eigen ontwikkeling als beroepsbeoefenaar? praktische verrichtingen/ communiceren/ houding ten opzichte van patiënten/ je gevoelens die patiënten en zorgtaken veroorzaken  heb je inzicht in je eigen leerproces?  welk zijn je conclusies en verbeterpunten?