The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
Innovatie in de Nederlandse tarweketen Hanneke Pol.
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
Paul J. Dimaggio & Walter W. Powell
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Effect I-Pod op radio luisteren. Effect I-Pod op radio I-POD’s en Podcasting hot topic MP3 spelers zijn populair en worden steeds vaker geintegreerd in.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
Winstmaximalisatie monopolist
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Leiderschap.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Challenge the future Delft University of Technology Over spaghetti, verkoop en veranderingstheorieën Effecten van verkoop van huurwoningen op.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Theory of the firm: Michael C. Jensen William H. Meckling
Hfdst 5: politieke participatie: deel 3
Measuring of Organisation Structures D.S. PUGH Nele Van Dooren 2 de Bachelor Sociologie 28 maart 2006.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 15
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Hoe is stabiel maatschappelijk leven mogelijk?
Theo Bachet HEAO BI MIT 1997 BPMIT 2008.
Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Business Marketing Management
Social media Gemaakt door: Hassie en Sanne. 1.De rol van social media in marketing & internetstrategie De rol van social media in marketing & internetstrategie.
Communicatie in organisaties
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Return to Sender Retourneren bij verkopen via internet vanuit technisch bedrijfskundig oogpunt Annella Slob Faculteit IE&IS Technische Bedrijfskunde Annella.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Dé enige Cloudoplossing voor Vast, Mobiel en Microsoft Lync
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Dossier Empowerment.
Personeelsbeleid tav grensarbeiders Eurocadres & Unizo Seminarie, 4 Oktober 2007 L. Coppin & T. Vandenbrande 1 Personeelsbeleid ten aanzien van grensarbeiders.
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Hoofdkleuren: R: 0 G: 75 B: 149 R: 189 G: 0 B: 103 R: 245 G: 234 B: 207 R: 223 G: 224 B: 225 R: 248 G: 186 B: 136 R: 190 G: 227 B: 238 R: 193 G: 215 B:
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Lastenverlichting op arbeid: geen gratis lunch Paul de Beer UvA-AIAS & De Burcht.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Beleggen en financiële markten Hoofdstuk 6 Vastgoed 6.1 De producten Direct en indirect vastgoed Rendement op vastgoed 6.2 Markt en prijsvorming De markt.
Afstudeeropdracht Verhogen Marktaandeel Microsoft Door middel van de Wallet Allocation Rule Analyse.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
23 juni 2017.
De fundamenten van groepsgedrag
Disclosure belangen NHG spreker
Economy for the common good gemeinwohl-Ökonomie  Gemene-Goed-Economie
Disclosure belangen NHG spreker
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
it’s about learning to dance in the rain’
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

The External Control of Organisations A Resource Dependence Perspective (Pfeffer & Salancik) Verthé Tom 2de Ba Politieke Wetenschappen - VUB Sociologie van Organisatie en Beleid – J. Vilrockx

An External Perspective on Organisations  Een bedrijf is geen eiland!  Belang van de omgeving  Andere organisaties  Overheid  Consumenten  Probleem van de resources  Individuele benadering => maximale output  Waar haalt men die resources?

Social Control of Organisations  3 doorslaggevende componenten:  Resource Importance  Discretion Over Resource Allocation and Use  Concentration of Resource Control Dependence

3 componenten  Resource Importance:  Relative magnitude of the exchange  Input vs. Output  Criticality of the resource  Functioneren bij afwezigheid in- of output  Moeilijker te bepalen  Varieert

3 componenten  Discretion Over Allocation and Use  Possession  Direct vs. Indirect (possession vs. ownership)  Access  Toegang controleren zonder te bezitten  Ability to make rules  Overheid of federaties  Sterke impact op mate van afhankelijkheid

3 componenten  Concentration of Resource Control  Aantal in- of outputactoren  Alternatieven  Monopolies en kartelvorming

Dependence  Wordt bepaald door combinatie van die 3 componenten  In welke mate maakt een bedrijf zelf beslissingen?

Countervailing Power & Asymmetric Dependence  Concentratie is niet probleem op zich  Welke belangen worden gediend door concentratie?  Countervailing power (Galbraith,1967): bvb. vakbonden  Asymmetrische relatie: bvb. GM

Empirical Examinations of Interorganizational Influence  Israeli Managers  Sales Interdependence and Affirmative Action

Empirie: Israeli Managers  141 grootste fabrieken in Israël  Hypothetische situaties  Investeren in een industriegebied tegen lagere opbrengst  Hypotheses:  Bedrijven met overheid als belangrijkste afnemer  Bedrijven in financiële moeilijkheden … zullen meer ingaan op vraag overheid

Empirie: Israeli Managers  Resultaat:  Positieve correlatie, maar niet sterk  Correlatie kleiner met defensie als afnemer  Bezwaren:  Hypothetische situatie  Studie door de Dean of the Business School van Tel Aviv => loyaliteit overdrijven of afhankelijkheid niet toe willen geven => verzwakking correlatie

Empirie: Sales Interdependence & Affirmative action  ‘Positieve discriminatie’  100 toeleveringsbedrijven leger VS  Onderverdeling volgens:  Percentage verkoop aan overheid  Nominaal bedrag (in $) van particuliere verkoop  Percentage verkoop van firma t.a.v. totale defensie-uitgaven

Empirie: Sales Interdependence & Affirmative action  Hypothese:  Hoe afhankelijker van overheid, hoe sterker men beantwoordt aan overheidsvragen…  Hoe afhankelijker van de firma, hoe minder de overheid probeert af te dwingen…  Beiden variëren volgens hun zichtbaarheid t.a.v. de bevolking

Empirie: Sales Interdependence & Affirmative action  Conclusie: zoals verwacht beantwoorden bedrijven met een hoge afhankelijkheid zeer sterk aan de vragen van de overheid. Deze correlatie neemt af naarmate de afhankelijkheid afneemt en is zelfs negatief bij kleine bedrijven waarvan de overheid afhankelijk is…

Besluit  Uit beide cases blijkt dat:  Omgeving een belangrijke factor is voor een bedrijf  De macht van de omgeving afhangt van:  Asymetrische relaties  Controle van de grondstoffen => Een bedrijf is dus effectief in die mate dat ze tegemoetkomt aan de eisen die worden gesteld door de omgeving waarvan ze afhankelijk is.