Ce TVET-JBS Mirjam de Vries Programmamedewerker vakonderwijs/arbeidsbemiddeling For Learning Opportunities and Work (FLOW)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
In het bestuursakkoord
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Edukans 4 april 2017.
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
presentatie sectorplan justitiescholen
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Maatschappelijke Stages
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 5 oktober 2010.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Intersectoraal Klas 3.
“Let’s talk about you & me”
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
KNGF-programma Samenwerking Rhenen 16 december 2008 Wilma Huiskamp.
De evaluatie van een project
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Een project van de Korengroep
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
 Ondernemerschapspaspoort De reis naar de arbeidsmarkt van de toekomst, kun je vastleggen, de route bepaal jezelf! Waarom een paspoort: De Nederlandse.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
IN 100 UUR NAAR EEN PASSENDE BAAN OF EIGEN BEDRIJF Jongerenprojecten
Presentatie Entreprenasium Aanbevelingen implementaties nav o metingen.
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Havo Vecon Business School:
Insights & Essentials Willem van Putten
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Informatieavond We moeten het met elkaar doen.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
JUNIOR COMPANY TRAINING DOCENTEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Job en businesscenter in Korça, Albanië.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Op weg naar een toekomstbestendig Globe College 1.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Dienstverlening & Producten
Together one world.
Academics For Companies Leuven
Circulaire economie in onderwijs en mkb “Parels zonder ketting”
De Rotterdamse Business Case
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Presentatie voor teams Oktober 2018
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Steun landloze arbeiders in Pakistan
Jannes Huisman Senior coach
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Versterk de Jobcoach IN de school
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Leiderschapsontwikkeling
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Ce TVET-JBS Mirjam de Vries Programmamedewerker vakonderwijs/arbeidsbemiddeling For Learning Opportunities and Work (FLOW)

 Voorbereidingen gestart 2008  Fase 1 (juli 2009 t/m december 2011)  Fase 2 (januari t/m oktober 2012)  Locatie Ethiopië: Addis, Gambella, Dessie, Jeldu  Deelnemende organisaties  Woord en Daad (lead organisatie)  Hope Enterprises (partnerorganisatie Woord en Daad)  Light for the World (NGO)  Salu Blind & Handicapped Association (partnerorganisatie Light for the World)  Fase 2: MKC-RDA (partnerorganisatie Woord en Daad) For Learning Opportunities and Work (FLOW) Ethiopië

 Opgericht in 1973  Budget in mln  Programma’s uitgevoerd door lokale partnerorganisaties  Onderwijs  Vakonderwijs / arbeidsbemiddeling  Agri-enterprise development  Basisvoorzieningen  Samenwerking partnerorganisaties/allianties  Nauwe samenwerking met Red een Kind  In Ethiopië 2 partnerorganisaties TVET-JBS; Hope Enterprises & MKC-RDA Achtergrondinformatie Woord en Daad

Verbeteren van toegang tot vakonderwijs 1.Uitbreiding van Job and Business services voor studenten/andere doelgroepen (o.a. stageplaatsen, schrijven van CV/motivatiebrief etc.) 2.Ontwikkeling van een Business Entrepreneurial Skills training (BEST) curriculum 3.Netwerken (o.a. door opzet van alumni association voor studenten, linken naar MFI’s etc.) 4.Inclusie van mensen met een handicap in het TVET/JBS programma (Light for the World/Salu). 5.Bewustwording onder Nederlandse jongeren (o.a. door jongerenreizen) (Woord en Daad/Hoornbeeck College) Doelstellingen FLOW project

Hope Enterprises: Behoefte aan meer ondernemersvaardigheden in huidige vakonderwijsprogramma (huidige programma voldoet niet) Voortraject  Bezoek in 2008 door 2 Nederlandse ondernemers. Doel: training Hope personeel in ondernemersvaardigheden/onderzoek naar Ethiopische bedrijfsleven.  Curriculum ontwikkeld in samenwerking met Ethiopische organisatie > te gecompliceerd/uitgebreid voor studenten. > Start samenwerking Hoornbeeck College Rotterdam: Ervaringen met opzetten/begeleiden van studenten met mini-ondernemingen Activiteiten BEST programma (1)

 Schrijven van het curriculum met behulp van docenten Hoornbeeck College d.m.v. trainingsbezoeken  BEST is onderdeel van vakonderwijsprogramma Hope > aangeboden aan alle studenten OPZET PROGRAMMA Jaar 1 Vak “Seven Habits of effective leadership”: o.a. principes van goed leiderschap, effectief management, communicatie en samenwerking Opstellen van bedrijfsplan, uitvoeren van marktonderzoek etc. Jaar 2 “Reality learning” d.m.v. mini-onderneming Bijeenkomst, 4 P’s (prijs/plaats/promotie/product), sales talk, voorraad, verkoop etc. Activiteiten BEST programma (2)

Op dit moment loopt er een evaluatie van het BEST programma (uitgevoerd door Timpoc Consultants) Voorlopige aanbevelingen/conclusies:  Sterke motivatie van zowel docenten als studenten. BEST training geeft leerlingen zelfvertrouwen en een ‘kick’.  Leerlingen krijgen life-skills aangeboden, basis business planning, ondernemerschapvaardigheden, maar training is te beperkt om leerlingen goed ondernemersvaardigheden te leren.  Verdere uitbreiding/aanpassing van het curriculum is nodig (o.a. training in entrepreneurial characteristics etc.)  Aanbeveling: integratie met curricula van de overheid. Stand van zaken (1)

Voorlopige aanbevelingen/conclusies:  Doelstelling van het programma niet scherp genoeg > op dit moment word training aan alle studenten aangeboden. Echter, ervaring leert dat slecht 1 op de 10 studenten een echte ondernemer is.  Meer aandacht nodig voor Training of Teachers (ToT) Stand van zaken (2)

 Samen met Hope Enterprises, inzet van externe expertise en Woord en Daad wordt een BEST 2.0 curriculum ontwikkeld.  Vervolgens kijken we of/hoe we dit curriculum verder uit gaan rollen naar andere partnerorganisaties binnen Woord en Daad netwerk.  Samen met JBS Hope > linken naar andere BDS organisaties  Leerpunt: contextualisatie is belangrijk ! Vervolgstappen

Algemeen  Focus Light for the World (PWD) vraagt specifieke om expertise > samenwerking Hope-Salu Blind & Handicapped association verliep moeizaam.  Project was tijdsintensief, o.a. door veel overleg/rapportage-eisen etc.  Belangrijk om gezamenlijke visie te hebben op ondernemerschap. Hierin is (te) weinig geïnvesteerd. Lessons learnt - partnership (1)

Hoornbeeck College & Woord en Daad  Belangrijk om rollen/verantwoordelijkheden helder te hebben  Voor school moeilijk om voldoende tijd vrij te maken voor project  Duurzaamheid van het project: sterk afhankelijk van inzet enkele docenten  Curriculumontwikkeling & ondernemerschapstraining vraagt om specifieke expertise; docenten van het Hoornbeeck College zijn hier niet op geselecteerd. Lessons learnt - partnership (2)

 Linkages met andere Learn4Work projecten (o.a. PassionConnects in Debre Zeit)  Betrokkenheid van Nederlandse ondernemers bij project  Hoornbeeck College > langdurig traject studentenuitwisseling/bewustwording?  Woord en Daad partnernetwerk Uitwisseling Learn4Work programma

Verkoop

Groep met product

Promotie

Some remarks from BEST students Addis and Dessie: “It gave me full knowledge” “It helps me for future life” “It changed my internal thinking” “It gives me knowledge about business” “It helps me to know how to work in a group”

?