© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie WAT IS PRECIES HET DOEL?
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie GEBRUIK DE JUISTE MIDDELEN
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie MARKETING COMMUNICATIE INSTRUMENTEN
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie RECLAME
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie ONLINE MARKETINGCOMMUNICATIE
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie SPONSORING
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie WINKEL COMMUNICATI E
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie PERSOONLIJ KE VERKOOP
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie EVENTS
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie We onderscheiden: –Visuele media –Auditieve media –Audiovisuele media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 28
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie Ga naar : • •NOM • • nom-website-gemiddeld-bereik-npm-2011-ii i.pdfhttp:// nom-website-gemiddeld-bereik-npm-2011-ii i.pdf
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 30
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 31
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 32
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 33
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie TIJDSCHRIFT VAN HET JAAR
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 36
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 37
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 39
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie Voorbeeld van HEINEKEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 42
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 43
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie 1.Oplage 2.Bereik 3.Dekking 4.Kosten per duizend 5.Communicatievermogen 6.Contractfrequentie 7.Budget © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 44
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 45
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie •Gemiddeld bereik •Cumulatief bereik •Actueel bereik •Brutobereik •Nettobereik © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 46
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 47
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 48
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie Hangt af van aantal factoren: –Technische eigenschappen –Context van het medium –Confrontatiesituatie •Internal pacing •External pacing © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 49
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie •De frequentie kan als volgt worden ingedeeld: –Constant aanwezig –Pieken –Concentraties © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 50
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie •Pretest •Posttest •Nulmeting © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 51
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 52
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 53
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 54 Start vóór het eerste gesprek.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 55 Weet wat de opdrachtgever wil.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 56 Is het probleem wel met communicatie op te lossen?
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 58 Verras met creatieve oplossingen.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59 Verleid je klant en verkoop je advies.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60 Geef duidelijk de vervolgstappen aan.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie