Informatiesystemen binnen de onderneming

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Het secundair onderwijs
De fundamenten van de organisatiestructuur
10 tips voor een gouden start Groeitips
De marketing-omgeving
TAAKVERDELING & COORDINATIE ZIE P.135. Filmpje op Youtube:
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
H4: Begrijpen van de markt
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Klassieke AO Leseenheid1
Informatiesystemen, organisaties, management en strategie
H8: Distributie.
Logistiek management: begrippen en principes
Enterprise Resource Planning (ERP)
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Inleiding tot marktonderzoek
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Motivatie: van begrip naar toepassingen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
16.1 © 2002 by Prentice Hall Hoofdstuk 16 Management van internationale informatiesystemen.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Ontwerpen & ontwikkelen
Administratie ‘Wat is administratie?’. Wat is administratie? “Administreren is vastleggen, op papier of elektronisch, wat er in jouw onderneming gebeurd.
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

Informatiesystemen binnen de onderneming Hoofdstuk 2 Informatiesystemen binnen de onderneming

Na dit hoofdstuk ben je in staat om: de rol van de zes belangrijkste typen informatiesystemen in organisaties en hun onderlinge relaties te analyseren; de typen informatiesystemen te beschrij-ven die de belangrijkste functionele gebieden van het bedrijfsleven ondersteunen; de relatie tussen organisaties, informatie-systemen en bedrijfsprocessen, inclusief de processen voor relatiebeheer en supply chain management, aan te geven; © 2002 by Prentice Hall

Na dit hoofdstuk ben je in staat om: uit te leggen hoe enterprisesystemen en netwerken binnen bedrijfstakken nieuwe efficiëntere processen voor onderne-mingen ontwikkelen; de voordelen en beperkingen van enterprisesystemen en netwerken binnen bedrijfstakken te evalueren. © 2002 by Prentice Hall

Managementuitdagingen Belangrijke systeemapplicaties binnen de organisatie Systemen vanuit een functioneel perspectief Integratie van functies en bedrijfsprocessen

Managementuitdagingen Integratie De reikwijdte van het denkpatroon van managers

Typen informatiesystemen Type informatiesysteem Groepen die worden bediend Strategisch niveau Hoger management Managementniveau Middenmanagement Operationeel Operationeel niveau management Kennisniveau Kennis- en gegevens- verwerkers Verkoop Productie Financiën Boekh. Pers.- & marketing zaken

De zes belangrijkste typen informatiesystemen Transactieverwerkingssystemen (TPS – transaction processing systems) Kantoorsystemen Kennisverwerkingssystemen (KWS – knowledge work systems) Beslissingsondersteunende systemen (DSS – decision-support systems) Bedrijfsinformatiesystemen (MIS – management information systems) Managementonder- steunende systemen (ESS – executive support systems)

Toepassingen van transactieverwerkingssystemen Verkoop en marketingsystemen Belangrijke functies van het systeem Verkoopbeheer Marktonderzoek Promotie Prijzen Nieuwe producten Belangrijkste systemen Verkoopinformatiesysteem Marktonderzoeksysteem Commissiesysteem

Toepassingen van transactieverwerkingssystemen Productie Belangrijke functies van het systeem Planning Inkoop Verzending/ontvangst Techniek Bedrijfsvoering Belangrijkste systemen Machinebeheersysteem Inkoopsysteem Kwaliteitscontrolesysteem

Toepassingen van transactieverwerkingssystemen Financiën/boekhouding Belangrijke functies van het systeem Budgettering Grootboek Rekeningen Kostenbeheer Belangrijkste systemen Rekeningen (inkomend/uitgaand) Fondsenbeheersysteem

Toepassingen van transactieverwerkingssystemen Personeelszaken Belangrijke functies van het systeem Personeelsbestand Verzekeringen Compensatie Werkrelaties Training Belangrijkste systemen Loonuitbetaling Werknemersgegevens Verzekeringssysteem Carrièreplanner

Toepassingen van transactieverwerkingssystemen Andere typen (bijvoorbeeld voor universiteit) Belangrijke functies van het systeem Toelating Cijferoverzicht Vakkenoverzicht Alumni Belangrijkste systemen

Kennisverwerkingssystemen Kennisniveau Informatie-input: ontwerpspecificaties; kennisbasis Verwerking: simulaties, modellen Informatie-output: modellen; diagrammen Gebruikers: technische staf

Kantoorsystemen Kantoor zonder papieren Geïntegreerde software Ergonomisch ontwerp Heldere, plezierige werkplek

Bedrijfsinformatiesystemen Managementniveau Informatie-input: samenvattingen van transactiegegevens; grote hoeveelheden gegevens; eenvoudige modellen Verwerking: routinerapportage; eenvoudige modellen; eenvoudige analyse Informatie-output: samenvatting en rapportage uitzonderingen Gebruikers: middenmanagement

Bedrijfsinformatiesystemen Gestructureerde en semi-gestructureerde besluitvorming Overzichten en rapportages van afwijkingen Gegevens uit verleden en heden Intern georiënteerd Langdurig ontwerpproces *

Orderverwerkings-systeem Materiaalplanning-systeem Hoe bedrijfsinformatiesystemen hun gegevens halen uit een transactieverwerkingssysteem Transactieverwerkingssystemen Bedrijfsinformatiesystemen Manage-ment bestanden Verkoopge-gevens Product-kosten per afdeling Product-wijzigingen Uitgaven Rapporten MANAGERS Orderverwerkings-systeem Materiaalplanning-systeem Grootboek-systeem Bestellingenbestand Productie-masterbestand Boekhoudbestanden Bedrijfs-informatie-systeem

Beslissingsondersteunende systemen Middenmanagement Informatie-input: beperkte hoeveelheid gegevens of grote databases geoptimaliseerd voor gegevensanalyse; analytische Verwerking: interactief; simulaties; analyses Informatie-output: speciale rapporten; analyses voor besluitvorming; reacties op vragen Professionals, technische staf

Beslissingsondersteunende systemen Flexibel, snel Gebruiker bepaald de input en outputs Geen professionele programmering Ondersteund besluitvormingsproces Groot aantal modellen om gegevens te analyseren *

Managementondersteunende systemen Strategisch niveau Informatie-input: verzamelde gegevens: extern, intern Verwerking: diagrammen; simulaties; interactief Informatie-output: voorspelling; reacties op vragen Gebruikers: hoger management

Managementondersteunende systemen Hoger management-niveau Ontworpen voor het individu Zeer duur in onderhoud Veelomvattende ondersteuning voor het management *

Onderlinge relaties tussen systemen Management- ondersteunende systemen Bedrijfs- Informatie- systemen Beslissings- ondersteunende systemen Kennisverwerkings- systemen Transactie- Verwerkings- systemen kantoorsystemen

Systemen vanuit een functioneel perspectief Verkoop- en marketingsystemen Productiesystemen Financiële en boekhoudinformatiesystemen Personeelsprocessen

Voorbeelden van verkoop- en marketingsystemen Systeem Omschrijving Organisatorisch niveau Orderverwerking Invoeren, verwerken en bijhouden van bestellingen Operationeel Marktanalyse Identificeren van klanten en markten met gebruik van gegevens over demografie, markten, consumentengedrag en trends Kennis prijsanalyse Bepalen van prijs voor producten en diensten Management Voorspellingen verkooptrends Voorbereiden van voorspelling van verkoop over periode van vijf jaar Strategisch

Voorbeelden van productie-informatiesystemen Systeem Omschrijving Organisatorisch niveau Machinebeheer Controleren van activiteiten van machines en apparatuur Operationeel Computer-aided design Ontwerpen van nieuwe producten met gebruikmaking van de computer Kennis Productieplanning Bepalen wanneer en hoe producten moeten worden geproduceerd Management Faciliteiten en locaties Bepalen waar nieuwe productiefaciliteiten zich zullen bevinden Strategisch

Voorbeelden van financiële en boekhoudinformatiesystemen Systeem Omschrijving Organisatorisch niveau Te betalen facturen Geld dat de onderneming nog moet ontvangen van klanten Operationeel Portfolioanalyse Portfolio van investeringen samenstellen Kennis Budgettering Kortetermijnbudgetten voorbereiden Management Winstplanning Langetermijnresultaten plannen Strategisch

Voorbeelden van personeelssystemen Systeem Omschrijving Organisatorisch niveau Training en ontwikkeling Bijhouden van training, vaardigheden en prestaties van werknemers Operationeel Carrièreplanning Plannen van carrières van werknemers Kennis Salarisanalyse Bijhouden van de verdeling van salaris en bonussen Management PZ-planning Plannen van personeelsbehoefte op de lange termijn Strategisch

Voorbeelden van bedrijfsprocessen Fabricage en productie: het assembleren van producten, kwaliteitscontrole Marketing en verkoop: identificeren van klanten, het creëren van aandacht door de klant *

Voorbeelden van bedrijfsprocessen Financiën en boekhouding: het betalen van crediteuren, het beheren van rekeningen Personeelszaken: aannemen van medewerkers, het evalueren van prestaties *

Supply chain management Klanten Planning en prognose Order-verwerking Leveranciers INTRANET Intranet Productie Acquisitie Boekhouding Logistieke diensten Vervoer Voorraad Distributeurs

Hoe bedrijfsinformatiesystemen supply chain management ondersteunen Besluit wanneer, wat geproduceerd, opgeslagen en vervoerd moet worden… Snel communiceren van orders… Nakijken van orderstatus… Nakijken van de beschikbare inventaris… Nakijken van verzendingen… De productie plannen met de werkelijke vraag… Snel communiceren van product… Ontwerpveranderingen… Verschaffen van productspecificatie… Delen van informatie over koersen, etc…

Een traditioneel beeld van systemen Binnen de onderneming: De verschillende fucties hebben elk nut van de systemen Buiten de grenzen van de onderneming: hier bevinden zich de klanten en leveranciers De verschillende functies werken afzonderlijk van elkaar *

Verkoop- en marketingprocessen Enterprisesystemen Productieprocessen Personeels-processen Boekhouding Financiën Bedrijfsprocessen Ondernemingsbrede bedrijfsprocessen Distribu-teurs Klanten Verkoop- en marketingprocessen

Voordelen van enterprisesystemen Structuur van de onderneming en de organisatie: één organisatie Management: ondernemingsbrede kennisbasis voor managementprocessen Technologie: een uniform platform Onderneming: efficiëntere bedrijfsvoering en klantgeoriënteerde bedrijfsprocessen *

Uitdagingen van enterprisesystemen Implementatie Hoge kosten nu/voordelen in de toekomst Inflexibiliteit *

Netwerken binnen een bedrijfstak Koppelen organisaties binnen dezelfde bedrijfstak aan elkaar tot één breed systeem Horizontaal: koppelt organisaties in dezelfde branche, inclusief concurrenten Verticaal: koppelt organisaties met leveranciers in de zelfde bedrijfstak *

Informatiesystemen binnen de onderneming Hoofdstuk 2 Informatiesystemen binnen de onderneming