Welkom Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 1
Clem Dickmann - Markt - Aumacon Automotive juni pagina 2
Automotive landschap anno Officiële (after)salesoutlets Officiële erkend reparateurs700 - Deelnemers garageformules Onafhankelijke werkplaatsen Fastfitters (w.o. glas) Overigen (w.o schade)2.000 Totaal werkplaatsen Automotive juni pagina 3
40 jaar autoverkoop Automotive juni pagina 4
Aftermarketomzet - 9,1% - 2,9% - 8% - 10,2% - 1% Automotive juni pagina 5
Niets aan de hand! Automotive juni pagina 6
Zomaar een dag in de autobranche Automotive juni pagina 7
Dealercongres 2012 Eric Tak: alle seinen op rood :12 Alle indicatoren in het dealerlandschap staan momenteel op rood. Dat zei Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers, vandaag in zijn jaarrede tijdens het Bovag Dealercongres. Het gemiddelde dealerrendement is in 2011 gezakt naar 0,78% en zal dit jaar verder zakken naar tussen de 0 en 0,5%, aldus Tak. Automotive juni pagina 8
Marktomstandigheden ‘gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland Automotive juni pagina 9
Marktomstandigheden ‘(on)gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland +/- Complexiteit +/- Verlenging garantietermijnen +/- Liberalisering technische kennis +/- Hoge prijs imago merkdealer Automotive juni pagina 10
Perceptie - imago - vooroordelen Automotive juni pagina 11
Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit Automotive juni pagina 12
Ontwikkeling wagenpark Automotive juni pagina 13
Autostroom Nieuw verkoop480k(-14%) -Occasionimport 70k(-11%) -Occasionexport350k(+11%) -Sloop250k(=) -Δ wagenpark PC -50k Stagnatie wagenparkontwikkeling Automotive juni pagina 14
Afnemend autogebruik Automotive juni pagina 15
Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit -Lage servicebehoefte EV -Hoge werkplaats- en showroomdichtheid -Verlenging service (en APK)-intervallen -Veranderend consumentgedrag Automotive juni pagina 16
Werkplaatsdichtheid (bron: Wolk) Automotive juni pagina 17
APK basis: personen- + bestelauto's jan. t/m december % +/- totaal merkdealers ,7% totaal universelen ,4% ,1% Bron: RDC; bewerking: AUMACON Automotive juni pagina 18
Nieuwe klant -Ouder, meer vrouwen en singles -Meer (online) koopervaring -Minder merk/winkeltrouw -Re-actieve onderhoudsattitude -Erosie rolattribuutfunctie van de auto -Moeilijk segmenteerbaar (= onvindbaar) - Oriënteert & koopt online (= prijsgevoelig) > 80% slecht nieuws Automotive juni pagina 19
Oplossing 1 Automotive juni pagina 20
Risico Automotive juni pagina 21
Oplossing 2 Automotive juni pagina 22
Dealerholding Top 50: % van nieuw verkoop Automotive juni pagina 23
Doelgroep (wie sleutelt aan wat?) Automotive juni pagina 24
Automotive juni pagina 25
Garageformules naast merkformules Automotive juni pagina 26
Garageformules: oud -Parts & equipment -Retailmarketing (ab mobile, quick rs) -Ex-dealers (cosis, vetos) Automotive juni pagina 27
Garageformules: nieuw -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob) -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive juni pagina 28
Garageformules EU (bron: Wolk) Automotive juni pagina 29
Garageformules NL (bron: AUMACON Top-30) Automotive juni pagina 30
Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) Automotive juni pagina 31
Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) -Kosten -Vrijheidbeperking Automotive juni pagina 32
Garageformules, to come… -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs) laagdrempeligen (requal, starga) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob) dealerholdings: franchisegever voor universelen -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive juni pagina 33
Automotive landschap anno Offici ë le (after)salesoutlets Offici ë le erkend reparateurs Deelnemers Garageformules Onafhankelijke werkplaatsen Fastfitters (w.o. glas) Overigen (w.o schade)1.500 Totaal werkplaatsen Automotive juni pagina 34
Van 2012 naar 2020? Automotive juni pagina 35
Voorstelrondje… Aftersales in 2020 Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 36
Ruben Vogel - Parts - Berner Produkten Automotive juni pagina 37
Niels ter Brake - Retail - Amega Automotive juni pagina 38
Gerard Berns - Finance - Koenen en Co Automotive juni pagina 39
Pauze Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 40
Aftersales in 2020 Volgens Ruben Vogel Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 41
Meer rendement uit inkoop Verandering inkoop landschap Ontwikkeling Automotive markt Automotive juni pagina 42
Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Berijder Fabrikant Dealer sales & after-sales Schade (formules) Dealer after-sales Universeel Dealer sales Ontwikkeling Automotive markt Automotive juni pagina 43
Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Fabrikant Dealer sales Berijder Schade (formules) Dealer after-sales Invloed importeur op (niet - niet strategische) inkopen Inkoop volume universele formules Groei aantal grossiers automaterialen Inkoop advies & dienstverlening Dealer- verenigingen Krimpende afzet markt Interesse importeur levering onderdelen naar universeel Invloed leasemaatschappij en fleetowners Inkoop bureau’s Internet Nieuwe buitenlandse automaterialen grossiers Interesse universeel levering onderdelen naar dealer Politiek Verandering inkoop landschap Automotive juni pagina 44
-Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive juni pagina 45
-Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier -Efficiënte werkplaatsplanning voor optimale inkoop en reductie voorraad -Minder contactmomenten, inspanningen en goederenbewegingen -Vermijdbare kosten, kosten en doorbelasten -Managementinformatie -Bespreek uw financiële positie Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive juni pagina 46
Ruben Vogel - Stellingen In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer In 2020 zal het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel overlaten aan de partner/keten/franchise Automotive juni pagina 47
Aftersales in 2020 Volgens Niels ter Brake Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 48
Schaalgrootte is noodzakelijk om te overleven… Aftersales Automotive juni pagina 49
Er gaat wel iets veranderen… Auto’s blijven rijden Automotive juni pagina 50
Particulier Prijsvergelijk Internet Verkoop gebruikt Retailketen Zakelijk/lease SLA Account management Multimerk service Serviceketen De markt Automotive juni pagina 51
Merk Universeel Schade BWI Sales Nieuw Lease Sales Gebruikt De ‘aftersales’ motor Automotive juni pagina 52
-Werkplaatsafspraken -Meerverkoop, acties -Cross selling -(After)sales leads -Klachtmanagement Klantenservice centraal Automotive juni pagina 53
-Groei binnen de activiteit -Groei binnen de keten -Wereldkampioen in de regio Schaal noodzakelijk voor professionaliteit Automotive juni pagina 54
Niels ter Brake - Stellingen In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive juni pagina 55
Aftersales in 2020 Volgens Gerard Berns Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 56
Blik in de toekomst: Wat zien wij in 2020? -We hobbelen door -Resultaten uit het verleden… -We nemen een hypotheek op onze toekomst(voorziening) -30% van de ondernemingen zit in de gevarenzone? Automotive juni pagina 57
Wat overkomt ons? -Teruglopende markt met gelijkblijvend aantal aanbieders? -Allerlei nieuwe concepten terwijl wij doorgaan op de oude weg -De onderneming van uw buurman is er over een aantal jaren niet meer? -Integratie van informatie, transparantie Automotive juni pagina 58
Informatie wordt steeds belangrijker Verantwoording aan stakeholders BankImporteurFiscusSchoonmoeder Automotive juni pagina 59
Informatie: maar hoe moet je sturen? Automotive juni pagina 60
Verantwoording InformatieSBR Sturing Administratie en informatie Automotive juni pagina 61
-Kritisch sturen en analyseren -Keuzes durven maken en doen -Begroten en plannen -In de kano in plaats van de roeiboot Wat moeten we doen? Automotive juni pagina 62
Gerard Berns - Stellingen In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 63
En nu tempo… De stellingen in stemming Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 64
Stelling 1 In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer Automotive juni pagina 65
Stelling 2 In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise Automotive juni pagina 66
Stelling 3 In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven Automotive juni pagina 67
Stelling 4 In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive juni pagina 68
Stelling 5 In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf Automotive juni pagina 69
Stelling 6 In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 70
Conclusies 1.In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer 2.In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise 3.In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven 4.In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule 5.In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf 6.In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 71
Bedankt en tot ziens Automotive juni 2012 Tot volgend jaar!