Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Advertisements

Communicatie door de muren heen
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE. STELLING 1.  De invloed van de gemeente op de energiedoelstelling is kleiner dan we zelf denken.
solidariteit en moreel wangedrag
De nieuwe zorgverzekering
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
Titel voorbeeld titel Gecombineerde visuele en gehoorbeperkingen Ontwikkeling behandelprotocol Waarom deze behandeling? Door verouderingsprocessen zoals.
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Eric de Zeeuw Plan Morgen Plan Morgen Brotherwood, Apeldoorn 23 april 2012.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Herbert Schilthuis IGZ
Disclosure belangen spreker
De CQ-index in vogelvlucht
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Marketing Werkgroep 6.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Uitdaging Maak kennis met statistisch experimenteren.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
SGBP3: doelafleiding voor het eggie “Een haalbare en betaalbare stip op de horizon” Wim Twisk & Gert van Ee.
De kracht van de ervaring
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
CQ en empowerment. Joop Gillissen, directeur DVN 24 april 2007.
INDEPENDER De gebruikswaarde van de CQ-index voor Independer 24 april 2007.
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
24 april 2007 Klantervaring telt ANBO voor 50-plussers.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Wat levert het op? George Witte 1.
Visie op hoogrisico- laagvolume chirurgie Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis IKNO, 13 november 2008.
Wiro Gruisen, manager Regioregie
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Drs. J.P.C. de Meer, IKN VIKC, 7 juni 2007 Methodiek ter ontwikkeling indicatoren toegepast op de richtlijn gedifferentieerd schildkliercarcinoom.
Hoe scoort het curatieve zorgstelsel in een land in 2013
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Sociale media in de zorg Regionale Nascholing Intensive Care 26 maart 2015.
Richtlijnen voor behandeling van sikkelcelziekte in Groot-Brittannië
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Auteur: Paul Poortvliet Datum: 22 februari 2011 Informeren van de patiënt Ervaringen uit Nederland.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Formatief versus summatief
Reken je (niet) rijk.
Welkom havo 4..
Innovatiecafé - Zorg voor innoveren:
De patiënt als regisseur van de zorg
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Beeldcommunicatie in de GGZ
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Grafiek Generator Monitor de Bibliotheek op school
Transcript van de presentatie:

Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007

1 Het nieuwe zorgstelsel is gericht op het maken van keuzen Zorgaanbieders Zorgverzekeraars Zorgconsumenten

2 Kiest de zorgconsument? Als er te kiezen valt voor de zorgconsument dan doet men dat ook. • mensen hebben aangegeven wat hun voorkeurziekenhuis is; •Slechts 55% geeft het dichtbijzijnde ziekenhuis aan; •Dit is een gemiddelde in omgevingen met veel keuze ligt dit veel lager.

3 Zou u volgende keer weer naar dit ziekenhuis gaan? mensen hebben aangegeven of ze een volgende keer weer in hetzelfde ziekenhuis behandeld zouden willen worden.

4 Hoe kiest de zorgconsument ?

5 Basisgegevens Keuzeondersteunende informatie – Structuur Patiënt ervaringen •Cons. Monitor •Patiëntervaring klinieken •CQ-index Instelling Afdeling Behandeling Behandelaar Professionele kwaliteit •Indicatoren IGZ + CB + KZ •Keurmerken Ervaring professional Huisartsen panel

6 Afweging: Wanneer beschikbaar maken?

7 Elsevier- en AD-ranglijsten Oliebollenlijstjes maken patiënt dol Wat is het beste ziekenhuis? Het ligt eraan wie de vraag beantwoordt. Drie onderzoeken geven drie verschillende lijstjes. Zijn de keurmeesters in dezelfde ziekenhuizen geweest? ‘Oliebollenlijstjes’, noemt de woordvoerster van de inspectie de ranglijsten van beste ziekenhuizen. ‘Wij maken ze niet. Je kunt een ziekenhuis niet als geheel beoordelen. De ene afdeling of dokter is beter dan de andere. Het hangt ervan af waar een patiënt op let.’

8 Effecten van openbaarheid van meetresultaten 1.Aandacht bij de zorgaanbieders om te verbeteren 2.Discussie om de indicatoren te verbeteren, start een continue ‘loop’ van verbeteringen

9 Conclusies ten aanzien van openbaarheid van meetresultaten •Er wordt, ondanks dat de informatie zeer beperkt is, al jaren gekozen door zorgconsumenten; •Laten we zorgen dat ze de op dit moment beste informatie krijgen op het goede niveau (aandoeningniveau); •De CQ-index is een hele goede stap ter verbetering van de beschikbare informatie; •We moeten alleen nu niet denken dat we er zijn.

10 Er is werk aan de winkel Informatie zinvol en beschikbaar maken voor alle partijen, zodat keuzes gemaakt worden die leiden tot verbetering van zorg: kwaliteit en betaalbaarheid Zorginstellingen •Positionering •Marketing & verkoop •Patiënttevredenheid Zorgverzekeraars •Zorgconsulentie •Zorgsturing •Zorginkoop Media/Zorgvergelijkers •Aanbod •Kwaliteit •Wachttijden •Zorgcontractering Doorverwijzers •Aanbod •Kwaliteit •Wachttijden •Zorgcontractering Patiëntenorganisaties •Aanbod •Kwaliteit •Zorgcontractering Zorgconsumenten Overheid •Beleid •Aanbod •Kwaliteit •…

11 Stelling Openbaarheid werkt als katalysator, laten we het zorgvuldig gebruiken