Welkom Automotive 2020 5 juni 2012 Automotive 2020 - 5 juni 2012 - pagina 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Confidential & Proprietary Copyright © 2007 The Nielsen Company INNOVATIE Tracking Februari 2007.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
In opdracht van NOC*NSF
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Zo zit dat met uw pensioen!
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Transcript van de presentatie:

Welkom Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 1

Clem Dickmann - Markt - Aumacon Automotive juni pagina 2

Automotive landschap anno Officiële (after)salesoutlets Officiële erkend reparateurs700 - Deelnemers garageformules Onafhankelijke werkplaatsen Fastfitters (w.o. glas) Overigen (w.o schade)2.000 Totaal werkplaatsen Automotive juni pagina 3

40 jaar autoverkoop Automotive juni pagina 4

Aftermarketomzet - 9,1% - 2,9% - 8% - 10,2% - 1% Automotive juni pagina 5

Niets aan de hand! Automotive juni pagina 6

Zomaar een dag in de autobranche Automotive juni pagina 7

Dealercongres 2012 Eric Tak: alle seinen op rood :12 Alle indicatoren in het dealerlandschap staan momenteel op rood. Dat zei Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers, vandaag in zijn jaarrede tijdens het Bovag Dealercongres. Het gemiddelde dealerrendement is in 2011 gezakt naar 0,78% en zal dit jaar verder zakken naar tussen de 0 en 0,5%, aldus Tak. Automotive juni pagina 8

Marktomstandigheden ‘gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland Automotive juni pagina 9

Marktomstandigheden ‘(on)gunstig’ + Veroudering en hoge kwaliteit van het wagenpark + Relatief hoge onderhoudsconsumptie Nederland +/- Complexiteit +/- Verlenging garantietermijnen +/- Liberalisering technische kennis +/- Hoge prijs imago merkdealer Automotive juni pagina 10

Perceptie - imago - vooroordelen Automotive juni pagina 11

Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit Automotive juni pagina 12

Ontwikkeling wagenpark Automotive juni pagina 13

Autostroom Nieuw verkoop480k(-14%) -Occasionimport 70k(-11%) -Occasionexport350k(+11%) -Sloop250k(=) -Δ wagenpark PC -50k Stagnatie wagenparkontwikkeling Automotive juni pagina 14

Afnemend autogebruik Automotive juni pagina 15

Marktomstandigheden ‘ongunstig’ -Neergaande conjunctuur -Verschraling modelmix -Stagnatie wagenparkgroei -Teruglopende automobiliteit -Lage servicebehoefte EV -Hoge werkplaats- en showroomdichtheid -Verlenging service (en APK)-intervallen -Veranderend consumentgedrag Automotive juni pagina 16

Werkplaatsdichtheid (bron: Wolk) Automotive juni pagina 17

APK basis: personen- + bestelauto's jan. t/m december % +/- totaal merkdealers ,7% totaal universelen ,4% ,1% Bron: RDC; bewerking: AUMACON Automotive juni pagina 18

Nieuwe klant -Ouder, meer vrouwen en singles -Meer (online) koopervaring -Minder merk/winkeltrouw -Re-actieve onderhoudsattitude -Erosie rolattribuutfunctie van de auto -Moeilijk segmenteerbaar (= onvindbaar) - Oriënteert & koopt online (= prijsgevoelig) > 80% slecht nieuws Automotive juni pagina 19

Oplossing 1 Automotive juni pagina 20

Risico Automotive juni pagina 21

Oplossing 2 Automotive juni pagina 22

Dealerholding Top 50: % van nieuw verkoop Automotive juni pagina 23

Doelgroep (wie sleutelt aan wat?) Automotive juni pagina 24

Automotive juni pagina 25

Garageformules naast merkformules Automotive juni pagina 26

Garageformules: oud -Parts & equipment -Retailmarketing (ab mobile, quick rs) -Ex-dealers (cosis, vetos) Automotive juni pagina 27

Garageformules: nieuw -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob) -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive juni pagina 28

Garageformules EU (bron: Wolk) Automotive juni pagina 29

Garageformules NL (bron: AUMACON Top-30) Automotive juni pagina 30

Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) Automotive juni pagina 31

Garageformules -Inkoopvoordeel -Marketingcommunicatie -Kennis/training/kwaliteitsbeheer -Samenwerking/groepsgevoel -Omzetgroei (zakelijke markt) -Kosten -Vrijheidbeperking Automotive juni pagina 32

Garageformules, to come… -Parts & equipment -Retailmarketing (abm, qrs)  laagdrempeligen (requal, starga) -Ex-dealers (cosis, vetos) -Leasemaatschappijen (athlon) -Dealerholdings (service only, autorob)  dealerholdings: franchisegever voor universelen -Autofabrikanten (motrio, eurorepar) Automotive juni pagina 33

Automotive landschap anno Offici ë le (after)salesoutlets Offici ë le erkend reparateurs Deelnemers Garageformules Onafhankelijke werkplaatsen Fastfitters (w.o. glas) Overigen (w.o schade)1.500 Totaal werkplaatsen Automotive juni pagina 34

Van 2012 naar 2020? Automotive juni pagina 35

Voorstelrondje… Aftersales in 2020 Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 36

Ruben Vogel - Parts - Berner Produkten Automotive juni pagina 37

Niels ter Brake - Retail - Amega Automotive juni pagina 38

Gerard Berns - Finance - Koenen en Co Automotive juni pagina 39

Pauze Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 40

Aftersales in 2020 Volgens Ruben Vogel Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 41

Meer rendement uit inkoop Verandering inkoop landschap Ontwikkeling Automotive markt Automotive juni pagina 42

Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Berijder Fabrikant Dealer sales & after-sales Schade (formules) Dealer after-sales Universeel Dealer sales Ontwikkeling Automotive markt Automotive juni pagina 43

Importeur auto’s & onderdelen Importeur onderdelen Automaterialen grossier 4 –> 18 jaar 0 -> 3 jaar Universele garage (formules) Fabrikant Dealer sales Berijder Schade (formules) Dealer after-sales Invloed importeur op (niet - niet strategische) inkopen Inkoop volume universele formules Groei aantal grossiers automaterialen Inkoop advies & dienstverlening Dealer- verenigingen Krimpende afzet markt Interesse importeur levering onderdelen naar universeel Invloed leasemaatschappij en fleetowners Inkoop bureau’s Internet Nieuwe buitenlandse automaterialen grossiers Interesse universeel levering onderdelen naar dealer Politiek Verandering inkoop landschap Automotive juni pagina 44

-Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive juni pagina 45

-Projectmatige aanpak -Commitment vanuit uw organisatie -Complementaire leveranciers -Inkoopbundeling -Ondersteuning van uw strategie vanuit uw leverancier -Efficiënte werkplaatsplanning voor optimale inkoop en reductie voorraad -Minder contactmomenten, inspanningen en goederenbewegingen -Vermijdbare kosten, kosten en doorbelasten -Managementinformatie -Bespreek uw financiële positie Actief met inkoop & logistiek als onderdeel van uw rendementsverbetering Automotive juni pagina 46

Ruben Vogel - Stellingen In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer In 2020 zal het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel overlaten aan de partner/keten/franchise Automotive juni pagina 47

Aftersales in 2020 Volgens Niels ter Brake Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 48

Schaalgrootte is noodzakelijk om te overleven… Aftersales Automotive juni pagina 49

Er gaat wel iets veranderen… Auto’s blijven rijden Automotive juni pagina 50

Particulier  Prijsvergelijk  Internet  Verkoop gebruikt  Retailketen Zakelijk/lease  SLA  Account management  Multimerk service  Serviceketen De markt Automotive juni pagina 51

Merk Universeel Schade BWI Sales Nieuw Lease Sales Gebruikt De ‘aftersales’ motor Automotive juni pagina 52

-Werkplaatsafspraken -Meerverkoop, acties -Cross selling -(After)sales leads -Klachtmanagement Klantenservice centraal Automotive juni pagina 53

-Groei binnen de activiteit -Groei binnen de keten -Wereldkampioen in de regio Schaal noodzakelijk voor professionaliteit Automotive juni pagina 54

Niels ter Brake - Stellingen In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive juni pagina 55

Aftersales in 2020 Volgens Gerard Berns Visies en stellingen Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 56

Blik in de toekomst: Wat zien wij in 2020? -We hobbelen door -Resultaten uit het verleden… -We nemen een hypotheek op onze toekomst(voorziening) -30% van de ondernemingen zit in de gevarenzone? Automotive juni pagina 57

Wat overkomt ons? -Teruglopende markt met gelijkblijvend aantal aanbieders? -Allerlei nieuwe concepten terwijl wij doorgaan op de oude weg -De onderneming van uw buurman is er over een aantal jaren niet meer? -Integratie van informatie, transparantie Automotive juni pagina 58

Informatie wordt steeds belangrijker Verantwoording aan stakeholders BankImporteurFiscusSchoonmoeder Automotive juni pagina 59

Informatie: maar hoe moet je sturen? Automotive juni pagina 60

Verantwoording InformatieSBR Sturing Administratie en informatie Automotive juni pagina 61

-Kritisch sturen en analyseren -Keuzes durven maken en doen -Begroten en plannen -In de kano in plaats van de roeiboot Wat moeten we doen? Automotive juni pagina 62

Gerard Berns - Stellingen In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 63

En nu tempo… De stellingen in stemming Automotive juni 2012 Automotive juni pagina 64

Stelling 1 In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer Automotive juni pagina 65

Stelling 2 In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise Automotive juni pagina 66

Stelling 3 In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven Automotive juni pagina 67

Stelling 4 In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule Automotive juni pagina 68

Stelling 5 In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf Automotive juni pagina 69

Stelling 6 In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 70

Conclusies 1.In 2020 heeft een autobedrijf geen magazijn meer 2.In 2020 laat het autobedrijf de inkoop van onderdelen geheel over aan de partner/keten/franchise 3.In 2020 is aansluiting bij een garageformule noodzakelijk om te overleven 4.In 2020 heeft iedere dealerholding z’n eigen universeel garageformule 5.In 2020 kennen de stakeholders mijn autobedrijf beter dan ikzelf 6.In 2020 is het bedrijfsrendement volledig planbaar Automotive juni pagina 71

Bedankt en tot ziens Automotive juni 2012 Tot volgend jaar!