Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

Weten jullie nog wat dit is?
Het weer.
Een manier om problemen aan te pakken
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Verslag TL3.
Experimenteel onderzoek
Samenvatting Newton H2(elektr.)
Welkom in klas 4V Docent: R. Majewski
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Een biologisch onderzoek
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
Natuurkunde overal 2HA en 2VWO
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
Van meting naar diagram
Welkom! MHV = Meneer Havelaar
H1 Experimenteel onderzoek
Experimenteel onderzoek
Natuurkunde & Scheikunde
Natuurkunde Samenvatting Paragraaf 1 + 2
Proeven doen natuurkunde.
Natuurkunde Paragraaf
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Programma collegeweek 6
Natuurwetenschappen T3 Inleiding
Rekenen Hoofdstuk 9.
Begrippen hoofdstuk 3.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
LEREN ONDERZOEKEN Inleiding: Wat heb je nodig? - Handleiding “leren onderzoeken”, dit is ook je werkboek. Wat gaan we doen? Theorie. Hoe zet je een onderzoek.
PSO. Praktisch school onderzoek.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Intermezzo: Werken met meetresultaten
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Hoofdstuk 2: Organiseren van het werk Werken in een arbeidsorganisatie.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Natuurkunde-project Typ hier de titel van je project Jouw naam
Project-les “de ontkieming”
Onderzoeken 1HV.
Grootheden & eenheden TV Elektriciteit.
Onderzoek Basisstof 6.
Welke diagrammen er zijn
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Studie van de levende en de niet-levende natuur
Titel van wetenschappelijk project
S.O. H7 MATERIE §Test jezelf
Wat gaan we vandaag doen
Tarief berekenen LG41 IBS 1.3 – les 3.
Titel Ondertitel.
Hoofdstuk 10 – les 4 Eenparig vertraagd.
Scheikunde, een wetenschap
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Rob Goossens Wat weten we nu?.
Transcript van de presentatie:

Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ)

Planning HW Les inhoud experimenten 1 Intro; §1+2 1.1, 1.2 m §1 2 Bespr. Hw, m § 2 1.3 Lz. t/m §3 3 Meten 1.4, 1.5 m §3 4 Bespr. Hw, exp. m §4 5 Bespr. Hw, §5 1.6 Lz t/m §5, 1.7 6 Exp.+ verslag (so) 1.7 m §5 7 Bespr. Hw, afr. H1 Verslag+T 8 Toets H1

Een nieuw vak les 1 Het lokaal Veiligheid (zie pag. WB) Het boek (pag. 2/3 – boekwijzer) Afspraken (werkboek/schrift) Practica (voorbereiding, verslag, groepjes) De website: www.naskoveral.epn.nl/2hv (introfilm) Terugkijken powerpoints (www.majewski.nl) Cijfers

Een flitsend vak! Er is een verschil tussen natuurkunde (exp. 1.1) … … en scheikunde (exp. 1.2). Website §1.2 Kortom: De natuurwetenschappelijke vakken zijn nuttig, leuk en belangrijk voor de maatschappij.

Zelf aan de slag Paragraaf 1.1 en 1.2

Experimenteren les 3 Onderzoeksvraag Veronderstelling Waarnemen en meten Verwerken waarnemingen en metingen Conclusie Metingen druk je uit in SI-eenheden Exp. 1.4 en 1.5 Let op het omrekenen!! vb. 1 kg = 1000g

Zelf aan de slag Paragraaf 1.3

Experimenteren les 4 Waarom experimenteren? Eigenschappen onderzoeken Een ontdekking doen Een veronderstelling controleren Nauwkeurig waarnemen Werkelijkheid met model nabootsen

Onderzoek en verslag les 5 Experiment uitvoeren Verband Hoe verandert de ene eigenschap als de andere verandert? Meetresultaten in tabel en diagram Verslag maken

Verslag maken Titel, Naam, klas, datum (Inleiding) Onderzoeksvraag Hypothese Opstelling en meetmethode Meetresultaten Verwerking van de meetresultaten Conclusie Eerlijk vergelijken!!

Einde Voorbereiden van je toets: Begin op tijd met je voorbereidingen Maak de deeltoetsen Maak de samenvatting van het hoofdstuk Maak een voorbeeldproefwerk zodat je weet wat je te wachten staat Succes!!!