Eerste Vlaams forum loopbaanbegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Loopbaanbegeleiding in Vlaanderen
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Toepassingsgebied Voor professioneel actieven: werknemers en natuurlijke personen die werken en wonen in Vlaamse of Brussels hoofdstedelijk.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
7 december 2011 Evolutie van de projecten: de webservices, de toepassing RRNADMIN en de evolutie van het RR naar een relationele databank.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten Schooljaar
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Welkom!.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
Informatiebad sociaal infopunt Demo portaalsite. Lokaal Sociaal Beleidsplan – sociaal infopunt 2 Demo portaalsite Je vindt de portaalsite door te surfen.
User management voor ondernemingen en organisaties
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Doorstroomtraject art. 60
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
In opdracht van NOC*NSF
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
ZijActief Koningslust
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Vlaams Forum Loopbaanbegeleiding 29 APRIL Programma 9u00Onthaal met koffie + mini beurs 9u30 9u35 10u00 10u30 ∙Welkom door Philippe Muyters, Vlaams.
Tijdelijke Werkervaring (TWE)
Transcript van de presentatie:

Eerste Vlaams forum loopbaanbegeleiding 25.02.2014

Voorwoord door Fons Leroy Facts and figures Programma Voorwoord door Fons Leroy Facts and figures Regie acties nu en in de toekomst Communicatie i.f.v. samenwerking Interactieve sessie: verwachtingen Slotwoord door Mireille Gillebeert Eind augstus 2013: eerste uitbetalingen door Edenred aan de loopbaancentra Eind augustus 2013: communicatiecampagne. Eventueel ook brengen effect van de campagne: piek in aankoop. Campagne eind aug, begin sept. En half november een week, beeld van de campagne tonen

“Vernieuwd” loopbaanlandschap Facts en Figures

21 mei 2013: Info voor de partners op VDAB site “Vernieuwd” loopbaandschap Facts Medio 2012 Conceptnota 17 mei 2013 BVR 21 mei 2013 eerste infosessie 21 mei 2013: Info voor de partners op VDAB site 17 mei 2013: het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de loopbaanbegeleiding werd gestemd. Hierin is het juridisch kader voor het nieuwe landschap vormgegeven. op 21/05 2013, werd de eerste infosessie gegeven aan geïnteresseerde partners. Tegelijkertijd werd de info gepubliceerd op het partnerluik van de VDAB- website. Kandidaat partners vonden hier de informatie terug rond de mandateringsprocedure samen met de gedragscode, het BVR en de FAQ’s. In elke provincie gingen, in de periode juni-juli 2013 twee infomomenten door. Daarin werden de kandidaat-partners geïnformeerd over de voorwaarden voor het verkrijgen van een mandaat, de opbouw van het aanvraagdossier, de manier waarop VDAB het dossier beoordeelt, de routing en timing. Hierna werden de kandidaat-partners individueel geïnformeerd: via website, de algemene mailbox, telefonisch, face-to-face. Van mei tot en met augustus 2013 liep in alle werkwinkels, de sensibilisering rond het product loopbaanbegeleiding. In het nieuwe loopbaanlandschap zal de VDAB een eerstelijnsdienstverlening blijven aanbieden. Deze eerstelijnsdienstverlening omvat: 1. informatieverstrekking over loopbaanbegeleiding 2. informatieverstrekking over de loopbaancentra 3. een loket voor het aanvragen van de loopbaancheques 4. loopbaanadviesgesprekken en mogelijke verwijzingen 5. inschatting van de afstand tot de arbeidsmarkt (cfr project verlengde tijdsduur loopbaanbegeleiding) Deze dienstverlening zal via verschillende kanalen aangeboden worden, nl. via persoonlijke contacten (werkwinkels), het callcenter en online (website en e-coaching). 1 juli 2013: start van het nieuwe landschap loopbaanbegeleiding 56 gemandateerde centra over heel Vlaanderen, goede geografische spreiding Idee beeld: kaart van Vlaanderen met per provincie het aantal gemandateerde centra Info over de nieuwe werking en de gemandateerde centra op http://www.vdab.be/loopbaanbegeleiding/ Begin juli werd er een hoge piek in aanvragen genoteerd, wat logisch was, gezien er al sinds begin 2013 wachtlijsten ontstaan waren bij de bestaande centra en een aantal burgers ook effectief de start van het nieuwe landschap afgewacht hebben. Als we het bereik afzetten tegen onze raming en voornemens, kunnen we stellen dat het nieuwe landschap op dit moment voorziet in het aanbod. Er zijn geen wachtlijsten, de burger kan onmiddellijk terecht bij een gemandateerd centrum, in zijn buurt.

1 juli 2013: eerste loopbaancheques “Vernieuwd” loopbaandschap Facts 1 juli 2013: eerste loopbaancheques 1 juli 2013: alle info voor de burger op VDAB site Eind aug 2013: eerste uitbetaling door EDENRED Eind aug 2013: werkwinkels, call-center, … zijn up-to-date Eind aug /begin sept 2013: communicatiecampagne ‘Fluitend naar je werk’ (TV + Radio) Eind augstus 2013: eerste uitbetalingen door Edenred aan de loopbaancentra Eind augustus 2013: communicatiecampagne. Eventueel ook brengen effect van de campagne: piek in aankoop. Campagne eind aug, begin sept. En half november een week, beeld van de campagne tonen

Okt 2013: Verlengde tijdsduur is mogelijk (ESF – project) Vernieuwd loopbaandschap Facts Okt 2013: Verlengde tijdsduur is mogelijk (ESF – project) Nov 2013: Tweede campagne ‘Fluitend naar je werk’ Dec 2013: Stimuleringsfinanciering wordt uitbetaald aan 7 loopbaancentra, die hun minimum van 30% kansengroepen hebben begeleid VTD LBB Herhaling Campagne December: stimuleringsfinanciering voor de eerste keer uitbetaald. Bedenking: slechts 7 (?) centra behalen het minimum van 30% bereik kansengroepen en hebben dus recht op de stimuleringsfinanciering.

Facts: gemandateerde centra Vernieuwd loopbaandschap Facts: gemandateerde centra Begin juli ‘13: 56 centra gemandateerd Begin februari ‘14: 110 centra gemandateerd (575 vestigingen) 68 van de 110 centra: gestart met effectief aanbod LBB Momenteel nog 4 centra in aanvraag. Ter vergelijking: Onder ESF waren er gemiddeld 20 centra + VDAB

52 41 54 39 45 Aantal loopbaancentra Geografische spreiding Is in het objectief verrekend Aantal gemandateerde centra per provincie Antwerpen = 52 Limburg = 39 Oost-Vlaanderen = 54 Vlaams-Brabant = 45 West Vlaanderen = 41

Geografische spreiding Aantal vestigingen 52 136 41 54 39 106 125 45 96 Is in het objectief verrekend Aantal gemandateerde centra per provincie Antwerpen = 52 Limburg = 39 Oost-Vlaanderen = 54 Vlaams-Brabant = 45 West Vlaanderen = 41 104

52 48 41 54 39 44 35 45 31 47 22 Aantal centra, woonplaats klant Geografische spreiding Aantal centra, woonplaats klant 52 48 41 54 39 35 44 45 31 Woonplaats klant Volgen bij # verschillende centra Antwerpen 48 Limburg 31 Oost-Vlaanderen 44 Vlaams-Brabant 47 West Vlaanderen 35 Brussel & buiten Vlaanderen 22 47 22 Brussel & buiten Vlaanderen

27% 31% 18% 23% 13% 23% 12% 17% 14% 19% Geografische spreiding Woonplaats klant vs beroepsactieve bevolking 27% 31% 18% 23% 13% 12% 23% 17% 14% Woonplaats klant Volgen bij # verschillende centra Antwerpen 48 Limburg 31 Oost-Vlaanderen 44 Vlaams-Brabant 47 West Vlaanderen 35 Brussel & buiten Vlaanderen 22 19%

% klanten / % bevolking Provinciale spreiding De regionale spreiding bekeken in de absolute cijfers lijkt Limburg en West Vlaanderen minder klanten te bereiken. Antwerpen en Vlaams-Brabant is het aantal klanten in loopbaanbegeleiding in verhouding tot de beroepsactieve bevolking iets hoger. In Limburg en Oost-Vlaanderen is die verhouding quasi hetzelfde Opvallend is West –Vlaanderen dat er daar procentueel en ten opzichte van de actieve bevolking 1/3 minder klanten worden bereikt

Loopbaancheques Gestart vs Geweigerd 513 4424

Gestarte loopbaancheques Reden van weigering

+ 14 % 4424 3890 Vergelijking ESF vs nu Aantal ‘unieke koppen’ Onder ESF regie bedraagt deze 118 dagen, hoewel er uiteenlopende cijfers hierover zijn Dit cijfer is dus niet echt betrouwbaar om conclusies te trekken.

11 760 4424 Aantal en % Pakket 1 en 2, VTD ‘extra uren > 8 u 17,2 % 4424

Duurtijd ‘Tot nu’ vs ESF ** minstens 6 uur (ESF)

114 58 61 Pakket 1&2 Gemiddelde door-looptijd (in dagen) Onder ESF regie bedraagt deze 118 dagen, hoewel er uiteenlopende cijfers hierover zijn Dit cijfer is dus niet echt betrouwbaar om conclusies te trekken.

Vergelijking tot nu, onder ESF en beroepsactieve bevolking Mannen vs Vrouwen Cijfers tot eind jan 2014

Vergelijking tot nu, onder ESF en beroepsactieve bevolking Leeftijd Vergelijking tot nu, onder ESF en beroepsactieve bevolking Cijfers tot eind jan 2014 In de jongste categorie is slechts 2,76 % jonger dan 25 jaar In de oudste categorie is 2,76 ouder dan 55 jaar Vergelijking ESF en nu : enige maatstaf is boven en onder 45 jaar Boven 45 jaar was 20,3% en nu 21,3%

Vergelijking tot nu, onder ESF en beroepsactieve bevolking Scholingsgraad Vergelijking tot nu, onder ESF en beroepsactieve bevolking Cijfers tot eind jan 2014 Wat zien we Bij de laag en midden geschoolden zijn de mannen meer vertegenwoordigd dan de vrouwen terwijl dit bij de hooggeschoolden en het totaal net andersom is: vrouwen meer vertegenwoordigd dan mannen. Deze interactie zien we ook terug bij de beroeps-actieve bevolking en is dus niet vreemd.

Vergelijking tot nu, onder ESF en beroepsactieve bevolking Kansengroepen Vergelijking tot nu, onder ESF en beroepsactieve bevolking Cijfers tot eind jan 2014

ESF 25% nu 19% ESF 38% ESF 28% ESF 30% nu 23% nu 13% ESF 23% nu 20% Aandeel kansengroepen Cijfers ‘tot nu’ = tot jan 2014 Cijfers ESF herberekend naar nieuwe definitie Provinciale spreiding ESF 25% nu 19% ESF 38% ESF 28% ESF 30% nu 23% nu 13% ESF 23% nu 20% Woonplaats klant Volgen bij # verschillende centra Antwerpen 48 Limburg 31 Oost-Vlaanderen 44 Vlaams-Brabant 47 West Vlaanderen 35 Brussel & buiten Vlaanderen 22 nu 12% ESF 23% nu 14% Brussel & buiten Vlaanderen

Pakket 1&2 Man vs vrouw Aandeel kansengroepen Itt tot wat we zouden verwachten neemt het aandeel kansengroepen niet toe (zelfs lichtjes af) als we pakket 1 vergelijken met de groep van pakket 1 en 2 Het aandeel kansengroepen is procentueel hoger bij mannen. Verhoudingsgewijs zijn er meer mannen dan vrouwen in loopbaanbegeleiding laaggeschoold en arbeidgehandicapt. Verhoudingsgewijs zijn er meer vrouwen dan mannen in loopbaanbegeleiding allochtoon en ouder dan 50 jaar. Deze verschillen zijn echter niet significant en onbeduidend tegenover het grote verschil tussen het gecombineerd aantal kansengroepen voor ESF en nu

Responsgraad Cijfers tot eind jan 2014 Tevredenheids-meting De respons op de TVM is representatief ten opzichte van de regionale spreiding van het aanbod, zowel voor pakket 1 als voor pakket 2 De tevredenheidsmeting is een nieuwe bevraging en is dus niet te vergelijken met de tevredenheidscore onder ESF. Toen bereikten we scores van 85% tevredenheid op de vragenlijst van toen. Veel relevanter is de evolutie in de toekomst te kunnen opvolgen op basis van deze eerste cijfers.

Tevredenheidsmeting (o.b.v. 12 vragen) Cijfers tot eind jan 2014 De respons op de TVM is representatief ten opzichte van de regionale spreiding van het aanbod, zowel voor pakket 1 als voor pakket 2 De tevredenheidsmeting is een nieuwe bevraging en is dus niet te vergelijken met de tevredenheidscore onder ESF. Toen bereikten we scores van 85% tevredenheid op de vragenlijst van toen. Veel relevanter is de evolutie in de toekomst te kunnen opvolgen op basis van deze eerste cijfers.

Regelgeving Evoluties

Standpunt “overcompensatie” Regelgeving Overcompensatie Evoluties Standpunt “overcompensatie” Wat is redelijke winst? Kan men deze terugvorderen? Nieuwe regelgeving staatsteunregeling + Vlaamse werkgroep Conclusie: VDAB doet geen terugvorderingen, mogelijks wel aanpassingen van pakketprijs in de toekomst Ikv evaluatie: vraag naar gescheiden boekhouding Verwijzing naar mail/brief die wij begin maart zullen versturen met volledig uitgeschreven verklaring + instructies.  

Standpunt “BTW” BTW Evoluties Regelgeving BTW Evoluties Standpunt “BTW” Onduidelijkheden i.v.m. welke bedragen + hoogte van bedragen onderhevig aan BTW Onderzoek fiscale adviseurs Brief onderrichtingen d.d. 19/02/14

Kwalitatieve Monitoring

Doel: centra coachen in de uitvoering van loopbaanbegeleiding Regie Kwalitatieve monitoring Kwalimon Doel: centra coachen in de uitvoering van loopbaanbegeleiding Basis: BVR en gedragscode Wanneer: 1ste, 3de en 5de jaar van de mandaatperiode

Door: provinciale projectopvolgers Regie Kwalitatieve monitoring Kwalimon Inhoud: Steekproef controle klantendossiers Kwalitatief gesprek en eventueel opvolggesprek Door: provinciale projectopvolgers Inhoud Steekproef Een steekproef is een controle van een aantal klantendossiers. Een totaal van 10% van de loopbaanbegeleidingsdossiers moet voldoende zicht geven op de werking van het loopbaancentrum. De steekproef heeft als doel om een aantal administratieve formaliteiten aansluitend bij het BVR, in de loopbaancentra te bevragen aan de hand van een aantal klantendossiers waarbij minimum pakket 1 is afgewerkt. Gesprek De projectopvolger heeft daarnaast een gesprek met de coördinator van het loopbaancentrum. Dit gesprek gaat steeds door in de provincie. In dit luik wordt de focus gelegd op de inhoudelijke uitvoering van de loopbaanbegeleidingsopdracht. Volgende thema’s komen aan bod: kennismakingsmoment, intake, verdieping, POP, volledig traject, nazorg. Er is ook ruimte voor feedback van het loopbaancentrum. Eventueel kan er nadien nog een afspraak gemaakt worden om eventuele afspraken op te volgen.

Klachten van de burger i.v.m. gesubsidieerde loopbaanbegeleiding Regie Klachtenbehandeling Kwalimon Klachten van de burger i.v.m. gesubsidieerde loopbaanbegeleiding Kanalen: Het loopbaancentrum De VDAB De Vlaamse ombudsdienst Klachten De burger kan een klacht ivm gesubsidieerde loopbaanbegeleiding (LBB) indienen bij: • het loopbaancentrum waar hij de LBB volgde • rechtstreeks bij VDAB, als regisseur van het Vernieuwd Loopbaanlandschap • bij de Vlaamse Ombudsdienst: Bart Weekers, Vlaams Ombudsman, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel, tel.: 1700 of fax: 02552 48 48,e-mail: info@vlaamseombudsdienst.be

Duidelijke bekendmaking klachtenprocedure Regie Klachtindiening bij het loopbaancentrum Kwalimon Duidelijke bekendmaking klachtenprocedure Behandeling door het loopbaancentrum zelf Semestriële opvraging door de VDAB Bij klachtindiening bij het loopbaancentrum: Elk loopbaancentrum wordt door VDAB gevraagd op hun website hun klachtenprocedure goed zichtbaar en duidelijk bekend te maken. Wanneer de burger klacht indient bij het loopbaancentrum, dient dit loopbaancentrum de klacht te behandelen. Semestrieel worden deze klachten door VDAB opgevraagd.

Kanalen: website of servicelijn Behandeling door de VDAB Regie Klachtindiening bij de VDAB Kwalimon Kanalen: website of servicelijn Behandeling door de VDAB Alle partijen worden gehoord Officiële antwoord via de dienst klachten-management van de VDAB Bij klachtindiening bij VDAB: Klachten kunnen gemeld worden via 2 kanalen - via website (klachtenformulier, http://www.vdab.be/vdab/klachten.shtml = voorkeur - via Servicelijn (0800/30700) De klacht komt terecht bij de Dienst Klachtenmanagement (DKM). De burger wordt op de hoogte gesteld van de klacht, de verdere procedure en de verwachte termijn van antwoord (20 kalenderdagen). De klacht wordt inhoudelijk verder behandeld door de centrale expert regie en de projectopvolger in de provincie. Alle partijen moeten gehoord worden. Dit kan via telefoon of via mail. De projectopvolger en expert regie proberen samen met de klant en het loopbaancentrum tot een oplossing te komen. De burger krijgt het officiële antwoord steeds via de dienst klachtenmanagement.

Behandeling door de Vlaamse ombudsman Regie Klachtindiening bij de Vlaamse ombudsdienst Kwalimon Kanalen: 1700, fax of e-mail Behandeling door de Vlaamse ombudsman Officieel antwoord via de Vlaamse ombudsman

Vernieuwd loopbaan- landschap Registratiesysteem

Verbeteringen Registratie Sneller toegang Privacy document valt weg Regie Registratie Verbeteringen Sneller toegang Privacy document valt weg Onmiddellijke controle beschikbaarheid cheque Correcties op registraties door lbc zelf Overzicht registraties/betalingen per centrum /loopbaanbegeleider/ klant Er zijn echter een aantal elementen die ons deden besluiten dat er nood is aan een andere manier voor de centra om toegang te krijgen tot het dossier van de burger en het registreren van zijn prestaties. Vandaar onze reflex om de applicatie aan te passen zodat een aantal bekommernissen rond privacy en efficiëntie kunnen opgenomen worden. Verbeteringen: sneller toegang voor nieuwe partners, geen nood meer aan opleiding (ih verleden moest je eerst een opleiding volgen om toegang te krijgen tot het systeem van VDAB) Geen privacy-document meer nodig – je hoeft niets meer op te sturen naar VDAB en dus geen wachttijden om jullie prestaties te registreren Je kan als centrum onmiddellijk controleren of de loopbaancheque nog beschikbaar is of niet, in het verleden kon dat pas nadat je toegang had verkregen voor het dossier van de klant

Planning Registratie Laatste week van maart Regie Registratie Planning Laatste week van maart Handleiding wordt tijdig bedeeld Mogelijks een aantal dagen niet kunnen registreren zodat wij het systeem stapsgewijs in productie kunnen brengen Concrete berichtgeving volgt

ESF-Project Verlengde Tijdsduur

Aanbod van 1 tot 8 uur ‘extra uren’ loopbaanbegeleiding ESF-Project Verlengde tijdsduur Aanbod van 1 tot 8 uur ‘extra uren’ loopbaanbegeleiding Bij 15 partners van het project (zie website) Voorwaarden: PmAH (trap 1), Bevraging via vragenlijst op oa loopbaancompetenties, zelf-effectiviteit, werkgerelateerd netwerk (trap 2) Via ‘gemotiveerd’ advies van de loopbaancentra (trap3)

Hoe ‘extra uren’ LBB aanvragen/opnemen?

Hoe gemotiveerd advies geven ?

Communicatie

Communicatie NAAR de loopbaancentra Infomail REGIE LBB Naar wie? contactpersoon loopbaancentrum  met vraag te verspreiden naar betrokkenen Wat? Belangrijke informatie van regie Parallel vermeld/aangepast in document van toepassing: Op website VDAB (link Partners) Op afgeschermde url : http://partners.vdab.be/gemandateerd.shtml bijv. - checklist informatieverplichtingen LBB - toevoeging campagnemateriaal - geüpdate versie draaiboek (binnenkort)

Communicatie MET de loopbaancentra Provinciale contactpersoon Vanaf heden: opheffing provinciale mailbox !! Vervanging door gegevens PROVINCIALE CONTACTPERSOON: Limburg: Ilse Dekkers Oost-Vlaanderen: Nicole Willems West- Vlaanderen: Marleen Van Rie Vlaams-Brabant: David Pappaert Antwerpen: Goele Vermeiren Voor alle vragen Provincie van vestiging is bepalend voor keuze van contactpersoon! Contacteer deze provinciale contactpersoon voor al uw vragen mbt tot registratie, uitbetaling, mandatering, onderaanneminge, … loopbaancheques, etc… . Het is vanuit de provincie waar de vestiging van uw loopbaancentrum gelegen

Communicatie MET de loopbaancentra Overlegplatforms Waar en met wie mogelijk? Centraal: met de coördinatoren Provinciaal: met de loopbaanbegeleiders Graag input op de flap ‘communicatie/overlegplatforms’ over: Gewenste thema’s Gewenste vorm Gewenste frequentie

Communicatie naar de burger Website Website http://www.vdab.be/ Aanbod van de loopbaancentra Zoeken via kaart Per provincie : logo’s --> logo’s + lijst met gegevens loopbaancentra Zoekfunctie op basis van gemeente: voorlopig alfabetisch Toekomst Ad random schikking logo’s Communicatiecampagne: april/mei 2014

Communicatie naar de burger Website Website http://www.vdab.be/ Carrousel (homepagina VDAB site): Loopbaancheque in de kijker Elke eerste week van de maand, gedurende 6 maanden Ivm klantentevredenheid: Tevreden klant LBB?  databank kandidaat-getuigen Hoe klacht indienen?  grotere zichtbaarheid

Communicatie MET de burger Generieke mailbox Mailadres lb.cheque@vdab.be Enkel nog voor gebruik door de burger ! Opgelet: loopbaancentra  contact via provinciale contactpersoon

Voorstelling team regie LBB 5 Provinciale contactpersonen Oost-Vlaanderen: Nicole Willems: nicole.willems@vdab.be of 0472/505743 Limburg: Ilse Dekkers : ilse.dekkers@vdab.be of 0496/577434 West-Vlaanderen: Marleen Van Rie: marleen.vanrie@vdab.be of 0496/575568 Vlaams-Brabant: David Pappaert: david.pappaert@vdab.be of 0496/577418 Antwerpen: Goele Vermeiren: goele.vermeiren@vdab.be of 0496/575564

Voorstelling team regie LBB 8 medewerkers achter de schermen David Meulemans Programmabeheer Fran Bellinck Communicatie Gitte Smets Programmabeheer Nadia Van Herck Administratieve ondersteuning Myriam Peeters Netwerken Tania Nijs Madatering & Kwalimon Heidi Fonteyn Administratieve ondersteuning Bart Cornelus Beleidsondersteuner

Dank u

Interactieve sessie Aan de slag ! Thema’s: Communicatie tussen VDAB en de centra Welke kanalen ziet u voor communicatie tussen de VDAB en de loopbaancentra? Hoe organiseren we overlegplatforms, centraal en/of provinciaal? Communicatie van de centra naar de burger Hoe geraakt de burger wegwijs in het nieuwe loopbaanlandschap? Opdeling pakket 1 en 2 Hoe gaat de burger/het loopbaancentrum om met het recht op 2 loopbaancheques per 6 jaar?

Interactieve sessie Aan de slag ! Thema’s: Kansengroepen en stimuleringsfinanciering Hoe kunnen we ervoor zorgen dat meer mensen uit de kansengroepen de weg naar loopbaanbegeleiding vinden? Kwaliteit van de loopbaanbegeleiding Hoe zorgen we ervoor dat een klant na lbb met versterkte competenties beter inzetbaar is op de arbeidsmarkt? Vernieuwd loopbaanlandschap in 2016 Hoe ziet het ideale loopbaanlandschap er uit in de toekomst?