“durf_onderwijskunde_kiezen”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Edushock leerfestival
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Microsoft Dynamics NAV Meerwaarde voor leerlingen/cursisten.
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Master psychologie, pedagogische wetenschappen, educatieve studies
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Introductie Het Utrechtse onderwijsmodel in de praktijk.
Prof. Antonia Aelterman – voorzitter opleidingscommissie lerarenopleiding Informatieavond lerarenopleiding 24 september 2007 Deel I: afwerken in de academische.
Studievoortgangsregulerende maatregelen (SVRM)
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Masteropleiding sociaal werk
Studietrajecten FPPW na prof. bach. sec. onderwijs
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
13 november 2008 ‘Specifieke vakdidactiek gezondheidszorg voor de SLO in de CVO’s’ Workshop CVO LimLO Diepenbeek, CVO VTI Brugge, CVO VTI Aalst, CVO.
Rookstopcursus voor jongeren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Handelingsgericht samenwerken
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Major/Minor Marketing 18 maart Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)

het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Leraar worden aan de universiteit? Het kan!
INTRODUCTIE academiejaar
Aanvragen stad Antwerpen Flankerend Lokaal Onderwijsbeleid
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Universitaire Pabo van Amsterdam
Transcript van de presentatie:

“durf_onderwijskunde_kiezen” Major Onderwijskunde Major Lerarenopleiding Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Bachelor in de PW, afst.richt P&O Vier mogelijkheden (meest voorkomend) Niet geslaagd, credits verzameld Bach in de PW, naar arbeidsmarkt Bach in de PW, naar voorbereidingsprogramma Bach in de PW, naar master PW, a.r. P&O Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Waarom deze toelichting? Info verschaffen over het nieuwe masterprogramma Pedagogiek en Onderwijskunde, waarbij je anticipeert op keuze majoren Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Standpunt Vakgroep Onderwijskunde Bepaalde onderwijskundige domeinen komen onvoldoende aan bod (vernieuwing van het onderwijs, meten van kwaliteit, nieuwe didactiek, …) Evolutie van algemene vakken (bach) naar gespecialiseerde vakken (master) Naar een competentiegerichte aanpak (voorbereiden op “doen” als onderwijskundige; wat is hiervoor nodig?) Nadruk op onderwijskundige als kritische onderzoeker. Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Uitkomst: consensus in de OC Één afstudeerrichting (Pedagogiek en Onderwijskunde) met drie majoren (Pedagogiek, Onderwijskunde, Lerarenopleiding) Duidelijke uitbreiding opleidingsaanbod Uitbreiding keuzemogelijkheden voor studenten Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Algemene opleidingsonderdelen Eerste master Pedagogische Wetenschappen, Afstudeerrichting Pedagogiek en Onderwijskunde Algemene opleidingsonderdelen 40 studiepunten Major (Pedagogiek/Onderwijskunde/ Lerarenopleiding) 20 studiepunten Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Algemene opleidingsonderdelen Tweede master Pedagogische Wetenschappen, Afstudeerrichting Pedagogiek en Onderwijskunde Algemene opleidingsonderdelen 11 studiepunten Major 25 studiepunten Masterproef: 24 studiepunten Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Eerste master Algemene opleidingsonderdelen Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Tweede master Algemene opleidingsonderdelen Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Keuze major? Bachelor: generaliserend Master: specialisatie Interesse Profilering Finaliteit/tewerkstellings-perspectieven Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Major Onderwijskunde Je wil werken in formele en informele educatieve settings (bedrijven, begeleidingscontexten, ontwikkelwerk,musea, vakantiepleinen, …) Je gaat voor een beleidsfunctie willen aanpakken in onderwijs- en opleidingsgerelateerde sectoren Je kiest voor een job als onderzoeker aan de universiteit of een andere organisatie of bedrijf Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Major Lerarenopleiding Je wil competenties ontwikkelen als lerarenopleider in de hogeschool Je gaat voor een rol in het volwassenenonderwijs (CVO, basiseducatie, VDAB) Je wil een train-the-trainer worden Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Major Lerarenopleiding en Onderwijskunde Soms samenhang Bijv. gezamenlijke studiereis in 2009-2010 Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Eerste master Major Onderwijskunde Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Tweede master Major Onderwijskunde + Masterproef Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Forum leerlingenparticipatie Stageopdracht Ontwikkelen methodieken om participatie bespreekbaar te maken Optimaliseren leerlingparticipatie op school Opleidingsonderdelen Schoolbeleid en schoolontwikkeling Coaching en begeleiding Biedt netwerk aan scholen die aandacht willen besteden aan leerlingenparticipatie 3 bijeenkomsten met afvaardiging van verschillende geledingen van de school Provinciaal onderwijs Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Dienst Onderwijsontwikkeling Stageopdracht Ontwikkelen van een handleiding voor het begeleiden/beoordelen van online discussiefora Ontwikkelen website met competentiegerichte onderwijswerk- en beoordelingsvormen Opleidingsonderdelen Onderwijstechnologie Onderwijseffectiviteit Ondersteunen, onderzoeken, verbeteren en innoveren van het onderwijs Richt zich op competentiegericht en flexibel onderwijs en op de digitale LO Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Internationale stage Ecuador Stageopdracht Evaluatie lokaal onderwijsaanbod Ondersteunen ontwikkeling leermaterialen Opleidingsonderdelen Onderwijstechnologie Onderwijseffectiviteit Curriculumontwikkeling Ondersteunen, onderzoeken, verbeteren en innoveren van het onderwijs Richt zich op competentiegericht en flexibel onderwijs en op de digitale LO Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde KinderenInformatiePunt Stageopdracht Implementatie uitbreiden naar meerdere scholen Opleidingsonderdelen Coaching en begeleiding Informatiepunt in de lagere school Wekelijkse schoolbezoeken: kinderen kunnen er terecht met vragen of problemen Wekelijkse klasmomenten: leerlingen brengen zelf thema’s aan Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Action Innocence Stageopdracht Interactieve preventieprogramma’s “Veilig surfen op het internet” uitwerken voor leerlingen tussen 8 en 15 jaar Ouderconferenties verzorgen Opleidingsonderdelen Onderwijstechnologie Coaching en begeleiding Action Innocence streeft naar een veilig Internet voor kinderen en jongeren via voorlichtings- en sensibiliseringscampagnes Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Internationale stage Vietnam Stageopdracht Ontwikkelen instructiepakket professoren voor gebruik elearning Uitwerken workshop voor professeren Demonstratiecursussen uitwerken Opleidingsonderdelen Onderwijstechnologie Coaching en begeleiding Action Innocence streeft naar een veilig Internet voor kinderen en jongeren via voorlichtings- en sensibiliseringscampagnes Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Fuji Hunt Photographic Chemicals Stageopdracht Doorlichting op het vlak van effectiviteit van de opleiding bij arbeiders Opleidingsonderdelen Leeromgevingen voor volwassenen Onderwijseffectiviteit Human Resource Department Arbeidsgeneeskunde: opleidingsmethode herwerken voor preventieadviseurs uit grote bedrijven naar kleine bedrijven Kessels & Smit, the learning company: leren en ontwikkelen in arbeidsorganisaties/bedrijven Volvo, Belgacom Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Scholenwerking van Oxfam-wereldwinkels Stageopdracht Meedraaien in evaluatie-werkgroep die nationale scholen-werking van Oxfam-wereldwinkels mee bewaakt Uitwerken van educatief materiaal en vergaderingen bijwonen Opleidingsonderdelen Schoolbeleid en schoolontwikkeling Onderwijskundig ontwerpen Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Onderzoeksstage Vakgroep Onderwijskunde Stageopdracht Meedraaien in het ontwikkelen van een pakket begrijpend lezen (les- en spelmateriaal) voor de lagere school – Uitgeverij Garant Ontwikkelen luik in nascholing voor leerkrachten Meedraaien in de opstart van de evaluatie van het pakket (effectiviteit? Opvattingen leerkrachten?) Opleidingsonderdelen Onderwijseffectiviteit Onderwijskundig ontwerpen Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Andere mogelijke stageplaatsen Ketnet Kinder- en jongerentelefoon Kopergieterij PBD: Project Brede School CLB Educatieve uitgeverijen Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs Strafinrichtingen Vlaamse Dienst Speelpleinwerking Sterrewereld China, Mozambique, Tanzania, Zuid-Afrika, Indië, … Sterrewereld: een virtuele ontmoetingsplaat voor kinderen en jongeren tussen 5 en 19 die langdurig of chronisch ziek zijn Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Buitenlandse stageplaatsen aansluitend bij major onderwijskunde Tanzania Newman College, Social Workers Training, Teachers Resource Centre Stageopdracht Studietraining, leren leren voor studenten Ondersteunen schoolleiding bij uitwerken en implementeren studentenvolgsysteem, sturen en opleiden van tutors via begeleide zelfstudie Nascholing van leraren, ontwikkelen van materiaal Opleidingsonderdelen Schoolbeleid en schoolontwikkeling Coaching en begeleiding Tanzania: Kigoma, arme streek geconfronteerd met grote stroom vluchtelingen Ook in Zuid-Afrika: vorming rond studeren voor studenten, vorming rond aids en mensenrechten voor studenten, vorming rond didactische methoden voor leerkrachten Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Andere buitenlandse stageplaatsen UK, Bath: Opleiding voor nannies USA, Chicago: Onderzoek in video- en computer-based gallery naar de perceptie van bezoekers Ecuador: Ontwikkelen van webquests voor basis- en secundair onderwijs Vietnam: Project rond distance education Suriname: Ondersteunen en optimaliseren van een leesondersteuningsprogramma in het basisonderwijs Togo: bestrijden van analfabetisme, vorming van wees- en achtergelaten kinderen … Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Scripties onderwijskunde - voorbeelden Welbevinden van de leerlingen op de lagere school. Probleemgestuurd leren in het secundair onderwijs, een haalbare kaart? Liever lezen met z’n twee? Een vergelijking van de leermotivatie en attitude ten opzichte van samenwerkend leren van leerlingen uit het lager en secundair onderwijs. CSCL in het secundair onderwijs. Samenwerkend leren tijdens de wiskundeles: Een studie naar de impact op de motivatie, betrokkenheid en leerpresaties van zesdeklassers. Informatieve spelen bij kleuters Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Scripties onderwijskunde - voorbeelden Kunsteducatie in het lager onderwijs Studievoorlichting Non-coöperatieve studenten: Waarom werken kinderen niet graag mee in de les? Onderwijs aan langdurige zieke kinderen Begeleid online studeren: Waarom zoveel drop-out. Wat denken en doen bedrijfsleiders om het leren van volwassenen te bevorderen Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Eerste master Major Lerarenopleiding Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Tweede master Major Lerarenopleiding + Masterproef Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major lerarenopleiding Basiseducatie VDAB Volwassenenonderwijs Leeromgevingen voor volwassenen Vakdidactische verkenning Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major lerarenopleiding Dienst onderwijsondersteuning of kwaliteitszorg in hogescholen Opleidingsdidactiek School- en onderwijsbeleid Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Stageplaatsen aansluitend bij major lerarenopleiding Zorgcoördinator Didactische aanpak van leermoeilijkheden Opvoedingsondersteuning en zorgverbreding Vakdidactische verkenningen School- en onderwijsbeleid Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

Scripties lerarenopleiding - voorbeelden Noodzaak en de behoeften van professionalisering van lerarenopleiders Exploratief onderzoek naar de invulling van leerlingenbegeleiding in de lerarenopleiding Profiel van de eerstejaarsstudenten aan de lerarenopleiding bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Profiel van de eerstejaarsstudenten aan de lerarenopleiding bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs De pedagogische opdracht van de lerarenopleider met betrekking tot waardeopvoeding Emoties bij student-leerkrachten in de stage: oorzaken, regulatie en begeleiding Inventarisatie van didactische werkvormen in de lerarenopleiding Effect van video-gebaseerd infopakket over ADHD in de lerarenopleiding Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

SLO pedagogische wetenschappen 60 studiepunten, waarvan 30 theoretische component en 30 praktijkcomponent Leidt tot “diploma van leraar” Inschrijving vanaf 1ste masterjaar; diploma van leraar na diploma master Inschrijving kan ook voor studenten in schakelprogramma op voorwaarde van inschrijving voor master Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding

SLO pedagogische wetenschappen Decreet voorziet “inbouwvariant” in master: Major lerarenopleiding voor een equivalent van 30stp uit de SLO Resterende 30 stp worden opgenomen na de master Gecombineerd met een baan in het onderwijs: de LIO-baan alle masters kunnen op die manier in onderwijs stappen UGent hanteert hiervoor digitaal portfolio Via “gewone” SLO-opleiding gespreid over één jaar of gespreid over meerdere jaren (verwerven van credits) Studenten uit een andere major volgen het traject zoals uitgestippeld voor pedagogische wetenschappen Major onderwijskunde heeft equivalenties voor 10 stp Major pedagogiek heeft equivalenties voor 10 stp Voorstelling Pedagogiek en onderwijskunde, major Onderwijskunde en major Lerarenopleiding