Bob Dronkers 18 mei 2006 VKL Sessie: Smart Customization.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
- Administratie - Analyse - Actie -
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Unleash your productivity with Startup TOOLS today •Configuratie voor de PTC product ontwikkeling omgeving, •Applicaties voor een gecentraliseerd, grafisch.
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Theo Heida • Procap Adviseurs en Projectmanagers (2005 – nu) • Stichting Company to College • DHV(2001 – 2005) • Technische Planologie (Rijksuniversiteit.
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
Waarom CAD/PDM en ERP integreren?
Samenwerking tussen markt en overheid
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
Door: Groep1.  Probleemstelling  De Oplossing  Integratie Traject  Services en Diensten  Voordelen  Afsluiting Presentatie duur: 12 minuten.
PDM, ERP en Lean Manufacturing: Pleisters plakken of structureel verbeteren ? Erwin van Zomeren 4 juni 2009.
BELANGRIJK: √ Om de presentatie correct weer te geven, gelieve enkel gebruik te maken van muisklikken aub.!! √ Op verschillende dia’s ziet u “klik hier”
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Analyse en Ontwerpen II
PlattelandsCafé 15 mei Welkom door Teunis Jacob Slob.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
De kracht van MySolution
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Een startersgids voor innovatie
2C1’s Excellent Vision. Mission: 2C1’s Excellent Vision wil in de markt opvallen doordat onze klanten hogere rendementen behalen dan die bedrijven waarvoor.
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
H7: Productmanagement.
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van HBSoftware
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Onze kracht is branchekennis. Wij begrijpen wat vastgoedontwikkeling is. Wij weten wat de prioriteiten van het management.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Re-engineering en systemen voor Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Mamut SERVICE SUITE.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Cobolkwaliteit bij Rabobank Sonar voor Cobol
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Nike Supply Chain Management

Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Making Simpler and more Profitable
Introductie Systems Engineering
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Clearinghuis Regresschades Event 24 november 2015 De kracht van vertrouwen.
Keuzemodule Groen Ondernemen Coen van Wetering
H3 Inzicht.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
+ Praktijkscasus Business Intelligence Dashboard in de thuiszorg.
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
Agenda Danial en Chris Business Process Management Achterzijde van het zorgproces Proces van zorg naar marge Management informatie op data uit Nedap Behoefte:
Waardeketen van Porter
Center for e-Learning, RSM
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Transcript van de presentatie:

Bob Dronkers 18 mei 2006 VKL Sessie: Smart Customization

Inhoud presentatie VKL Sessie - Wie zijn we? - Waarom zijn er veranderingen nodig? - Welke oplossing hebben we geïmplementeerd? - Tegen welke problemen liepen we vervolgens aan? - Wat is het eindresultaat?

Pon- merken

• Wereldwijd marktleider op het gebied van bouw- en mijnbouwmaterieel, diesel- en gasmotoren, industriële turbines, generatorsets en Warmte/Kracht-installaties • Dienstenpakket bestaat uit: Producten, Diensten, Mensen, Techniek, Financiering, Verzekering, Logistiek

Pon Power •Dealer van Caterpillar diesel- en gasmotoren, voor hoofd- en hulpvermogen, noodstroomvoorzieningen en Warmte/Kracht- installaties •370 medewerkers, waarvan ca. 190 in serviceverlening •In 2005 €135 miljoen omzet

Inhoud presentatie VKL Sessie - Wie zijn we? - Waarom zijn er veranderingen nodig? - Welke oplossing hebben we geïmplementeerd? - Tegen welke problemen liepen we vervolgens aan? - Wat is het eindresultaat?

Waarom veranderen 1? Algemeen - Engineering vindt plaats bij elke order. - Specificatie van project is onvolledig. - Kwaliteit van specificaties ontoereikend. Offertes worden handmatig gemaakt met als nadeel: - tijdrovend - Insluipen van fouten (door kopiëren en plakken) - Verkopers hebben elk hun eigen methodiek

Waarom veranderen 2? Minimize required operations for each project order: - Minimale uitwisseling van kennis tussen verkopers en verkoopteams. - Relatief hoog aantal uren voor engineering - Minimaal gebruik van schaalvoordelen. Gebrek aan focus op project management: - Motoren bestellen zonder vooraf de levertijd te toetsen met de klant - Meerwerk wordt niet altijd doorberekend aan de klant - Grote verschillen in voor en na-calculatie

• Lagere marges • Meer re-do • Langere doorlooptijden • Hogere voorraden • Onbetrouwbare calculatie • Veel administratie Gevolg!

Project realisatie Energie en kosten om motor te veranderen. Veranderingen in specificaties Oorzaak gevolg

Gewenste situatie - Verkoop heeft minder tijd nodig voor administratieve taken en kan zich richten op verkoop activiteiten. - Engineering heeft minder tijd nodig voor engineering en kan zich richten op project management. - Modulair product ontwerp bedekt 85% van alle projecten. - Technische specificaties en tekeningen JIT leveren. - Up to date kennis database.

Inhoud presentatie VKL Sessie - Wie zijn we? - Waarom zijn er veranderingen nodig? - Welke oplossing hebben we geïmplementeerd? - Tegen welke problemen liepen we vervolgens aan? - Wat is het eindresultaat?

The Basic Way ‘Doing things right, the first time’

Implementatie - The Basic Way proces flow (focus op Project Management) - Freezing Point - Product Modules (verbeter efficiency) - Productconfigurator (centrale kennis database) - Basic Beheer Team (standaardiseren, kennis verzamelen en onderhouden PCF)

Gewenste resultaten - Verbeterde betrouwbaarheid van de voorcalculaties - Heldere specificaties - Verhoging van marge - Verlaging van doorlooptijd - Minder voorraad van motoren - Het aantal FTE’s van BBT is neutraal

Ideale flow met modules en het Freezing Point Specificeer de juiste motor m.b.v. modules Produceer de motor foutloos Veranderingen zijn mogelijk Geen veranderinegn Effectiviteit Doe de juiste dingen Efficiency Doe de dingen juist

Productconfigurator Het configureren / samenstellen van je product, door het beantwoorden van functionele vragen. Dit vraag en antwoordspel resulteert in een stuklijst die naar ons ERP systeem wordt verzonden. Daarbij wordt een volledige offerte automatisch gegenereerd.

Inhoud presentatie VKL Sessie - Wie zijn we? - Waarom zijn er veranderingen nodig? - Welke oplossing hebben we geïmplementeerd? - Tegen welke problemen liepen we vervolgens aan? - Wat is het eindresultaat?

Waar liepen we tegen aan met de implementatie van de PCF? 1.Versnippert aanwezige kennis bemoeilijkt het borgen. 2.De kennis was niet altijd betrouwbaar genoeg. 3.Noodzaak van starten andere verbeter trajecten. 4.Meerdere verbetertrajecten tegelijkertijd vertroebelen het succes van de PCF. 5.Acceptatie door medewerkers niet altijd even gemakkelijk. 6.Onmeetbare resultaten door externe invloeden 7.Verkeerd gekozen volgorde tussen automatiseren en standaardiseren??

Standaardiseren, reduceren, vereenvoudigen of structureren? 1.Standaardiseren ; tot een éénheid brengen 2.Reduceren ; verminderen 3.Vereenvoudigen ; vergemakkelijken 4.Structureren ; ordenen

Automatiseren vóór of ná Standaardiseren ? Automatiseren Product variatie Automatiseren Product variatie Standaardiseren

Inhoud presentatie VKL Sessie - Wie zijn we? - Waarom zijn er veranderingen nodig? - Welke oplossing hebben we geïmplementeerd? - Tegen welke problemen liepen we vervolgens aan? - Wat is het eindresultaat?

Resultaten - Specificaties snel en volledig. - Kennis is veel makkelijker toegankelijk en geborgd. - PCF verkort leertijd van nieuwe medewerkers. - Offertes zijn volledig, uniform en vrij van onjuistheden. - Minder administratie en engineering nodig. - 25% minder arbeid per motor. - Door gebruik PCF komt kennis naar de oppervlak i.v.m. feedback