Wat is interactieve marketing? Hoofdstuk 1, Interactieve marketing Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Internet marketing Philip Kotler: Een sociaal en managementproces waarin individuen en groepen verkijgen waar zij behoefte aan hebben en wat zij wensen, door producten en waarde te creëren en deze met anderen in te wisselen. Dave Chaffey: Het realiseren van marketingdoelstellingen door gebruik te maken van digitale technologieën. Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Interactieve marketing ‘De specifieke toepassing van marketingtechnieken en –instrumenten, die is gericht op het creëren en onderhouden van structurele, directe relaties tussen een aanbieder en afnemers, waarbij gebruik wordt gemaakt van directe media’ Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Kenmerken interactieve marketing Andere vormen van communicatie Video E-mail Virals Nieuwsgroepen/rss Chat Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Kenmerken interactieve marketing Andere vormen van communicatie Webvertising Search Engine Game technologie Social Community Webshop User generated content/review en andere Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Kenmerken interactieve marketing Interactiviteit/directe feedback Response via hetzelfde kanaal ‘dialoog’ met consument Webstatistieken/ analyse Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Kenmerken interactieve marketing Nieuwe business/verdienmodellen Bricks and Mortar vs Bricks and Clicks Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Kenmerken interactieve marketing User/Consumer Driven: de klant dichtbij User generated content User generated reviews Crowd sourcing Co-creation Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
De digitale omgeving De digitale omgeving is de niet-tastbare ‘wereld’ die bestaat op bij voorbeeld het internet via netwerken als adsl, mobilenet, kabel, satelliet, elektriciteitsnet en dergelijke. Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Infrastructuur Het beschikbare digitale netwerk Het betalingsverkeer Adsl Kabel Satelliet Overig Het betalingsverkeer Oude en nieuwe media Digitale ether Internet Mobile netwerk Console netwerken Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Consument en digitale omgeving Besteding media tijd Surfen, e-mailen, chatten Online winkelen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Consument en digitale omgeving Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Interactieve marketing in de organisatie Doelstellingen voor de gehele organisatie hebben betrekking op de omzet, winst, het te voeren assortiment, de rol van interactieve marketing binnen het bedrijf, de rol van het personeel enzovoorts. Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
Interactieve marketing in de organisatie Doelstelling op functioneel niveau zijn specifiek voor de activiteiten en/of afdelingen marketing, verkoop, ict, productie en dergelijke. Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010
SOSTAC® Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers© Pearson Education 2010