Business Marketing Management

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Customer service en planvorming
H4: Begrijpen van de markt
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
H10: Prijsmanagement.
Business Marketing Management
4 P´s en 3 R-en MK01.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Facility management en inkoop
Distributiestrategie
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Advanced Business Information Solutions
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Quality Function Deployment
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
MARKETINGMIX.
4. Online strategie Internet scorecard
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Ontwerpen & ontwikkelen
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Internationale marketing
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Goederenstroombeheersing
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Logistieke werkzaamheden coördineren
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Direct of indirect klantencontact? Gewenste mate van beheersbaarheid eigen verkoopstaf en eigen distributeurs zijn goed beheersbaar, maar erg duur onafhankelijke distributeurs zijn goedkoper, maar minder goed beheersbaar Aard van de doelgroep sommige kanalen zijn heel erg gericht op een bepaalde doelgroep (eigen verkopers) anderen zijn veel breder van aard (Internet) Meeste leveranciers kiezen voor direct klantencontact (is door het gebruik van Internet alleen maar toegenomen)

Persoonlijke verkoop Duur instrument, vooral geschikt bij: klein aantal klanten technisch complexe producten complex koopcentrum bij de klant product gebaseerd op nieuwe technologie Gespecialiseerde verkopers per branche per klantgrootte per productgroep werven van klanten vs onderhouden van relatie

Taken van een verkoper Informatie verstrekken en verkopen houden van verkooppresentatie, uitbrengen van offerte, identificeren van koopcentrum, verlenen van nazorg, bespoedigen van orders Relatiebeheer ontwikkelen van persoonlijke relaties, opbouwen van vertrouwen, inventariseren van behoeften Marktinformatie verzamelen en verspreiden verzamelen en intern verspreiden van informatie Coördineren van het verkoopteam als account manager inschakelen van mensen

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Verkoopbenaderingen Scriptgebaseerde verkoop Adaptieve verkoop vaste verkooppresentatie voor afnemers met dezelfde behoeften Adaptieve verkoop bij beperkt aantal verschillende behoeften: identificeren van behoefte en kiezen van de bijbehorende benadering Consultatieve verkoop maatwerk bij unieke behoeften Strategische partnerverkoop beide partijen investeren in het proces en doen aanpassingen; meerdere bedrijfsfuncties betrokken

Ethische dilemma’s Relaties met klanten Relatie met eigen organisatie verstrekken van onjuiste informatie achterhouden van relevante informatie geven van cadeaus doorgeven van vertrouwelijke informatie Relatie met eigen organisatie declareren van onkosten gerapporteerde werkuren en activiteiten Relaties met concurrenten doen van onjuiste beweringen over concurrenten bekritiseren van producten van de concurrent

Verkoopmanagement Keuze van het soort verkooporganisatie geografische organisatie productgerichte organisatie marktgerichte organisatie Account management grote klanten krijgen een individuele marketingbenadering national accounts, key accounts Werving, training en motivatie

Alternatieven voor persoonlijke verkoop Kosten van persoonlijke verkoop zijn sterk gestegen Effectief, maar zeer kostbaar instrument Goedkopere alternatieven catalogi internet customer contact center

Catalogi Ter ondersteuning van persoonlijke verkoop (the silent salesperson) Steeds vaker op CD-ROM en internet vooral online lage kosten grote flexibiliteit gemakkelijker zoeken voor klanten eenvoudiger bestellen

Internet Mogelijkheden voor klanten om rechtstreeks bij de leverancier te bestellen elimineert geografische locatie altijd bereikbaar eimineert transportkosten Internet is niet zozeer vervanging van duurdere kanalen meer gebruikt ter ondersteuning van andere kanalen Nog steeds volop in ontwikkeling

Customer contact center Telemarketing inbound: opnemen van bestellingen, beantwoorden van vragen, registreren van klachten etc. outbound: verkoopacties, introduceren van nieuw product Van call center uitgegroeid tot customer contact center Geschikt voor uiteenlopende producten

Veelgebruikte distribuanten Distributeurs en dealers distributeurs bieden meer toegevoegde waarde algemene, gespecialiseerde, gecombineerde distributeurs Agenten onafhankelijk, werkt voor meer fabrikanten gedegen marktkennis en relaties met klanten Value-added resellers combineren producten tot systeem Jobbers en makelaars

Distributiesysteem Keuze uit drie strategieën enkelvoudig systeem met slechts één kanaal meervoudig systeem met meerdere kanalen hybride systeem, waarbij diverse partijen verschillende functies vervullen voor dezelfde klanten Ontwerpen van een nieuw systeem, c.q. aanpassen bestaand systeem Door klanten toegekende waarde aan distributie-elementen vormt het uitgangspunt

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Ontwerp van een distributiesysteem Inschatten van waarde van distributie-elementen voor klanten Analyse van randvoorwaarden Evaluatie van huidig distributiesysteem Analyse van noodzaak tot aanpassing (Her)ontwerp van distributiesysteem Implementatie van distributiesysteem Ontwikkeling en implementatie van ondersteunend programma

Business Marketing Management © 2008 Noordhoff Uitgevers bv

Management van distributiesysteem Management van conflicten horizontaal en verticaal vaak over omgaan met grote klanten, gehanteerde prijzen, verzorgingsgebied en concurrentie Stimuleren van samenwerking uitgangspunten vastleggen in distributiebeleid management van persoonlijke relaties dealerdagen Verbetering van distributiesysteem verbeteren van prestaties bestaande kanalen zelf meer waarde creëren voor klanten inschakelen van nieuwe kanalen

Logistieke servicegraad Invulling van fysieke distributie wordt bepaald door de gewenste logistieke servicegraad Op diverse manieren te meten orderdoorlooptijd mate waarin producten aan specificaties voldoen mate waarin bestelde producten geleverd zijn schade bij ontvangst Vaak geformuleerd in termen van leverbetrouwbaarheid Integrale logistiek: minimaliseren van totale logistieke kosten

Voorraadbeheer Voorraadkosten Just-in-time inkoop ABC-analyse kosten van bestellen kosten van voorraad houden kosten van risico lopen Just-in-time inkoop lagere voorraadkosten betere bezettingsgraad lagere transportkosten ABC-analyse 20% van producten levert 80% van omzet

Vestiging van productiefaciliteiten Vestiging in de nabijheid van grondstoffen bijv. in mijnbouw en suikerindustrie om transportkosten van grondstoffen te minimaliseren Vestiging in nabijheid van afnemers als eindproduct bederfelijk is of transportkosten hoog zijn Vestiging in nabijheid van transportfaciliteiten bijv. olieverwerkende bedrijven in Rotterdam

Magazijnen en depots Interne magazijnproblematiek inrichting van magazijnen keuze van geschikte opslagmethodiek keuze van hulpwerktuigen keuze van orderverzamelingssysteem Externe magazijnproblematiek wel of niet opzetten van magazijnen vaststellen aantal magazijnen bepalen van de functie van magazijnen keuze vestigingsplaats

Transport Diverse transportmiddelen vrachtauto trein schip vliegtuig pijpleiding Keuze afhankelijk van factoren als snelheid, reikwijdte, variabiliteit, frequentie en kosten Kangoeroevervoer (piggyback): combinatie van transportmiddelen

Orderverwerking Complex proces dat loopt van orderplanning tot en met de after sales service In de praktijk vaak problemen gebrekkige interne afstemming tussen bedrijfsfuncties geen prioritering en selectie van orders geen orderspecifieke prijszetting Oplossing: systeemdenken dat het orderverwerkings-proces ziet als integraal proces dat waarde creëert voor de klant

Verpakkingen Kosten van diverse soorten verpakkingen Mate waarin distributiepartners en klanten de verpakking kunnen handlen Creatief gebruik van verpakkingen Verpakkingen afstemmen op wensen van de klant