Preventie en schadebehandeling in de car-wash Jacques Smet
Wettelijke bepalingen Preventie Afhandeling Nazorg
Wettelijke bepalingen
1.1 Waarschuwingsborden naar de car-wash toe Niet verantwoordelijk voor schade aan uitstekende of losse onderdelen
1.1 Waarschuwingsborden naar de car-wash toe Antennes zelf verwijderen Losse delen wegnemen
1.1 Waarschuwingsborden naar de car-wash toe Handrem los – wagen in neutraal – motor aanlaten Niet verantwoordelijk voor schade aan niet originele stukken
1.2 Waarschuwingsborden naar de uitbating toe De directie niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen en schade Het betreden van het terrein gebeurt ten alle tijden voor eigen risico
1.3 Reglementering Verkeersreglement telt ook op privé terrein Aanrijdingsformulier Politie niet tussenbeide tenzij verbalisering
1.4 Signalisatie Verkeersborden Snelheidsbeperking bv. max. 30 / u Bord “verboden voetgangers” in wastunnel Voorrangsaanwijzing
1.5 Privé of openbaar terrein Verschil privé of openbaar terrein Privé terrein: duidelijk afgescheiden van de weg door bv. een afsluiting met poort of een haag Terrein met openbaar karakter bv. Benzinestation – self car -wash
1.6 De wet De wet bepaalt dat de afwijzing van verantwoordelijkheid zijn effect heeft in later burgerlijke geschillen. Volgens het wetboek…
1.7 Burgerlijk geschil Normaal heeft de politie geen zeggingsschap De vrederechter zal de geschillen verder behandelen
2. Preventie
2.1 Waarschuwing Antennes zelf verwijderen
2.2 Infrastructuur Oprit aanleggen zodat geen hoge snelheden mogelijk zijn.
2.2 Infrastructuur Inrit goed aangeven door duidelijke borden.
2.2 Infrastructuur Zorg steeds voor voldoende wachtzone
2.2 Infrastructuur Drempels worden niet gewaardeerd Slagboom is duidelijk en sneller
2.2 Infrastructuur Pictogrammen naar nooduitgangen noodzakelijk met aangepaste noodverlichting.
2.3 Voorzorgen Spiegels niet proberen verplaatsen Ruitenwissers beschermen
2.3 Voorzorgen Filmen van de wagen onder kunstlicht Camera’s geven schrikeffect Bepaalde wagens weigeren (ski-bakken,…) Maximum hoogte en breedte vermelden Controleren of de wagen goed afgesloten is
2.4 Personeel Personeel inlichten over schadebeperking Wijzen op risicowagens Altijd eventuele schade overzien
2.5 Onderzoek Welke auto’s extra aandacht nodig hebben We kennen zwakke plekken van de auto
3. Afhandeling
3.1 Eerste reactie Alle schrammen duidelijker zichtbaar na de wasbeurt Probeer discussie ter plaatse te vermijden Aantonen dat schroeven enkel rechtdoor kunnen lopen of repeterend zijn Tracht uit te leggen dat schade niet van de car-wash kan komen
3.2 Gekende schade Uit ervaring kennen we dikwijls de oorzaak van sommige lakschades Plaatselijke schroeven op het dak Schroeven in glas van de zijruit Kras op hoogte van het winkelwagentje Onregelmatige schroeven van takken en struiken
3.3 Schadeformulier Het bestaande formulier van ING Copy van het inschrijvingsbewijs en hun persoonlijke gegevens Schade valt onder onze burgerlijk aansprakelijke verzekeringspolis!
3.4 Leverancier Verantwoordelijkheid van fabrikant Machinefout, constructiefout Verantwoordelijkheid van fabrikant Productfout: bv. velgenreiniger op de lak Verantwoordelijkheid van uitbater Uitzonderlijk verantwoordelijkheid voor leverancier
4. Nazorg
4.1 Klacht opvolgen Regelmatig op de hoogte blijven van afhandeling van de verzekering De klant stipt op de hoogte houden van de stand van zaken Indien betalingen moeten gebeuren, deze stipt uitvoeren
4.1 Klacht opvolgen Gratis wasbeurten schenken of kleine bedragen in vorm van wasbeurten uit betalen: Kost de uitbater minder Geeft de klant de kans om terug vertrouwen in de machine te winnen Klant krijgt terug sympathie voor de uitbater
Dank u voor uw aandacht! Met dank voor de foto’s