Een inleiding voor de KMO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketing voor ZZP-ers
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Bedrijfspresentatie Promavise
Marketing introductie
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Wat is interactieve marketing?
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Denken in versnelling en Groei
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
Business Marketing Management
4 P´s en 3 R-en MK01.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Een startersgids voor innovatie
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
strategie als een proces
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Marketing presentatie
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding tot marktonderzoek
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Nike Supply Chain Management
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Minor ondernemen Financieel Plan en prijsstelling
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Strategische Businesspartner
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
De marketing van kennis
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Managen van een onderneming
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Een inleiding voor de KMO Marketing en Verkoop Een inleiding voor de KMO

Inhoud Algemene context Definities Marketing en KMO’s Wat is marketing ? Marketing vs Verkoop Marketing en KMO’s Marketing : the essentials Markt Objectief Strategie Tactiek Controle De strategische Verkoop Account Management Customer Life Cycle CRM Conclusie

Algemene context Een snel veranderende omgeving: Een voortsnellende technologie Hoe hebt U ooit zonder internet kunnen leven ? Veranderende leefgewoonten Hoeveel tijd besteedt U gemiddeld in de keuken? Hoe vaak gaat U uit eten? Wat komt er op uw bord? Internationalisatie: Hoe ver weg is Frankrijk of Nederland? Wat hebben de presidentsverkiezingen in de US te maken met uw beleggingen? Met alle Chinezen, en misschien ook met den dezen? Méér- beter – sneller – goedkoper

Drie soorten ondernemingen Zij die dingen laten gebeuren Zij die dingen zien gebeuren Zij die zich afvragen wat er gebeurd is Ph Kotler Zij die voorzien wat hoogstwaarschijnlijk gebeuren zal Zij die zorgen dat de dingen gebeuren

Wat is Marketing? Marketing is een samenraapsel van sluwe vossenstreken, waaronder misleidende reclame en psychologische prijszetting om op legale manier centen uit de zakken van argeloze consumenten te schudden. Rik Duyck

Wat is Marketing? Marketing is the art of meeting needs profitably Philip Kotler Marketing is het rendabel afstemmen van vraag en aanbod J. Vanhaverbeke

Wat is Marketing? Marketing is het verkopen van producten die niet terugkomen, aan klanten die wel terugkomen. Rudi Cranshoff Verkopen (!!!) Producten/Diensten: waarde Klantentevredenheid

Marketing vs Verkoop (a) Het Verkoop concept (b) Het Marketing concept Fabriek Bestaande producten Verkoop en promotie Winst door verkoop volume Start punt Focus Middelen Resultaat (a) Het Verkoop concept Markt Geïntegreerde marketing Winst door klanten- tevredenheid Behoeften klanten (b) Het Marketing concept

Marketing vs Verkoop Verkoop = Push Marketing = Pull Marketing en LT Verkoop gaan hand in hand

Marketing Jargon Babylon in Marketing Concentrated Marketing Direct Respons Television Marketing Internal Marketing Consumer Oriented Marketing Interactive Marketing Industrial Marketing Societal Marketing Babylon in Marketing Tele Marketing Direct Mail Marketing Cyber Marketing Target Marketing Belevenismarketing Mass Marketing Innovative Marketing Global Marketing Micro Marketing E-Marketing Niche Marketing Permission Marketing Relationship Marketing

Marketing en KMO’s Te duur Te weinig tijd/ geen mensen Wat is nu het effect? Hoeveel verkoop ik meer? Veel geblaat, weinig wol … KMO’s zijn echter net zo gebaat bij een goede marketing aanpak, als grote multinationals. Cardoen « Mijn Restaurant »

Marketing oriëntatie Klantgericht denken Winstgericht Welke behoeften? Behoeftencreatie of –kanalisatie? « Delight the customer » Winstgericht Aanvaardbaar winstniveau Shareholder Value Strategisch georiënteerd Long term sustainable growth Geïntegreerde aanpak Alle activiteiten van de onderneming Multidisciplinair

Marketing: the essentials Waar staan we nu? Fase 1 Waar willen we staan? Fase 2 Hoe kunnen we daar geraken? Fase 3 Wat is de beste weg om er te geraken? Fase 4 Hoe kunnen we ons ervan verzekeren dat we er gaan geraken? Fase 5 Markt? Controle? Objectief? Tactiek? Strategie ?

Marketing: de Markt In welke markt zit ik? Directe concurrentie Indirecte concurrentie Welke behoefte vul ik in, wat is mijn missie? Our strategic intent is to help people find better ways to do great work -- by constantly leading in document technologies, products and services that improve our customers' work processes and business results. Everything we do is inspired by our enduring Mission: To Refresh the World...in body, mind, and spirit. To Inspire Moments of Optimism...through our brands and our actions. To Create Value and Make a Difference...everywhere we engage. Connecting people « Marketing is te belangrijk om het aan het marketing departement over te laten » Anonymous

Marketing: Objectief Het marketing objectief is de marktgeoriënteerde vertaling van het ondernemingsobjectief Het Wenselijke Wat willen wij? Het Haalbare Wat kunnen wij? Het Noodzakelijke Wat moeten wij? 14/04/2008

Marketing : Strategie Groei strategie - strategische focus 14/04/2008 Mogelijkheden Kapitaalkost verlagen Productiviteit Vaste kosten verlagen Var. kosten verlagen Productmix aanpassen Prijs verhogen Waarde toevoegen Klant van conc. wegnemen Volume Concurrenten kopen Gebruik toenemen Nieuwe segmenten Nieuwe markten Innovatie Kosten verlagen Marges verhogen Concurreren Creëren 14/04/2008

Marketing: Strategie 14/04/2008 Generieke Strategie Offensief (Nieuwe Klanten) Vergroten markt Vergroten Marktaandeel Defensief (Huidige Klanten) Bouw switching barrières Vergroten klantentevredenheid 14/04/2008

Marketing: Tactiek De Marketing Waardeketen Het Marketing Management proces De Marketing Mix De 4 P’s --- De 6 P’s De 4 C’s De 4 R’s 14/04/2008

Marketing waardeketen Kies waarde Segmentatie Doelmarkten Positionering Verschaf waarde Productontwikkeling Service-ontwikkeling Sourcing Productie Prijs Distributie Communiceer Waarde Verkopen Verkooppromotie Reclame … Long Term Sustainable Growth 14/04/2008

Marketing Mgmnt Proces Analyse van marktopportuniteiten Doelmarkten kiezen Ontwikkelen van de marketing mix Beheren van de marketing inspanningen 14/04/2008

Marktopportuniteiten Vind het gat in de markt Zit er ook een markt in dat gat? Marktonderzoek De consument/ de klant is de laatste die je zal vertellen welke innovatie je moet brengen Luister naar je klant Klachten en suggesties Tevredenheidsonderzoek Analyse verloren klanten 14/04/2008

Doelmarkten Segmentatie 14/04/2008 Demografisch Sociaal-psychologisch Van grotere gehelen tot één enkel individu Mass-media One-to-one marketing Beslissingsbetrokkenheid Beslissers Gebruikers Beïnvloedende beleidsbepalers Uitvoerders Gatekeepers … 14/04/2008