Besturing van (bedrijf)processen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
LEAN Management in Parker
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Verandermanagement. Een integrale aanpak
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Besturing van (bedrijf)processen
Besturing van (bedrijfs)processen
Doelen Soorten vormgeving.
Besturen 0.1 Plan 0.2 Do 0.3 Check 0.4 Act Info verzame-
Competentiemanagement in de techniek
1.1 Cockpit informatie.
Producten & Werkprocessen
Blog Presentatie 30 september Rick Severs.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Vormgeven van de HRM-functie
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kansen en bedreigingen Interne analyse
MVI ambities opstellen doe je samen
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
5 februari 2003 Workshop.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Indeling van hoofdstuk 2
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitszorg Les 4.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Adres Bornerbroeksestraat 348
5 februari 2003 Workshop.
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Om organisatiecomponenten schematisch voor te stellen
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Methoden om te werken aan continue verbetering
WELKOM Dé applicatie voor de professionele schoolleider
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Stap drie bij projecten
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

Besturing van (bedrijf)processen Door: jimmy Klerkx & Jody schoonus Wij willen een 8

Inhoudsopgave Soorten bedrijfsprocessen Verschillende niveaus Waarom moet je besturen? Te besturen zaken vraagstellingen 1e open vraag 2e open vraag

Wat is een proces? Hoofdprocessen Afdeling inkoop Afdeling verkoop Afdeling transport

Hoofdproces (Inkoop) Processen Sub-processen Schoenenlijn bepalen Schoenen producent bepalen Schoenen bestellen Sub-processen Bij grote compexiteit van een proces, wordt die weer onderverdeeld in subprocessen (schoenen bestellen): - Schoenen bedrijf contacteren - Korting bepalen - Transport regelen

Wat is een proces? Procedures Instructies Voorschriften Protocollen Instructies wat de structuur van bijvoorbeelde de afdeling Verkoop is

verschillende niveaus van bedrijfsprocessen Strategisch besturen

verschillende niveaus van bedrijfsprocessen Tactisch besturen

verschillende niveaus van bedrijfsprocessen Operationeel besturen

Welke soorten processen zijn te besturen? Primaire bedrijfsprocessen - Het maken van schoenen - Het op de markt brengen van schoenen - Inkoop van materiaal - Transport - Eventueel service

Welke soorten processen zijn te besturen? Besturende bedrijfsprocessen PLAN: Er wordt gekeken naar de huidige werkzaamheden en wat daaraan verbeterd kan worden. Voor deze verbeteringen worden doelstellingen opgesteld. DO: De geplande verbeteringen worden uitgevoerd in een gecontroleerde omgeving. CHECK: Het resultaat van de verbetering wordt gemeten en vergeleken met de oorspronkelijke situatie, deze kunnen vervolgens vergeleken worden met de doelstellingen. ACT: De resultaten bij de CHECK stap aansturen.

Welke soorten processen zijn te besturen? Ondersteunende bedrijfsprocessen - Het hebben van een informatiesysteem die de vrachtwagens de route wijst. - Het maken van een planning voor de vrachtwagens, en bestuurders

Wat kun je sturen? Vooral de Do fase van de PDCA cyclus kun je sturen

Waarom moet je sturen? Werknemerstevredenheid Voor het bedrijf te verbeteren Meer winst uit het bedrijf te halen Processen verbeteren

Open vraag 1: Als je snel binnen je bedrijf een verandering wilt door voeren, moet je dat dan op het strategische niveau doen?

Open vraag 2: Wat is het verschil tussen strategisch sturen en tactisch sturen?

Einde(lijk) - Dank voor jullie aandacht