Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bereik de prospecten die uw mailing willen !. July Agendapunten Update Resultaten van de test-mailing 2005 Voorstelling van de nieuwe mailing.
Advertisements

H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Heterogene productie Stukproductie Bouw/diensten/maatwerk
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Kostenclassificatie Algemene richtlijnen voor de indeling van kosten en de bepaling van de kostprijs van een product.
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
Customer service en planvorming
Activity based costing
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
6.1 Wat wordt de prijs? Winkeliers mogen zelf weten voor welke prijs ze hun producten verkopen. Hoe berekenen ze die prijs? Wat hebben vraag en aanbod.
Business Marketing Management
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Kostprijsberekening bij KMO
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
H8: Distributie.
Bedrijfseconomie De docent: drs J. Renaud.
Logistiek management: begrippen en principes
Plato Groep - 11/12/2006 KOSTPRIJS ....
Prijszetting
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Mamut SERVICE SUITE.
Quality Function Deployment
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten:
Projectwijzer 1 H3 Kostprijs en kosten Middenkader Engineering.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Werkvoorbereiding Onderhoud van Tuinen De inventarisatie Of Wat heb ik?
Het nut van Business Planning
Nike Supply Chain Management
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Balans per (na afschrijving en winstverdeling)
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Aantekeningen hfst 6.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Hoger Onderwijs Wolters Noordhoff
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
Kostprijs & verkoopprijs
Afschrijving Bij het bepalen van de winst houdt u rekening met de aanschafkosten van de bedrijfsmiddelen: u trekt die kosten af van de opbrengsten. Omdat.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
DS WebShop presentatie. DS WebShop beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact beheer stamgegevens, artikelen en prijzen vanuit Exact real-time.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
CURSUS BEGROTEN GL44 groep (15-16). AOC Oost GL44 Begroten van werken 2 HET PROCES VAN DE PRIJSAANBIEDING.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? Kostprijzen Wat zijn kostprijzen? Wat zit er in de kostprijs? Urenkostprijs Manurentarief.
Hoofdstuk 6 Productie.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten: Heezen Pf 5.4
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uitwerking toets bespreken Uitwerking huiswerk Bezettingsverschillen Differentiële.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
3.1 PRODUCTIE.
Kostprijsberekening bij stukproductie
Le Credit Sportif: Meer plezier van je kantine!
Werkvoorbereiding Onderhoud van Tuinen
Tarief berekenen LG
Welkom havo 3..
Beste ath 4..
Presentatie bedrijfsplan
Financiële planning (deel 2)
Vmbo 2 economie Goede producten?
WAT KOST DE KAPPER? Ondernemend gedrag - Haarverzorging.
Financieel 1.
Vakman ondernemer – Financieel plan
Financiering en inkoop
De Kostprijs Why Bother?.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009

Inhoud Waarom kostprijzen ? Hoe kostprijs bepalen ? Wat is Activity Based Costing ?

Noodzaak / Nut / Functies Beoordeling winstgevendheid Afhankelijk van sector Project / Order / Product Hoe juist is kostprijs / moet kostprijs zijn ? Voorraadwaardering Vergelijking van bedrijven ≠ Nemen van beslissingen -> o.b.v. geldstromen (vb. pindanootjes)

Hoe kostprijs berekenen ? (1) Full cost of Direct cost ? Welke kosten in kostprijs ? Alleen kosten die direct toe te wijzen zijn aan het project/order/product ? Of alle kosten ? Hoe minder direct, des te meer arbitrair Winstmarge vs. contributiemarge Kosten verzamelen (budget ?) Kosten indelen Sleutels voor kostenverdeling bepalen

Hoe kostprijs berekenen ? (2) Materiaalkost Inkoopprijs + opslag voor overige kosten Vb. kostprijs per kg Eenvoudig maar minst correct Kost per uur Machine Man Tarief bepalen Toeslag voor overige kosten (%) Kosten verzamelen Relateren aan basis waarop toeslag berekend zal worden Materiaalkost + Kost per uur + toeslag

Activity based costing (ABC) Ontstaan vanuit toename indirecte kosten Toeslag geeft werkelijkheid onvoldoende weer Cost drivers voor indirecte kosten Lessen te trekken : Kleine orders Complexiteit Specificatiewijzigingen Productcategorie

Hoe juist moet kostprijs zijn ?

Opbouw verkoop- & kostprijs Verkoopprijs Contributie marge Contributie marge Contributie marge Winstmarge Financieringskost Bedrijfleiding Boekhouding Afschrijvingen gebouw Onderhoud machines Afschrijvingen machines Loonkost personeel Inkoopmateriaal

MARKTPRIJZEN

INHOUD: Definitie Globale aanpak Marktinfo-Database Bijkomende hulpmiddelen Finale tips 1. Een waarde: centjes / aandelen / speciale trekkingsrechten / energiecertificaten

DEFINITIE: MARKTPRIJS Een waarde Die uw mogelijke afnemer Op een bepaald moment Bereid is te betalen Voor een bepaald door u vervaardigd of aangekocht ding of prestatie Met alle daarmee samenhangende onderdelen 1. Een waarde: centjes / aandelen / speciale trekkingsrechten / energiecertificaten

ONTLEDING DEFINITIE: GLOBALE AANPAK CONCURRENTIE AANKOOP PRODUCTIE EEN WAARDE OP EEN BEPAALD MOMENT CONCURRENTIE DIE UW MOGELIJKE AFNEMER BEREID IS TE BETALEN AANKOOP PRODUCTIE GLOBALE AANPAK PRODUCT LOGISTIEK VOOR EEN BEPAALD DOOR U VERVAARDIGD OF AANGEKOCHT DING OF PRESTATIE SERVICE MET ALLE DAARMEE SAMENHANGENDE ONDERDELEN

PRODUCT Unieke eigenschappen <-> Standaard ? Aangepast aan de wensen van de klant / gepersonaliseerd ? Folderartikel ? Toekomstige opportuniteiten ? Referenties

PRODUCTIE-MOGELIJKHEDEN Afhankelijk van productiemogelijkheden concurrentie Uniek feature van uw productie-apparaat In samenhang met de kostprijs Vb.: Wide ABS Vb. Brepols: dikke boeken

LOGISTIEK & SERVICE-LEVEL Snelle responstijden (working capital) Levering ter plaatse / Consignatie Snelle reactietijden Vb.: Werken met lage stocks en bestellen bij snelste leverancier Vb. Wellens: retouche terwijl je wacht Tijd om prijsaanvraag te verwerken en offerte in te dienen

CONCURRENTIE Monopolie / Oligopolie <-> volledige concurrentie Verdelen van beschikbare orders Vb.: Wide ABS Vb. Brepols: dikke boeken

AANKO(O)P(ER)-REGELS Ken uw klant Jaarlijkse prijsreducties Prijsverhogingen Markt/Prijs-segmentatie Op basis waarvan beslist uw klant / hoe trouw is uw klant / hoe flexiebel is uw klant Vb.: Automotive Vb. Kopers- <-> verkopersmarkt; doorrekenen van kostprijsverhogingen; Heel belangrijk om te weten wat concurrentie zal doen/heeft gedaan Distributeurs <-> eindgebruikers

MARKTINFO - DATABASE Prijzen Specificaties + hoeveelheden Betalingscondities Leveringscondities Concurrent Score-card + prijs concurrentie Veelal lastig en tijdrovend, maar kan u nadien veel tijd besparen en is onschatbare bron van informatie

BIJKOMENDE HULPMIDDELEN Contacten op alle niveau’s Aankoop Directe contacten (bezoeken + telefonisch) efficiënter dan mail Opvolging van offertes Technisch Logistiek Verwerken van informatie uit de markt Statistische informatie / Branche-informatie Hoe meer je weet, hoe beter je je marktprijs kunt opmaken Vb.: Aankoop: dient u te zien als een (vak)bekwame, betrouwbare partner Vb directe contacten: offerte Magna Technisch: exact uitvlooien van de technische wensen vd klant + van wat concurrentie aanbiedt / heeft aangeboden Logistiek: Vb. PSA Vigo: Bvb van vertegenwoordigers Statistische info: JD Power / Agoria / SPK KMO Kenniscentrum

FINALE TIPS: Zakken in prijs kan altijd Stijgen in prijs o.b.v. offerte voor minimum vereisten kan meestal ook Wees niet te kwistig met prijslijsten Maak je offertes on-aantastbaar Onderhandelen is steeds een geven en nemen Uiteraard mag 1e offerte niet volledig uit de markt geprijsd zijn + enkel in uitzonderlijke gevallen de nooduitgang gebruiken (“ik heb me vergist”) Op voorwaarde dat je dit in je 1e offerte duidelijk hebt gestipuleerd Zeg dit bvb ook heel duidelijk tegen vertegenwoordigers Kortingstructuren: volumekorting / bonus /