SLIMMERLAND ?! PROFUSE 7 juni 2006
KERNGEGEVENS VOOR NEDERLAND BBP3,62,25-0,901,251,0 CAO-Lonen2,13,502,701,500,75 Prijsindex2,13,252,101,251,25 Particuliere cons. 3,72,75-0,900,250 Investeringen bedrijven 6,82,00-3,501,250,75 Werkgelegenheid (AJ) 2,71,50-1,00-1,250,25 Werkloosheid (BV) 4,93,755,106,507,00 EMU-saldo (% BBP) -0,8-0,8-3,20-2,90-2,60 EMU-schuld (% BBP) 66,851,854,155,958,0 Mutaties per jaar in %
Miljoenennota 2006 Economische groei2,50 % Groei bedrijfsinvesteringen8,25% Particuliere bestedingen -2,25% Groei export7,00% Stijging prijspeil1,00% Begrotingstekort1,70% BBP
Kern Kabinetsbeleid Loonmatiging (centraal akkoord) Bevordering arbeidsdeelname door hervorming sociale zekerheid Verkleining begrotingstekort: o.a. bezuinigingen sociale zekerheid en zorg Terugdringen overheidssector Verlaging administratieve lasten, vpb- verlaging Nadruk op kenniseconomie
Trends in Europa Trends in Europa VPB-tarieven naar 20% IB-toptarieven naar 40% en lager Vermindering sociale zekerheid Bevordering bedrijfsvestigingsklimaat; o.a. fiscaal, minder regels, beperking ontslagbescherming Aantrekkelijke fiscale regimes voor specifieke sectoren
Trends in ondernemingsland Verplaatsing eenvoudig werk lage loonlanden Steeds meer verplaatsing hoogwaardig werk (ict-, banksector, techn/onderzoek, comp.tech., farmaceutische industrie naar India/China) (ict-, banksector, techn/onderzoek, comp.tech., farmaceutische industrie naar India/China) Wereldwijd sterke stijging internetaankopen Export naar nieuwe lidstaten
Trends in ondernemingsland Topmanagers: bescheidenheid, transparantie Investeren in human capital Kostenbeheersing in toekomststrategie Groei: kernactiviteiten en vaardigheden Goed bedrijfsimago: goed bestuur, maatschappelijk ondernemen, aantrekkelijke merken, marketing methode Karel V Beperken belastingdruk en administratieve lasten (ICT-inzet) lasten (ICT-inzet)
Digitale trends Wereldwijde groei internetgebruik Bedrijven en consumenten gaan on-line Toename van verkopen/bestedingen/ diensten on-line TV en de PC inwisselbaar Meer thuiswerk hooggeschoolde internetwerker
Breedband wereldwijd
Onderwijs ‘beter and slimmer’ gebruik van breedband door implementatie op sectoraal niveau SLIMMER Zorg MKB Regionaledienstverlening Digital Life: gericht op gaming en entertainment Mobiliteit
‘On-line Oxygen’ Source: In Nederland zijn jongeren gemiddeld 5,5 dag per week on-line, 104 minuten per keer. Nederlanders zijn 4,4 dag per week on-line. Source: MSN & Telegraaf
Generatie C Source: • Deze generatie is ‘always on’, als gebruiker én producent • C = deze generatie creëert zelf Content
‘Wereldster’ Gary Brolsma
Leerlingen thuis... Werken en leren Multitasking Gaming, instant messaging, bloggen, communities en entertainment Digital Lifestyle is een vorm van expressie… en doodnormaal!
…always on… Mobiele game-hub, telefoon en videocamera in 1 apparaat Eigen mobiele website Mobiele soap
Niets doen voelt als… …dus inspelen op digitale, samenleving, bedrijfsleven, burger, leerling
De informatiesamenleving… Toekomstgerichte werkgevers vragen om pro-actieve werknemers ondernemend die flexibel kunnen samenwerken creatief en slim zijn in een internationale kenniseconomie
Wereldeconomie Gematigde groei Europa matige groei: Nederland van hekkensluiter geleidelijk naar middenmoot Groei in China, India VS handhaaft zich als sterke economie Grootste gevaar : oplopende rente / olieprijs
Komende tien jaar Bij ongewijzigd beleid: gematigde economische groei 2%-3% ( Europese middenmoot) middenmoot) Bij pro-actief inspelen op globalisering: - groei mogelijk boven 3% - groei mogelijk boven 3% - versoepeling ontslagrecht - versoepeling ontslagrecht - verlaging belastingtarieven/administr.lasten - verlaging belastingtarieven/administr.lasten - meer investeringen in onderwijs en onderzoek - meer investeringen in onderwijs en onderzoek - bevordering ondernemerschap - bevordering ondernemerschap - nadruk op creativiteit, slimheid en durf - nadruk op creativiteit, slimheid en durf erland supply chain land: Wat betekent nu toegevoegde waarde?