Daltonschool De Phoenix
Hoe wij tot Daltonschool gekomen zijn Al enige jaren werkten wij volgens de daltonprincipes. In oktober 2009 is het team gestart met de daltonscholing om allemaal daltonleerkracht te worden. In juni 2013 is het hele team gecertificeerd daltonleerkracht geworden. In oktober 2013 kwam de visitatiecommissie van de Nederlandse Dalton Vereniging op bezoek en werden wij benoemd tot officiële daltonschool.
De kernwaarden van daltononderwijs Verantwoordelijkheid en vertrouwen Zelfstandigheid Samenwerken Effectiviteit Reflectie Borging
Wilt u meer weten over de theorie van het daltononderwijs? Neem eens een kijkje in ons daltonwerkboek. Hierin staat een stuk theorie over het daltononderwijs en is de praktische uitwerking van het daltononderwijs op onze school te lezen. Het daltonwerkboek is te vinden op de website of bij de directie.
Dalton in de praktijk: Groepsorganisatie Dagkleuren Dagritme Huishoudelijk takenbord Uitgestelde aandacht Flexplekken Kiss and go Geluidsniveau Groepsleiders
Dalton in de praktijk: Groepsorganisatie
Dalton in de praktijk: Taken maken Alle groepen werken met een weektaak
Dalton in de praktijk: Taken maken
Dalton in de praktijk: Zelfstandig leren Er is een opbouw van zelf werken naar het zelfverantwoordelijk leren In elke groep wordt de zelfstandigheid uitgebouwd Een voorbeeld hiervan zijn de presentaties van de zaakvakken die vanaf groep 3 gegeven worden
Dalton in de praktijk: Effectieve instructie Gevarieerde instructievormen Werken met handelingswijzers In de bovenbouw kunnen de kinderen bij rekenen, taal en spelling zelf kiezen of zij een lange of een korte instructie willen
Dalton in de praktijk: Effectieve instructie
Dalton in de praktijk: Samenwerkend leren Maatjesleren Mentorleren Groepsoverstijgend samenwerken Samenwerken in groepjes Tutorlezen Leerlingenraad
Dalton in de praktijk: Samenwerkend leren
Dalton in de praktijk: Evalueren en reflecteren Zelf nakijken Klassikale evaluatiemomenten Werken met smiley’s Coachgesprekken Vertelbeurtkaarten
Dalton in de praktijk: Keuzewerk en meervoudige intelligentie Kieskast met meervoudige intelligentie Strippenkaart Acadin
Dalton in de praktijk: Portfolio en coachgesprekken Kinderen zijn eigenaar van hun eigen ontwikkeling. Door te werken met een portfolio en het houden van coachgesprekken wordt dit tastbaar gemaakt. Kinderen maken doelen en verzamelen bewijzen voor het behalen van hun doel. Kinderen verzamelen werk waar zij trots op zijn. Door coachgesprekken te houden met de kinderen, worden de kinderen hierin begeleid.
Dalton in de praktijk: Portfolio en coachgesprekken
Tot slot Als u meer informatie over Daltonschool de Phoenix wilt, kom de sfeer proeven en kom langs voor een rondleiding! 0226 – 313821