Marketingplan 2010 Triad
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
Triad Wie? Wat? Studenten 1ste jaar bedrijfsmanagement Coach: student 2 Marketing Wat? Praktijkgerichte opdracht marketing. Marketingplan opstellen verkoop. Return: winst realiseren voor BCG. Leren professioneel samenwerken + communiceren: uitwisseling ervaring
Triad Onze doelen? Wanneer? Duurzame verkoop hotdogs: KHK Turnhout. Doelgroep: studenten en docenten. Bijdrage: non-profitorganisatie ‘Belgisch Centrum Geleidehonden’. Inzicht in marketing bekomen Ondernemingszin en flexibiliteit beproeven. Wanneer? Mei: definitief marketingplan
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
Omgevingsfactoren: analyse De macro-omgeving De micro-omgeving
De macro-omgeving Demografische factoren Technologische factoren Plaats: KHK Turnhout Leeftijd: zeer gevarieerd Geslacht: gemengd Beroep: docenten, schoolpersoneel, studenten Technologische factoren Hotdogs: elektriciteit, een kookvuur en een stopcontact.
De macro-omgeving Economische factoren Economische crisis: daling koopkracht juiste verhouding prijs/kwaliteit aanbieden. Bestedingspatroon studenten 2 soorten: - veel besteden - liever wat minder uitgeven
De macro-omgeving De politieke omgeving De sociaal culturele factoren Wat wel en niet verkopen op school? OER: niets over verkoop goederen of diensten. departementshoofd: mr. Taverna. uitbaatster cafetaria De sociaal culturele factoren normen van samenleving? Studenten: graag lekker eten + studentvriendelijke (lees: lage) prijs. hotdogs.
De micro-omgeving Het bedrijf: Triad Klanten/publiek De slaagkansen: organisatie + samenwerking van Triad enkel als team: doel kunnen realiseren. Klanten/publiek wensen en de behoeften van klanten? Doelgroep studenten, docenten en personeel KHK turnhout. Studenten waarschijnlijk grootste afnemers.
De micro-omgeving Concurrenten studenten van 1 bedrijfsmanagement product op markt brengen waar vraag naar is. strategisch voordeel hotdogs: goedkoop in aankoop goedkopere prijs dan producten concurrentie.
De micro-omgeving Leveranciers servicegraad ? te vertrouwen? praten + eventueel verkoopovereenkomst. overzicht van afspraken.
De micro-omgeving Distributie en logistiek Zelf: gaan halen bij leverancier. opslag voorraden op verantwoorde wijze: broodjes op dag zelf aankopen bij bakker. worsten en sauzen: koeling. (koelkast/koelbox) verkopen.
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
SWOT-analyse
SWOT-analyse Strengths Exclusief product Lage kostprijs hogere winstmarge, vrijheid in prijszetting Nauw team met goede samenwerking Gemengde groep met verschillende visies
SWOT-analyse Weaknesses Bereiding hotdogs taakverdeling Meningsverschillen compromis zoeken Concurrentie met gelijkaardig product lagere prijzen, lagere verkoop, afspraken maken of overnemen? Ingrediënten halen + bewaren Just-In-Time werken
SWOT-analyse Opportunities Slecht weer meer mensen in de cafetaria Acties bij leveranciers Docenten aan spreken door aan het lokaal te leveren Door extra of verplaatste lessen meer studenten
SWOT-analyse Threaths Lessen vallen weg Voorraadtekorten leveranciers Goed weer Afspraken met directie toestemming Elektriciteit kan wegvallen
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
SMART-doelstellingen Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden
Specifiek Kennis marketing toetsen aan praktijk. marketingplan opstellen Succesvolle + duurzame verkoop hotdogs. Klanten: studenten + docenten KHK Turnhout Doel: winst maken BCG. win-win
Meetbaar Winst = meetbaar. Winst trachten maximaliseren: aankoopkosten zo laag mogelijk houden. Succes meten adhv winst hotdogs.
Acceptabel inzet + werk: inkomsten voor vzw. WIN-WIN: wij: leren marketing, studenten 2 marketing: coachen. Behoeften klanten = bevredigd: honger gestild + steun goed doel. “Door het nastreven van uw eigen belang dien je eveneens het algemene belang.” - adam Smith.
Realistisch Eerst marketingplan opstellen voor verkopen. Stapsgewijs : opbouwende kritiek coach. Werkwijze: realistisch, leerrijk en praktisch.
Tijdsgebonden Aantal deadlines gesteld: opdrachten 1 voor 1 uitvoeren Taak Deadline Debriefing 26 februari 2010 Omgevingsfactoren-analyse 5 maart 2010 SWOT-analyse 8 maart 2010 SMART-doelstellingen 12 maart 2010 Marketingstrategie 19 maart 2010 Marketingmix 26 maart 2010 Actieprogramma’s 30 maart 2010 Budgetten 2 april 2010 Finaliseren presentatie 9 april 2010 Presentatie marketingplan 20 april 2010
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
Marketingstrategie Op een zo efficiënt mogelijke manier behoeften van doelgroep bevredigen. Drie factoren: Marktsegmentatie Doelgroepkeuze Positionering
Marktsegmentatie Op verschillende criteria focussen: Geografische variabelen Demografische variabelen Psychografische variabelen Gedragsvariabelen.
Marktsegmentatie Geografische segmentatie Demografische segmentatie 1 school: geen geografische verschillen. Demografische segmentatie Geslacht: geen invloed Leeftijd: Wsl. meer consumptie door studenten dan docenten. Inkomen: Hotdogs = goedkoop, dus weinig invloed.
Marktsegmentatie Psychografische segmentatie Sociale klassen: voornamelijk homogeen op onze school. Levensstijl : graag gezond eten, op de lijn letten: minder consumptie hotdogs Persoonlijkheid: persoonlijke smaak: invloed op consumptie
Marktsegmentatie Gedragssegmentatie Speciale gelegenheid: kan product bevorderen. Goede promotie voeren: bijzondere gelegenheid creëren verkoop hotdogs bevorderen.
Doelgroepkeuze Studenten Docenten 2 interessante segmenten: behoeften trachten te vervullen door product erop af stemmen
Positionering Voordelen in verf zetten Service en kwaliteit! Kwaliteit van ingrediënten keuren. Service: grote invloed op verkoop Flexibiliteit =belangrijk! Klant gevoel geven: onderste uit de kan halen om wensen + behoeften te bevredigen
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
Marketingmix Product Prijs Plaats Promotie
Marketingmix: Product Hotdogs Sauzen: Mayonaise/ketchup/mosterd Verse broodjes van de bakker <-> Sandwiches Service
Marketingmix: Prijs 100% ROI op kostprijs. Geen kortingen Garantie: goede prijs – kwaliteitverhouding.
Marketingmix: Plaats Directe verkoop in cafetaria KHK Voorraad: zo klein mogelijk, koel opslagen JIT Transport: auto
Marketingmix: Promotie Affiches Bij slechte verkoop evt acties: - bv. 3 hotdogs voor 4 euro. sales promotion mond-aan-mond PR: contacten met leveranciers, klanten + school onderhouden.
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
Budgettering Kosten Actueel Aantal Stukprijs Actueel Afwijking Totaal 75,53 5,34 Beginkassa 50 Terruggave voorschot Aankopen 25,17 Broodjes 70 0,089 6,23 1,78 Worsten 0,178 12,46 3,56 Mayonaise 1 2,69 Mosterd 2 Ketchup 1,79 Promotiemateriaal 0,36 Posters zwart-wit 3 0,12
Budgettering Opbrengsten Actueel Aantal Stukprijs Actueel Afwijking Totaal 107,01 7,005 Beginkassa 50 Voorschot Verkopen 53 57,005 Normaal 1 3 Doorverkoop taboe 15 0,267 4,005
Budgettering Opbrengsten 107,01 Kosten 75,53 Resultaat 31,475
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
Volledig marketingplan afleveren Actieplanning 5 mei 2010 Aankoop grondstoffen Volledig marketingplan afwerken Succesvolle verkoop van hotdogs 18 mei 2010 Volledig marketingplan afleveren Klantgerichte promotie affiche ontwerpen Affiches drukken Affiches ophangen Voorzien van materiaal Verkooplocatie in orde brengen Hotdogs bereiden Rondlopen door school + hotdog Hotdogs aanbieden in cafetaria Hotdogs aanbieden docentenlokaal Presentatie 11-12 mei 7 mei Winst voor BCG maken
Inhoud Triad Analyse van de omgevingsfactoren SWOT-analyse SMART-doelstellingen Marketingstrategie Marketingmix Budgettering Actieplanning
Vragen?
Bedankt voor uw aandacht!