Marktonderzoek Danneels Robin Jans Laura Danneels Thomas Van den Broeck
Inhoudstafel Situering Deskresearch Fieldresearch Conclusie
Wat is Danneels Immobiliënkantoor/bouwbedrijf Verkavelingen: 60% West-Vlaanderen Afgewerkte producten: verkaveling tot afgewerkt huis Sponsering: KVC Wingene en cunina Differetatie: verkaveling zonder bouwverplichting
Website 2007: interactieve website Doel: profileren naar de klant toe Uithangbord: Vroeger: streekkrant en voetbalploeg Nu: site
Probleem? Opdrachtgever: Mr Danneels Klachten : Personeel Klanten Problemen die hij zelf aanhaalde waren: Te weinig bezoekers De klanten vonden hun weg niet Moeilijk in contact
Probleem? Mr danneels: de site is essentiël Sector
Doel van de website Optimale service aanbieden Bezoekers naar het bedrijf lokken
Onderzoeksvraag Hoe kan de site ervoor zorgen dat er meer mensen naar de site komen?
Wat is een goede Website? CONTENT Doel: Is het duidelijk waar de site voor staat en wat je er kunt doen/vinden? Beknopt: ‘to the point’? Relevant? Informatief: Zijn de teksten op de site informatief? Sitemap: overzichtelijk? SEO Bespreek ik direct USABILITY Doelgroepen: voor elk wat wils ? Layout: overzichtelijk? Navigatie: gemakkelijk dudelijk? DESIGN Uitstraling: Heeft de site een betrouwbare, professionele en verzorgde uitstraling? Balans: Is er voldoende ruimte zodat er balans is tussen diverse elementen? Huisstijl: Is er een heldere en consistente huisstijl gebruikt? Multimedia: Wordt er gebalanceerd gebruik gemaakt van multimedia? Typografie: Is er goed gebruik gemaakt van typografie? TECHNIEK Voldoet de site aan de moderne standaarden? Browser support: Worden de belangrijkste browsers ondersteund? Snelheid: Laadt de website binnen afzienbare tijd?
Deskresearch Voorwaarden goede website Concurrentieanalyse SEO
Concurrentieanalyse Via google http://www.netonline.be/wonen/immokantoren.asp?prov=w De site geeft een lijst met allemaal immobiliënkantoren in deze regio. Tip op site ? Degene die helemaal eerst staat is Immo cattaert. Website in 3 talen( Duits Frans Nederlands) Op startpagina Zoek in ons aanbod( duidelijke zoekmachine met wat ze in aanbiedingen hebben) In de kijker Banner is zeer mooi ( 6 foto’s met link onder naar verschillende delen van de site) Onderaan duidelijk het adres, telefoonnummer en de openingsuren
SEO Search engine optimalisation
Field research waarom? Doel? Onderzoeksmethode Contactmethode Steekproef Onderzoeksinstrumenten Voor-en nadelen
Waarom? Geen volledig antwoord Perspectief van de klant Wat verwacht de klant? Doel van fieldresearch: Te weten komen wat de klant wilt
methode Onderzoeksmethode: voordeel: betere respons dan bij andere Persoonlijk gesprek voordeel: betere respons dan bij andere Nadeel:niet iedereen zal eerlijk antwoorden.
methode Contactmethode Telefonisch * nadelen: hoge kosten,tijdrovend, *voordeel: degelijke antwoorden
Steekproef Wie? Klanten die al gekocht hebben en waarvan we gegevens hebben. Hoeveel? 100 contactpersonen Hoe getrokken? random
Onderzoeksintrument Vragenlijst Open vragen stellen Voorbeelden: -kunt u gemakkelijk de contactpersonen vinden? -is de website overzichtelijk? -gemakkelijk om ons terug te vinden? -vindt u wat u zoekt?
Resultaten interview Verwerken verzamelde resultaten Analyseren en conclusies trekken
Algemene Conclusie Bevinding uit het deskresearch Bevinding uit het fieldresearch Deze 2 samenbrengen om een oplossing aan te bieden voor de site van Danneels