Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Advertisements

Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Arrangementen Groen Proeven
Regiobijeenkomsten jan-feb 2014
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Sector Economie, januari 2014
Economie, juni 2013.
Profielen Groep vakken die met de praktijk te maken hebben. De vakken worden niet apart gegeven, maar door elkaar. Er zijn 4 profielen.
Bisschoppelijk College Echt Informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers leerlingen groep 8 van de basisscholen van Echt e.o in januari 2006.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Stage klas 3 en 4.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
De toekomst van het vmbo
Competentiegericht leren vmbo
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Nieuw profiel Groen Vernieuwing vmbo beroepsgericht
Hands On: leren binnen handbereik
Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo
Dienstverlening & producten Vernieuwing examenprogramma’s vmbo
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (2)
Jaarcongres vmbo, 20 januari 2015 Ede (1)
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Cultuurprofilering vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma's
Stichting Platforms VMBO
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Sector Techniek profiel PIE Regiobijeenkomsten januari 2015
Regionale bijeenkomsten
Instroom klas 3 vmbo.
Praktijk en stage in de bovenbouw. Praktijk klas 3 en klas 4 BB en KB kiezen een profiel GT (GL) kiest niet, krijgt INTRA.
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Veldraadpleging Scenario's LOB Vernieuwing examenprogramma’s vmbo Viola van Lanschot Hubrecht.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
BEROEPSGERICHT PROGRAMMA VOOR BASIS EN KADER
HAARLEM COLLEGE BB / KB Media & Vormgeving Techniek & Energie Podium &
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Ruud van Leeuwen Stichting Platforms VMBO Basisschool MBO VMBO Onderbouw Algemene vakken Beroeps- gericht Vernieuwing: waar in het vmbo?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Vernieuwing VMBO Kans of strop?. Inhoud Aanloop Verschillen en veranderingen De vakken LOB Examen en Diploma Kansen Brainstorm Evaluatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
3e netwerkdag Platform D&P Structuur D&P op CCS
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
December ’18 Jacqueline Kerkhoffs.
Welkom op het Saenredam College
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Als je er graag toe doet en wat wil dóen!
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
WELKOM OP DE ALGEMENE OUDERAVOND KLAS 2 VMBO-B/K/GT
Kwadrant Profielvak Landelijke lijn Stedelijke lijn.
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Transcript van de presentatie:

Nieuw profiel Groen Wat betekent dat voor onze schoolexamens?

ec te gr 10 beroepsgerichte profielen 10 beroepsgerichte profielen Met ieder een kern- profiel- en keuzeprogramma april ’17 10 beroepsgerichte profielen Ieder met een kern-, profiel-, en keuzeprogramma ec Z&W te D&P gr MVI

Structuur Kern- Profiel- Keuzeprogramma Handreiking SLO KEUZE 4 Keuzedelen Schoolexamen 50% PROFIEL 4 Profieldelen Centraal examen Syllabus CvE KERN

Algemene kennis en vaardigheden -> SHL competenties KERNPROGRAMMA KERNDEEL A Algemene kennis en vaardigheden -> SHL competenties KERNDEEL B Groene professionele kennis en vaardigheden 9 eindtermen die voor alle leerlingen groen onderwijs van belang zijn KERNDEEL C Loopbaan oriëntatie en –ontwikkeling Kernprogramma wordt niet als apart deel geëxamineerd, maar altijd in samenhang met profiel en/of keuzedelen

bestaat uit vier profieldelen van ieder ca 100 klokuren PROFIELPROGRAMMA PROFIEL bevat kennis, houding en vaardigheden die de leerling in de oriënterende of voorbereidende sfeer kennis laten maken met het 'wezen' van de sector bestaat uit vier profieldelen van ieder ca 100 klokuren een leerling volgt één profiel en doet daar centraal examen in

PROFIELPROGRAMMA GROEN Landelijk gebied (grootschalig) Producent Groene productie Nadruk op groene productie in landelijk gebied 2. Tussen productie en verkoop Nadruk op transport, verwerking, opslag en beheer van groene (tussen)producten Consument/afnemer 3. Vergroening stedelijke omgeving Nadruk op ontwerpen, inrichten, realiseren, onderhouden en informeren over de stedelijke omgeving 4. Groene vormgeving en verkoop Nadruk op verkoop en vormgeving van producten in een groene winkel Stedelijk gebied (kleinschalig)

PROFIELDELEN GROEN BB en KB Landelijk gebied (grootschalig) Producent Groene productie eigentijds ondernemen in de groene sector plantaardige producten voortbrengen dierlijke producten voortbrengen 2. Tussen productie en verkoop Voedingsmiddelen uit de groene sector adequaat vervoeren, hanteren, verwerken, bereiden en bewaren Producten uit de groene sector sorteren, verpakken en transportklaar maken voorraadbeheersysteem gebruiken, bestelopdrachten in ontvangst nemen, verwerken en klaarzetten van orders in een groene context en mutaties in het systeem doorvoeren Consument/afnemer 3. Vergroening stedelijke omgeving in een stedelijke omgeving: een ontwerp maken voor een kleinschalige, groene, ruimtelijke invulling (flora en fauna) groene, ruimtelijke invulling realiseren en inrichten een kleinschalig, groene, ruimtelijke invulling beheren en de planten en dieren verzorgen derden informeren over het belang van planten en dieren en over de herkomst van natuurlijke (of groene) producten 4. Groene vormgeving en verkoop in groene sector: bestellen en in ontvangst nemen van producten controleren en verwerken van goederen en producten ontwerpen, promoten, inrichten en presenteren aan de hand van een winkelconcept presenteren van producten verkopen van producten Stedelijk gebied (kleinschalig)

Landelijk gebied (grootschalig) Stedelijk gebied (kleinschalig) PROFIELDELEN GROEN GL Landelijk gebied (grootschalig) Producent 2. Tussen productie en verkoop Voedingsmiddelen uit de groene sector adequaat vervoeren, hanteren, verwerken, bereiden en bewaren Producten uit de groene sector sorteren, verpakken en transportklaar maken voorraadbeheersysteem gebruiken, bestelopdrachten in ontvangst nemen, verwerken en klaarzetten van orders in een groene context en mutaties in het systeem doorvoeren Consument/afnemer 3. Vergroening stedelijke omgeving in een stedelijke omgeving: een ontwerp maken voor een kleinschalige, groene, ruimtelijke invulling (flora en fauna) groene, ruimtelijke invulling realiseren en inrichten een kleinschalig, groene, ruimtelijke invulling beheren en de planten en dieren verzorgen derden informeren over het belang van planten en dieren en over de herkomst van natuurlijke (of groene) producten Stedelijk gebied (kleinschalig) Geeft een breed beeld van de groene sector (inrichting, ontwerp, onderhoud, educatie, herkomst, voeding, bereiding, logistiek (keten) Herkenbaar voor leerlingen (en scholen) in landelijk en in stedelijk gebied Voldoende interessant voor grijze leerlingen Is praktisch voor gl Arbeidsmarktperspectief voor niveau 3 gunstig

Groene productie

Tussen productie en verkoop

Vergroening stedelijke omgeving

Groene vormgeving en verkoop

KEUZEPROGRAMMA Leerlingen volgen het profiel groen én kiezen daarnaast verbredende of verdiepende keuzedelen (BB en KB: 4 – GL:2). Er zijn 13 groene keuzedelen Het landelijk aanbod telt ca. 130 keuzedelen. Ook profieldelen mogen aangeboden worden als keuzedelen De keuzedelen worden afgerond met een schoolexamen (50%) Een keuzedeel beslaat ongeveer 100 klokuren en omvat taken en deeltaken met beschrijving beoogde kennis en vaardigheden Schoolexamens worden ontwikkeld door de school zelf

13 Keuzedelen Groen KEUZEDELEN GROEN Het groene machinepark Tuinontwerp & -aanleg Werk in tuin & landschap Bloemwerk Groene vormgeving & styling Groene groei Groei en oogst Houden van dieren Gezonde dieren Water Smakelijk eten Groene zorg Natuurlijk groen

Voorbeeld AOC met licentie profiel groen De school bepaalt het aanbod april ’17 De school bepaalt het aanbod gr

Voorbeeld AOC (1) De school / locatie biedt het groene profiel aan De school/ locatie biedt keuzedelen aan De leerling weet zeker dat zij verder wil in groen en kiest uit het aanbod van de school 4 groene keuzedelen

Voorbeeld AOC (2) De school/locatie biedt het groene profiel aan De school biedt keuzedelen groen en E&O aan De leerling ontdekt door het groene keuzedeel water zijn interesse in recreatie Hij kiest vervolgens, uit het aanbod van de school, keuzedelen recreatie uit E&O

Voorbeeld AOC (3) De school / locatie biedt het groene profiel aan De school biedt groene en grijze keuzedelen De leerling is /raakt geïnteresseerd in voeding en kiest (uit aanbod school) de keuzedelen Levensmiddelen technologie en wereldkeuken (HBR). En de profieldelen keuken (HBR) en mens en gezondheid (Z&W)

Volgorde van aanbieden 2 8 3 4 7 1 2 5 6 3 4 7 8 6 5 1 Eerst profiel, dan verdieping Eerst oriëntatie, dan profiel

EXAMEN P R O G R A M M A O N D E R W I J S KEUZE PROFIEL

= EXAMEN P R O G R A M M A O N D E R W I J S KEUZE PROFIEL PROJECTWEEK STAGE PROFIEL

Wat betekent dit voor onze schoolexamens?

WAT BETEKENT DIT VOOR ONZE SCHOOLEXAMENS? School (AOC-VBG) heeft ervoor gekozen om naast het profiel Groen de volgende groene keuzedelen aan te bieden Het groene machinepark Groene groei Houden van dieren Smakelijk eten Hier moet door jullie een schoolexamen bij gemaakt worden Wat zijn de vragen die je daarvoor moet beantwoorden? Hoe pak je dat aan?