Marketingplan 2010 Triad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
10 tips voor een gouden start Groeitips
De marketingmixstrategie
Marketing Arendonk Philippe Dilen Maarten Hoyberghs Kristof Jacobs
STRATEGISCHE PLANNING
Marketingmanagement in een Europese KMO
Geld verdienen met trends
Kamer van Koophandel Haaglanden
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
S HARING M INDS B EDRIJFSMANAGEMENT S ANDER B ROSENS, J AN G EERTS, M ICHIEL J ANSENS, S TEF V ERSCHUEREN EN S TIJN V ERSCHUEREN.
Commercialisatie Fietsen
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Business Marketing Sabine Vermuyten
Facility management en inkoop
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
Marketing presentatie
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Swot analyse
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
De Toekomst Marketing.
Evenementenorganisatie
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
Marketing Marketingoriëntatie
Detailhandelsmarketing
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Indeling van hoofdstuk 4
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Midden in de wereld:.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Indeling van hoofdstuk 2
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie en marketing
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

Marketingplan 2010 Triad

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

Triad Wie? Wat? Studenten 1ste jaar bedrijfsmanagement Coach: student 2 Marketing Wat? Praktijkgerichte opdracht marketing. Marketingplan opstellen  verkoop. Return: winst realiseren voor BCG. Leren professioneel samenwerken + communiceren: uitwisseling ervaring  

Triad Onze doelen? Wanneer? Duurzame verkoop hotdogs: KHK Turnhout. Doelgroep: studenten en docenten. Bijdrage: non-profitorganisatie ‘Belgisch Centrum Geleidehonden’. Inzicht in marketing bekomen Ondernemingszin en flexibiliteit beproeven. Wanneer? Mei: definitief marketingplan

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

Omgevingsfactoren: analyse De macro-omgeving De micro-omgeving

De macro-omgeving Demografische factoren Technologische factoren Plaats: KHK Turnhout Leeftijd: zeer gevarieerd Geslacht: gemengd Beroep: docenten, schoolpersoneel, studenten Technologische factoren Hotdogs: elektriciteit, een kookvuur en een stopcontact.

De macro-omgeving Economische factoren Economische crisis: daling koopkracht  juiste verhouding prijs/kwaliteit aanbieden. Bestedingspatroon studenten  2 soorten: - veel besteden - liever wat minder uitgeven

De macro-omgeving De politieke omgeving De sociaal culturele factoren Wat wel en niet verkopen op school?  OER: niets over verkoop goederen of diensten.  departementshoofd: mr. Taverna.  uitbaatster cafetaria De sociaal culturele factoren normen van samenleving? Studenten: graag lekker eten + studentvriendelijke (lees: lage) prijs.  hotdogs.

De micro-omgeving Het bedrijf: Triad Klanten/publiek De slaagkansen: organisatie + samenwerking van Triad enkel als team: doel kunnen realiseren. Klanten/publiek wensen en de behoeften van klanten? Doelgroep studenten, docenten en personeel KHK turnhout. Studenten waarschijnlijk grootste afnemers.

De micro-omgeving Concurrenten studenten van 1 bedrijfsmanagement  product op markt brengen waar vraag naar is. strategisch voordeel hotdogs: goedkoop in aankoop  goedkopere prijs dan producten concurrentie.

De micro-omgeving Leveranciers servicegraad ? te vertrouwen? praten + eventueel verkoopovereenkomst.  overzicht van afspraken.

De micro-omgeving Distributie en logistiek Zelf:  gaan halen bij leverancier.  opslag voorraden op verantwoorde wijze:  broodjes op dag zelf aankopen bij bakker.  worsten en sauzen: koeling. (koelkast/koelbox)  verkopen.

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

SWOT-analyse

SWOT-analyse Strengths Exclusief product Lage kostprijs  hogere winstmarge, vrijheid in prijszetting Nauw team met goede samenwerking Gemengde groep met verschillende visies

SWOT-analyse Weaknesses Bereiding hotdogs  taakverdeling Meningsverschillen compromis zoeken Concurrentie met gelijkaardig product  lagere prijzen, lagere verkoop,  afspraken maken of overnemen? Ingrediënten halen + bewaren  Just-In-Time werken

SWOT-analyse Opportunities Slecht weer  meer mensen in de cafetaria Acties bij leveranciers Docenten aan spreken door aan het lokaal te leveren Door extra of verplaatste lessen meer studenten

SWOT-analyse Threaths Lessen vallen weg Voorraadtekorten leveranciers Goed weer Afspraken met directie  toestemming Elektriciteit kan wegvallen

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

SMART-doelstellingen Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden

Specifiek Kennis marketing toetsen aan praktijk.  marketingplan opstellen Succesvolle + duurzame verkoop hotdogs. Klanten: studenten + docenten KHK Turnhout Doel: winst maken  BCG.  win-win

Meetbaar Winst = meetbaar. Winst trachten maximaliseren: aankoopkosten zo laag mogelijk houden. Succes meten adhv winst hotdogs.

Acceptabel inzet + werk: inkomsten voor vzw. WIN-WIN: wij: leren marketing, studenten 2 marketing: coachen. Behoeften klanten = bevredigd: honger gestild + steun goed doel. “Door het nastreven van uw eigen belang dien je eveneens het algemene belang.” - adam Smith.

Realistisch Eerst marketingplan opstellen voor verkopen. Stapsgewijs : opbouwende kritiek coach. Werkwijze: realistisch, leerrijk en praktisch.

Tijdsgebonden Aantal deadlines gesteld: opdrachten 1 voor 1 uitvoeren Taak Deadline Debriefing 26 februari 2010 Omgevingsfactoren-analyse 5 maart 2010 SWOT-analyse 8 maart 2010 SMART-doelstellingen 12 maart 2010 Marketingstrategie 19 maart 2010 Marketingmix 26 maart 2010 Actieprogramma’s 30 maart 2010 Budgetten 2 april 2010 Finaliseren presentatie 9 april 2010 Presentatie marketingplan 20 april 2010

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

Marketingstrategie Op een zo efficiënt mogelijke manier behoeften van doelgroep bevredigen. Drie factoren: Marktsegmentatie Doelgroepkeuze Positionering

Marktsegmentatie Op verschillende criteria focussen: Geografische variabelen Demografische variabelen Psychografische variabelen Gedragsvariabelen.

Marktsegmentatie Geografische segmentatie Demografische segmentatie 1 school: geen geografische verschillen. Demografische segmentatie Geslacht: geen invloed Leeftijd: Wsl. meer consumptie door studenten dan docenten. Inkomen: Hotdogs = goedkoop, dus weinig invloed.

Marktsegmentatie Psychografische segmentatie Sociale klassen: voornamelijk homogeen op onze school. Levensstijl : graag gezond eten, op de lijn letten: minder consumptie hotdogs Persoonlijkheid: persoonlijke smaak: invloed op consumptie

Marktsegmentatie Gedragssegmentatie Speciale gelegenheid: kan product bevorderen. Goede promotie voeren: bijzondere gelegenheid creëren  verkoop hotdogs bevorderen.

Doelgroepkeuze Studenten Docenten  2 interessante segmenten: behoeften trachten te vervullen door product erop af stemmen

Positionering Voordelen in verf zetten Service en kwaliteit! Kwaliteit van ingrediënten keuren. Service: grote invloed op verkoop  Flexibiliteit =belangrijk! Klant gevoel geven: onderste uit de kan halen om wensen + behoeften te bevredigen

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

Marketingmix Product Prijs Plaats Promotie

Marketingmix: Product Hotdogs Sauzen: Mayonaise/ketchup/mosterd Verse broodjes van de bakker <-> Sandwiches Service

Marketingmix: Prijs 100% ROI op kostprijs. Geen kortingen Garantie: goede prijs – kwaliteitverhouding.

Marketingmix: Plaats Directe verkoop in cafetaria KHK Voorraad: zo klein mogelijk, koel opslagen  JIT Transport: auto

Marketingmix: Promotie Affiches Bij slechte verkoop evt acties: - bv. 3 hotdogs voor 4 euro.  sales promotion  mond-aan-mond PR: contacten met leveranciers, klanten + school onderhouden.

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

Budgettering Kosten Actueel Aantal Stukprijs Actueel Afwijking Totaal   75,53 5,34 Beginkassa 50 Terruggave voorschot Aankopen 25,17 Broodjes 70 0,089 6,23 1,78 Worsten 0,178 12,46 3,56 Mayonaise 1 2,69 Mosterd 2 Ketchup 1,79 Promotiemateriaal 0,36 Posters zwart-wit 3 0,12

Budgettering Opbrengsten Actueel Aantal Stukprijs Actueel Afwijking Totaal   107,01 7,005 Beginkassa 50 Voorschot Verkopen 53 57,005 Normaal 1 3 Doorverkoop taboe 15 0,267 4,005

Budgettering Opbrengsten 107,01 Kosten 75,53 Resultaat 31,475

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

Volledig marketingplan afleveren Actieplanning 5 mei 2010 Aankoop grondstoffen Volledig marketingplan afwerken Succesvolle verkoop van hotdogs 18 mei 2010 Volledig marketingplan afleveren Klantgerichte promotie affiche ontwerpen Affiches drukken Affiches ophangen Voorzien van materiaal Verkooplocatie in orde brengen Hotdogs bereiden Rondlopen door school + hotdog Hotdogs aanbieden in cafetaria Hotdogs aanbieden docentenlokaal Presentatie 11-12 mei 7 mei Winst voor BCG maken

Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning

Vragen?

Bedankt voor uw aandacht!