Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
‘hire for drive & train for skills’
Centrale werkwinkel D:
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Business mapping Business model canvas.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Bedrijfsactiviteiten R.P. de Jong DIV. & B en A Advies, Uw adviseur voor Bibliotheek- en Archiefzaken n Consultancy n Interim-management n Projectmanagement.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
H14 – Persoonlijke verkoop, verkoop-management en direct marketing
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
11. Verkoopfunctie beoordelen
Business Marketing Management
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
De kern Core Competence Positionering
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Ondernemerschap & Marketing keuzemodule 4 havo en 5 atheneum periode 3 en 4.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Indeling van hoofdstuk 9 Sales management 9.1 Belang van persoonlijke verkoop 9.2 Het verkoopproces 9.3 Sales management en verkoopdoelstellingen 9.4Organisatorische.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Jaarvergadering Florian Stiller.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Workshop: Account management
Managen van een onderneming
Presentatie bedrijfsplan
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Examen SPL kerntaak 3 Periode 7 Marketing.
Ontvangt en verwerkt goederen
Gepresenteerd door [Naam]
Examen SPL kerntaak 2 Periode 7 Marketing.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion

Principes van marketing – Hoofdstuk 17 Leerdoelen Bespreken welke rol verkopers spelen in het creëren van waarde voor klanten en het opbouwen van klantrelaties. De belangrijkste stappen in het management van de verkooporganisatie noemen en uitleggen. Het proces van persoonlijke verkoop bespreken, onderscheid maken tussen transactiegerichte marketing en relatiemarketing. Uitleggen hoe sales promotion-campagnes worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Persoonlijke verkoop en sales promotion Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6 Promotie Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Principes van marketing – Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop Mondelinge presentatie in een gesprek met potentiële klanten – individueel of als groep – met verkoop als doel Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Principes van marketing – Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop De aard van persoonlijke verkoop Een verkoper of vertegenwoordiger is een voor een bedrijf werkzame persoon die één of meer van de volgende verkooptaken uitvoert: nieuwe klanten werven, communiceren, ondersteunen en informatie verzamelen. De rol van de verkooporganisatie Vertegenwoordigen van het bedrijf bij de klant Vertegenwoordigen de klant bij het bedrijf (account management) (Persoonlijke) lange-termijnrelatie opbouwen Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Leiding geven aan de verkooporganisatie Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Leiding geven aan de verkooporganisatie De doelstellingen van de verkooporganisatie formuleren De strategie en de structuur voor de verkoopafdeling formuleren De strategie van de verkooporganisatie De structuur van de verkoopafdeling: geografisch, productgericht of klantgericht De grootte van de verkoop Andere strategie- en structuurkwesties rond de verkoopafdeling Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Leiding geven aan de verkooporganisatie Uit een personeelsadvertentie van een grote leverancier van kopieer- en printapparatuur: Functieomschrijving In deze regionale functie richt je je als ervaren Accountmanager op bestaande en nieuwe Large Accounts. Large Accounts zijn: organisaties en instellingen met 500-2000 werkplekken en een afdrukvolume van 250.000-750.000 prints p/m. Je werkt in deze functie in een team met 5 collega Large Accountmanagers en rapporteert aan de Sales Manager Large Accounts. Je werkt nauw samen met diverse interne afdelingen waaronder sales support, consultancy en de tenderdesk. Speerpunten in de functie: voor 65% het benaderen en bewerken van bestaande Large Accounts; voor 35% het beheren uitbouwen van nieuwe Large Accounts; focus op klanten met 500-2000 werkplekken; focus op een afdrukvolume van 250.000-750.000 p/m. Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Leiding geven aan de verkooporganisatie Werving en selectie van verkopers Wat maakt iemand een goede verkoper De procedures voor werving en selectie De training van vertegenwoordigers De beloning van de sales force Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Leiding geven aan de verkooporganisatie De beloning van de sales force Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Leiding geven aan de verkooporganisatie De aansturing van vertegenwoordigers Leidinggeven aan vertegenwoordigers Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Leiding geven aan de verkooporganisatie De evaluatie van de vertegenwoordigers Informatiebronnen Formele beoordeling van de prestatie Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Het proces van persoonlijke verkoop Stappen in het verkoopproces Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Principes van marketing – Hoofdstuk 17 Sales promotions Sales promotions zijn korte termijn stimulansen om de koop of verkoop van een product of dienst te bevorderen. Ze vormen een tijdelijke verbetering van de prijs/waarde-verhouding De snelle groei van sales promotions De doelstellingen van sales promotions Consumentenpromoties Handelspromoties i.h.a. moet het instrument sales promotion gelijkstaan met het bevorderen van de klantenbinding Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Principes van marketing – Hoofdstuk 17 Sales promotions Instrumenten voor sales promotions Instrumenten voor consumentenpromoties Monster Incentive Kortingsbon Beloning van vaste klanten Geld-terugcoupon Promotie op het verkooppunt Voordeelpakket Wedstrijden, loterijen, spelletjes Premiums Instrumenten voor sales promotions Sales promotion in Europa Instrumenten voor handelspromoties Zakelijke promoties Een sales promotion-programma opzetten Principes van marketing – Hoofdstuk 17

Principes van marketing – Hoofdstuk 17 Vragen n.a.v. leerdoelen Bespreek welke rol verkopers spelen in het creëren van waarde voor klanten en het opbouwen van klantrelaties. a. Wat zijn de belangrijkste stappen in het management van de verkooporganisatie? b. Wat houden zij in? a. Bespreek het proces van persoonlijke verkoop. b. Wat is het onderscheid tussen transactiegerichte marketing en relatiemarketing? Leg uit hoe sales promotion-campagnes worden ontwikkeld en geïmplementeerd. Principes van marketing – Hoofdstuk 17