Hogere denkvaardigheden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Wat komt er zoal bij kijken?
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
De nieuwe syllabus scheikunde
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
Beoordelen met behulp van rubrics
TOM: DENKLESSEN TOM: denklessen.
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
Onderzoekend leren en beroepscontexten
SLO Herman Schalk Maaike Rodenboog
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Werken met de Stercollecties
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Met de Kennisbasis in zee!
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Kritisch denken ‘vertaald’
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Wat is een webquest?.
Een tijdlijn maken met ICT
Informatieavond vakkenpakketten Welkom. Informatieavond vakkenpakketten Welkom.
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Hogere denkvaardigheden
Vragen, wat voor vragen?.
De juiste route naar het juiste doel
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Werksessie minoren pedagogiek VU
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leerplanontwikkeling binnen scholen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Transcript van de presentatie:

Hogere denkvaardigheden 6 juni 2013 Hogere denkvaardigheden Maaike Rodenboog, SLO 16 mei 2014 Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 1

Voorstellen denkvaardigheden in de klas taxonomie analyseren evalueren creëren

Programma Waarom HDV? Project Hogere denkvaardigheden van SLO 6 juni 2013 Programma Waarom HDV? Project Hogere denkvaardigheden van SLO Opbrengsten en voorbeelden Discussie en zelf aan de slag Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 3

Waarom HDV? 21st century skills / life long learning en de veranderingen voor het curriculum? Leren leren? Hogere prestaties? Betere motivatie? Assessment dat bijdraagt aan leren en niet om af te rekenen? PISA?

Website met ontwikkelde materialen (en instrumenten) Werkwijze SLO Op welke manier kan in de les aandacht besteed worden aan hogere denkvaardigheden en welke voorbeelden zijn nodig? Nut en noodzaak van HDV Website met ontwikkelde materialen (en instrumenten)

Doel project Hogere Denkvaardigheden Concretiseren en inzichtelijk maken van hogere denkvaardigheden binnen de vakken in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Vakken: aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, natuurkunde, wiskunde, Nederlands en Engels Het betreft de hogere denkvaardigheden analyseren, evalueren, creëren (taxonomie Bloom)

Herziene taxonomie van Bloom

Analyseren opdelen van materiaal in zijn samenstellende delen relaties leggen tussen deze delen en de relaties met een overkoepelende structuur.

Analyseren

‘stevigheid en beweging’ Even oefenen met ‘stevigheid en beweging’

Voorbeeld analyseren: stevigheid en beweging Leeg vel, zelf proberen

Opzet opdrachten voor de website Inleiding Opdracht (voor de leerling) Toelichting (voor de docent) Waarom de opdracht? Wat wordt van leerlingen gevraagd? Suggesties Antwoorden

Evalueren beargumenteerd oordeel of waardering geven mening geven over ethisch probleem op basis van aangereikte of zelf bedachte criteria.

Evalueren

Voorbeeld evalueren: Kies voedsel bewust

Vragen Waar in deze opdracht wordt gewerkt aan hogere denkvaardigheden? Vinden jullie dit een evaluatieve opdracht? Waarom en hoe kan deze opdracht worden gebruikt?

Creëren - Met bestaande kennis en inzichten nieuwe ideeën, producten of zienswijzen tot stand te brengen.

Creëren

Voorbeeld creëren Ontwerp een nieuw verblijf voor dieren

Een nieuw verblijf Waar past deze opdracht het in het biologieprogramma? Hoe worden hogere denkvaardigheden gestimuleerd? Welke ondersteuning heeft de vmbo-leerling nodig?

Kenmerken van hdv-opdrachten Analyseren, evalueren en/of creëren; Gebruiken van nieuwe kennis; Aanzetten tot kritisch, flexibel en creatief denken; Nodigen uit tot metacognitief denken.

Methode anders gebruiken? Upgraden van opdrachten door: Van een gesloten vraag een open vraag maken; De vraagstelling complexer maken; Om meer verklaring/uitleg vragen bij de antwoorden; Vragen naar verbanden en relaties; Bronnen naast de methode gebruiken en deze complexer te maken; Minder tussenstappen inbouwen in de opdracht.

Hoger denkwerk Ontwikkelen van HDV-opdrachten met behulp van de methode

Hoger denkwerk (discussie) Wat hebben docenten nodig om deze opdrachten zelf te ontwikkelen? Welke thema’s voor vmbo zijn geschikt om hogere denkvaardigheden in te zetten? Waar zie je aanknopingspunten voor de eigen onderwijspraktijk?

Meer informatie en contact 6 juni 2013 Meer informatie en contact Maaike Rodenboog, SLO m.rodenboog@slo.nl Conferentie De vele gezichten van de (G)TL 25

http://www.schrockguide.net/bloomin-apps.html